arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

آيا «ياني» و «پادشاهان کولی» به ايران مي‌آيند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنچنان كه پيداست ديپلماسي فرهنگي دولت يازدهم كم كم دارد جايگاهي والاتر از  سخنراني‌هاي مسئولان دولتي مي يابد. سياستي كه در ديگر عرصه‌هاي هنري از جمله سينما و هنرهاي تجسمي رنگ بيشتري گرفته و با برنامه‌هاي مديران دفتر موسيقي در اين عرصه نيز جلوه اي بيش از گذشته يافته است.در همين راستا در يكي دو روز گذشته خبري در سايت‌هاي موسيقي منتشر شد كه براي علاقه‌مندان به موسيقي بسيار عجيب و دلربا بود: «جيپسي كينگز به ايران مي آيد».

اين خبر اگرچه در نگاه اول كمي غيرواقعي و شايعه وار به نظر مي آيد اما با مصاحبه مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد درباره احتمال حضور اين گروه در ايران رنگ واقعيت به خود گرفت. پيروز ارجمند در گفت و گويي با سايت «موسيقي ما» اين خبر را تاييد كرد و از رايزني‌هاي نهايي براي برگزاري كنسرت اين گروه در تهران خبر داد.

البته درباره اجراي كنسرت هنرمندان بزرگ موسيقي جهان در ايران تا به حال حرف و حديث‌هاي بسياري مطرح شده بود و خيلي‌ها منتظر حضور آهنگساز بزرگي همچون «ياني» در كشور بودند اما با انتشار خبر كنسرت اين گروه مطرح اسپانيايي،حالا كمتر كسي خبرهاي پيرامون احتمال كنسرت ياني در كيش را دنبال مي كند.چرا كه «  جیپسی‌کینگز» جزو معدود گروه‌هاي درجه اول موسيقي جهان است كه شنيدن دوباره آهنگ هايش براي ايرانيان حسي سرشار از نوستالژي را به همراه دارد و از اين منظر،جوانان دهه‌هاي پنجاه و شصت ايراني با ترانه‌هايش خاطره بازي مي كنند. حالا كه حرف از تماشاي اجراي زنده اين گروه در تهران به ميان آمده ولوله عجيبي ميان ايرانيان به راه افتاده است.

  در انتظار دریافت مجوز اداره اماکن

آن طور كه از خبرهاي تاييد نشده، شنيده مي شود کمتر از دو هفته دیگر تالار بزرگ وزارت کشور میزبان این گروه اسپانیایی است و زمان کوچ پادشاهان کولی به ایران فرا مي رسد. حتي کارهایشان به سرعت در جریان است و تالار وزارت کشور را برای تاریخ 20 تا 26 اردیبهشت رزرو کرده‌اند.در همين رابطه پيروز ارجمند مي گويد روند دريافت مجوزهاي اين كنسرت از حدود 5 ماه پیش شروع شده و ما منتظر دریافت مجوز اداره اماکن هستیم تا مجوز نهایی را صادر کنیم. ناگفته نماند برگزارکننده اين کنسرت، شرکت «نوفه» است كه بر اساس شنيده‌ها ،مديرانش اين روزها رفت و آمدهاي زيادي به وزارت ارشاد و نهادهاي انتظامي براي اخذ مجوز داشته اند.

  اتفاقي كه  نخستين بار پس از انقلاب اسلامي روي مي‌دهد

خبر برگزاري كنسرت جيپسي كينگز در ايران زماني جالب تر به نظر مي رسد كه بدانيم اين براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي است كه یک گروه موسیقی خارجی که موسیقی باکلام اجرا می‌کند قرار است روي صحنه برود. از اين نظر توجه به اين مسئله كه اجراي آنها چطور مي تواند از سد موانع و مميزي ترانه بگذرد نيز با اما و اگرهاي احتمالي بسياري روبه رو خواهد شد.هرچند مديركل دفتر موسيقي معتقد است در اين باره مشكلي وجود ندارد و مي افزايد :« ما مشترکات قومی و فرهنگی زیادی با اسپانیا داریم. این یک گروه موسیقی کلاسیک و به نوعی سنتی اسپانیا است و این تفاوت می‌کند با موسیقی غربی آمریکا و یا اروپا مثل موسیقی پاپ. این موسیقی مردمی آن کشور است، همانند فرهنگ ما که موسیقی سنتی داریم. در این زمینه محدودیتی برای همکاری با این گروه‌ها نداریم. ضمن اینکه متون این گروه تأیید شده و مشکل خاصی ندارد و مضامین و محتویاتش با فرهنگ ما ناهمخوان نیست».

  طلسم حضور چهره‌هاي مشهور موسیقی در ایران مي شكند

با حضور كيتارو در ايران و كنسرت موفقي كه سال گذشته طي دو روز در تهران برگزار كرد حالا ديگر نمي توان به خبر كنسرت ياني و جيپسي كينگز با ترديد نگاه كرد.چيزي كه تا پيش از حضور كيتارو در تهران،با اما و اگرهاي بسياري همراه بود و خيلي‌ها در بهترين شرايط هم اميدي به برگزاري اين كنسرت نداشتند. پیش از این  هم هنرمندانی چون  کریس دی‌برگ و ریچارد کلایدرمن به اجرای کنسرت در ایران  ابراز علاقه کرده بودند اما آن کنسرت‌ها هم به دلایل نامعلوم هرگز اجرا نشدند.

