arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

هزاران شرکت آلمانی در انتظار سرمایه گذاری در ایران

فولکر ترایر معاون اتاق بازرگانی و صنایع آلمان اعلام کرد که هزاران شرکت و سرمایه گذار آلمانی اشتیاق بسیاری برای بازگشت به بازار ایران دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فولکر ترایر معاون اتاق بازرگانی و صنایع آلمان اعلام کرد که هزاران شرکت و سرمایه گذار آلمانی اشتیاق بسیاری برای بازگشت به بازار ایران دارند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری رادیو دویچه وله (صدای آلمان) گزارش داد:بسیاری از فعالان اقتصادی در کشورهای غربی در انتظار لغو تحریم ها و ورود به بازار ایران هستند که در این میان شرکت های آلمانی جایگاه ویژه ای دارند و به شدت در پی ایجاد مناسبات اقتصادی گذشته با شرکای ایرانی خود هستند.

این پایگاه در ادامه گزارش خود افزود: هیاتی از فعالان بازرگانی و صنایع آلمان به مناسبت چهملین سالگرد تاسیس شورای مشترک ایران و آلمان مهمان اتاق بازرگانی ایران بود تا پیرامون راهکارهای ممکن در راستای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور رایزنی کند.

غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران رابطه میان دو کشور را دیرینه و استراتژیک خواند و افزود: فعالان اقتصادی ایران در طول سال های گذشته همواره خاطرات خوشی در ارتباط با شرکت های آلمانی داشته اند.

هیات آلمانی به سرپرستی فولکر ترایر معاون اتاق بازرگانی و صنایع آلمان با حضور در این مراسم بر اهمیت ایران به عنوان شریک اقتصادی آلمان و اروپا تاکید کرد.

ترایر گفت: روابط گذشته ایران و آلمان بسیار شکوفا بود اما با تغییر موقعیت، این روابط کم رنگ شد اما خواسته ما گسترش مجدد روابط تجاری با ایران است.

پیشتر نیز میشاییل توکوس عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آلمان و ایران گفته بود که با توجه به فرسودگی تاسیسات صنعتی ایران، آلمان می تواند در صورت لغو تحریم ها حجم صادرات خود را سریع تا هفت میلیارد یورو افزایش دهد. واردات ایران از آلمان در حال حاضر حدود 8/ 2 میلیارد یورو است.

بنا به ارزیابی فعالان اقتصادی آلمان لغو تحریم ها می تواند ایران را در موقعیتی قرار دهد که دوباره به رشد اقتصادی گذشته خود که حدود پنج درصد در سال بود دست یابد و حتی آن را افزایش دهد.

مسئولان اتاق بازرگانی آلمان و ایران تصریح می کنند که تنها در پی افزایش حجم مبادلات بازرگانی با ایران نبوده بلکه در پی تحکیم مناسبات اقتصادی با ایران به طور کلی هستند.

توکوس دلیل این گرایش اقتصادی را این گونه توضیح می دهد: ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای عربی منطقه که به طور عمده توجه به روابط بازرگانی دارند، دارای ساختار اقتصادی است که به شدت تحت تاثیر صنایع است. به همین دلیل در صورت برقراری مجدد مناسبات اقتصادی گسترده با ایران تنها کنسرن های بزرگ آلمانی از آن سود نخواهند برد، بلکه موسسات و شرکت های متوسط آلمانی نیز در آن سهیم خواهند بود.

بنا به تخمین اتاق بازرگانی و صنایع آلمان حدود شش هزار شرکت متوسط آلمانی در ایران فعال بوده و همچنان خواهان همکاری با شرکای ایرانی خود هستند.

فولکر ترایر نیز در نشست تهران بر این موضوع تاکید کرد و گفت: در آلمان ایالت های مستقلی وجود دارند که هیات های آنها با شرکت های ایرانی صحبت کرده اند و تقاضا برای حضور در این جلسه بسیار بیشتر از این افرادی است که در این سالن هستند. ما می توانستیم به اندازه یک استادیوم از متقاضیان سرمایه گذاری در ایران دعوت کنیم.

شافعی هم با توجه به نقش صنایع متوسط آلمان در کل اقتصاد این کشور و سهمی که در بازار ایران می توانند داشته باشند، گفت: در این راه تشکیل شرکت های کوچک و متوسط آلمانی می تواند بسیار مفید و سازنده باشد.

آلمان نه تنها یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران در گذشته بوده بلکه سهمی اساسی در عرضه محصولات ایرانی در بازارهای اروپایی داشته است. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران بسیاری از کالاهای سنتی مانند فرش، خشکبار، زعفران و غیره با مرکزیت آلمان به اروپا به راحتی صادر می شدند و در صورت لغو این تحریم ها این برنامه می تواند مجددا احیا شود.

ماتیاس کونتسل کارشناس علوم سیاسی نیز با اشاره به آمادگی شرکت های آلمانی برای ورود به بازار ایران تاکید کرد که ایران در بخش انرژی نیازمند فناوری پیشرفته آلمان برای ساخت و بهره برداری توربین ها و پرس های بزرگ است.

پالایشگاه ها و خطوط لوله گاز و نفت نیز از دیگر حوزه صنعتی در ایران به شمار می آیند که محتاج بازسازی با فناوری مدرن هستند. آلمان در زمینه صنعت هواپیماسازی غیرنظامی و هوایی نیز می تواند ایران را یاری دهد.

در ارزیابی کارشناسان و مسئولان ایرانی و آلمانی از تجدید روابط اقتصادی میان دو کشور بارها به مناسبات خوب تاریخی اشاره می شود.

کارشناسان و مسئولان سیاسی و اقتصادی آلمان کاملا واقف هستند که خروج شرکت های آلمانی از بازار ایران به دلیل برقراری تحریم ها سبب ورود کشورهایی نظیر چین، روسیه و ترکیه به ایران شده است.

اما به گفته کونتسل، ایرانی ها اعتمادی به کالاهای چینی ندارند و همچنین باور ندارند که چینی ها بتوانند محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند. ساخت شمار زیادی از صنایع ایران با همکاری شرکت های آلمانی دلیلی بر مناسبات تاریخی خوب دو کشور محسوب می شود.

برخی کارشناسان آلمانی حتی در ارزیابی خود از این مناسبات خوب گذشته تاکید می کنند که ساخت نخستین نیروگاه اتمی در بوشهر نیز نخست توسط شرکت های آلمانی آغاز اما به دلیل تغییرات سیاسی در ایران این روند متوقف شد.

اما یکی از دلایل اساسی که آلمانی ها بر آن تاکید می کنند نقش استراتژیک ایران در منطقه، بازار گسترده و منابع نفت و گاز این کشور است. حدود 11 درصد منابع نفتی شناخته شده در ایران قرار دارد. ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای منابع گاز طبیعی در جهان است. برخی معادن فلز در ایران نیز توجه صنایع آلمانی را به خود جلب کرده است.

کونتسل اما در ارزیابی خود از لغو تحریم ها و برقرار مناسبات اقتصادی بر این باور است که بیشترین سود را مردم ایران خواهند برد.

به گفته این کارشناس علوم سیاسی باگشایش بازارهای ایران به روی محصولات اساسی (دارو، قطعات یدکی برای صنایع وغیره) نه تنها تنگناهای زندگی روزمره ایرانیان برطرف می شود بلکه پیامد گشایش اقتصادی، سبب تسریع تغییر روندهای سیاسی و اجتماعی در ایران خواهد شد.
نظرات بینندگان