اما كيتارو آمد و علاوه بر اجراي كنسرت با  صحبت هايش نشان داد كه هم بزرگان موسيقي دنيا به ايران به ديده احترام مي نگرند و هم ايرانيان تشنه تماشاي زنده هنرنمايي آنانند. خود کیتارو در همان روزها در مصاحبه اي با خبرگزاری مهر به اشتیاقش برای سفر به ایران اشاره کرده و گفته بود: «برای حضور در ایران تپش قلب داشتم و همچنان این تپش قلب و هیجان در درون من وجود دارد. حالا که شنیدم بلیت کنسرت‌هاي من در ایران تقریبا تمام شده به قدری هیجان زده شده ام که دوست دارم آن را روی صحنه و در مواجهه با تماشاگران ایرانی تجربه کنم. »

  از كنسرت ياني خبري نيست

همين بهمن ماه گذشته بود كه خبر كنسرت «ياني» در كيش دهان به دهان بين علاقه‌مندان موسيقي مي گشت.اما هنوز با گذشت چند ماه از اعلام اين خبر،هيچ حرف جديدي درباره چگونگي برگزاري اين كنسرت به گوش نمي رسد و از اين رو بازار شايعات در اين رابطه داغ است.برخي معتقدند دستمزد بالاي اركستر ياني مانع از اجراي اين كنسرت شده و برخي ديگر درخواست ياني براي برگزاري كنسرت در فضاي باز تخت جمشيد را عامل به سرانجام نرسيدن توافق ميان متوليان امر و مدير برنامه‌هاي ياني ذكر مي كنند.خبري كه هنوز در صحت و سقمش اظهارنظر صريحي شنيده نشده است.اما پيروز ارجمند در مصاحبه اخيرش به اين مسئله نيز تلويحا پاسخ داد و درباره سرانجام كنسرت ياني در كشور گفت:«این اجرا را شرکت برگزارکننده پیگیری می‌کند و به‌هرحال یک‌سری موارد حقوقی و توافقات خود شرکت با یانی وجود دارد که ابتدا باید به نتیجه برسد.

به دلیل اینکه دستمزدهای این هنرمندان بین‌المللی قابل توجه است و به‌هرحال شرکت باید تمام محاسبات مالی‌شان را در نظر بگیرند و باید به‌گونه‌ای باشد که توجیه مالی برای حمایت و برگزاری این کنسرت داشته باشند، هر زمانی که خودشان به توافق برسند ما بقیه کارها را انجام می‌دهیم.» البته درباره كنسرت ياني اين نكته را هم بايد در نظر داشت كه او همواره اجراهايش را در اماكن تاريخي روباز برگزار كرده و محل كنسرت براي او همواره مهم ترين دغدغه بوده است.از اين نظر او را نمي توان به برگزاري كنسرت در سالن‌هاي كوچك موسيقي وادار كرد. نبايد فراموش كرد كه از کنسرت یانی در آكروپوليس يونان به عنوان پربیننده ترین کنسرت موسیقی جهان یاد مي شود كه با فروش ۷ میلیون نسخه، دومین موزیک ویدئوی پرفروش تاریخ هم است. کنسرتي كه در ۶۵ کشور جهان پخش شد و نزدیک به یک میلیارد نفر آن را تماشا کردند.با اين توصيف معلوم است او مايل به اجراي كنسرت در هر فضا و مكاني نخواهد بود.

   جیپسی کینگز ر ا بيشتر بشناسيم

جیپسی کینگز (Gipsy Kings  ) به معنای پادشاهان کولی، یک گروه موسیقی است که با سبک منحصربفرد خود در سراسر جهان شناخته شده‌است . واپسین آلبوم این گروه، Savor Flamenco  نام‌دارد که با فاصله بیشتر از 7 سال در سپتامبر 2013 مصادف با جشن سالگرد 25 سالگی گروه روانه بازار شد. موسیقی این گروه با آواز استثنایی نیکلاس ری به عنوان خواننده اصلی و نوازندگی شگفت انگیز تونینو بالیاردو با ترکیبی از سازهای مختلف آمیخته شده،  با این حال همواره دارای برداشتی آزاد از فضای موسیقی فلامنکو است. اعضای این گروه شامل برادران Reyes و Baliardo است که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و به گفته خودشان از دانش موسیقی آکادمیک بی اطلاع هستند.

 بسیاری از ملودی‌هاي ساخته شده توسط این گروه دارای شهرت جهانی است و گروه های بسیاری در سراسر جهان از آنها الگو برداری می‌کنند. برخی معتقدند ارزش‌های هنری موسیقی این گروه در سایه شناخته شدن به عنوان یک گروه موسیقی پاپ در نظر بسیاری از مخاطبان ناشناخته مانده است.موسیقی ای که گاهی با درون مایه هایی از جز(موسیقی بومی آمریکای لاتین) رومبا و حتی موسیقی عربی و هندی همراه می‌شود به سختی قابل توصیف و طبقه بندی است.آثار آنها در تمام سال‌هاي فعاليت شان جزو پرفروش‌ترين آلبوم‌هاي موسيقي جهان است و كنسرت‌هاي باشكوهي كه سراسر دنيا برگزار كرده اند نشان از نفوذ موسيقي شان در بين مردمي دارد كه حتي زبان ترانه‌هاي آنان را درك نمي كنند.با همه اين احوال، لقب گروه شماره يك موسيقي فلامنكوی جهان سال‌هاست كه برازنده نام اين گروه است.
نظرات بینندگان