arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

ظريف در دانشگاه نيويورک: توافق عالي نبود اما بهترين چيزي بود که مي‌توانستيم بدست آوريم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير امور خارجه کشورمان امروز (۹ ارديبهشت) درباره مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ و همچنين مسائل منطقه‌اي در دانشگاه نيويورک آمريکا به سخنراني پرداخت.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، که براي شرکت در کنفرانس بازبيني معاهده عدم اشاعه هسته‌اي در نيويورک، آمريکا،به سر مي‌برد، امروز (چهارشنبه) در دانشگاه نيويورک درباره مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 و نيز مسائل منطقه‌اي به سخنراني پرداخت.

پرونده کشتي جزايرمارشال حقوقي است نه چيزي سياسي يا امنيتي
ظريف در ابتدا در پاسخ به سؤالي درباره متوقف ساختن يک کشتي تجاري باري توسط ايران در آب‌هاي خليج فارس گفت: "همانگونه که مي‌دانيد چند هفته پيش يک يادداشت در روزنامه نيويورک‌تايمز نوشته و در آن يکي از سياست‌هاي طولاني مدت ايران را درباره آزادي کشتي‌راني در خليج فارس تکرار کردم. خيلج فارس رگ حياتي ما بوده هيچ چيز مهمتر از آزادي کشتيراني در آن آب‌ها نيست. ما به اين امر متعهد بوده و به آزادي کشتيراني احترام مي‌گذاريم."

وي در ادامه افزود: "اين کشتي همانگونه که از وکيل شرکت شاکي شنيده‌ام مسائلي مرتبط با 15 يا 16 سال به علت ممانعت از تحويل يک محموله داشت. اين امر در تهران فرآيند دادگاه را طي 14 سال گذشته طي کرده است. و حکم نهايي دادگاه اين بوده است که مالکين کشتي بايد خسارات وارده به يک شرکت خصوصي را بپردازد. نيروي دريايي ما تنها تصميم دادگاه را اجراء کردند. اين پرونده حقوقي است نه يک موضوع سياسي يا امنيتي."

ظريف در ادامه در پاسخ به برخي ادعاها مبني بر اينکه متوقف ساختن اين کشتي پيامي از سوي ايران در بحبوحه بحران يمن بود گفت: "اين موضوع ارتباطي با يمن ندارد. متأسفانه در يمن رويدادهايي رخ مي‌دهد. متأسفانه کمک‌هاي بشردوستانه اجازه ورود به يمن ندارند. عمليات نظامي علي‌رغم اعلام آتش‌بس ادامه دارد."

وزير امور خارجه ايران با اظهار اميدواري براي حل و فصل مسالمت‌آميز بحران يمن گفت: "گفتگوي طولاني مدتي با معاون دبير کل سازمان ملل در نيويورک داشتم. درباره اينکه چگونه مي‌توانيم ديداري بين يمني‌ها براي يافتن راه‌حل برگزار کنيم، و اين که چگونه ديگران مي‌توانند اين فرآيند را تسهيل کنند، تبادل نظر داشتيم."

وي بار ديگر با تأکيد بر اينکه نيروي دريايي ايران با حکم دادگاه اين کشتي را تا بنادر کشورمان اسکورت کرد گفت: "فکر مي‌کنم نبايد زياد به اين موضوع پرداخته شود، برخي صرفا براي منحرف ساختن فرآيندي که از تمام مسائل ديگر مستقل است سعي دارند هر چيزي را به صورت افراطي مطرح سازند."

بهترين توافق ممکن را بدست آورده‌ايم
وزير خارجه کشورمان در ادامه درباره ديداري که با جان کري، وزير خارجه آمريکا، در نيويورک داشت و نيز تعيين چارچوبي زماني براي دستيابي به توافق تا 30 ژوئن گفت:‌ "ما چارچوبي زماني براي ادامه تلاش‌ها تعيين کرديم. ما توافق کرديم که اساسا بدون توقف و پس از اولين هفته کنفرانس بازنگري ان‌پي‌تي تلاش‌ها را ادامه دهيم. فردا صبح همکاران ما در سطح معاونين و مديران کل فعاليت براي گرد هم آوردن تمام عناصر يک پيشنويس را آغاز خواهند کرد."

وي با اشاره به اينکه متن پيشنويس داراي پرانتزهايي خواهد بود، گفت: "ما درباره کليات که آن را پارامترهاي مي‌خوانيم به توافق کلي رسيده‌ايم. اينکه چگونه اين توافق را به سندي مکتوب و الزام‌آور تبديل کنيم که تأييد يک قطعنامه الزام‌آور شوراي امنيت را نيز خواهد داشت، اين امر نياز به کار زيادي خواهد داشت. زيرا بخش سخت کار در جزئيات است. ما برخي جزئيات را در لوزان بررسي کرديم اما مقداري باقي مانده که شامل تمام حوزه‌ها مي‌شود. ما نياز داريم که در چندين ورق تمام جزئيات را بيان کنيم. معتقدم که اين کار را مي‌توانيم و بايد انجام دهيم. معتقدم اين فرصتي براي تمام ما است که نبايد از دست ندهيم. از افراد انتظار دارم که با حسن نيت کار را آغاز کرده و ادامه دهند."

ظريف درباره مسائل باقيمانده گفت: "پرانتزها و مشکلات درباره نگارش درباره همه مسائل وجود دارد." وي تأکيد کرد که مذاکره در ملاء‌عام بدترين کاري است که مي‌توان انجام داد. "برخي از اينکه من اين را مي‌گويم ناراحت هستند اما ما متعهد به اين امر هستيم. ما سرمايه سياسي زيادي را در اين فرآيند صرف کرده‌ايم."

وي در ادامه با اشاره به تفاهم سياسي لوزان گفت: "در لوزان و چند ساعت پس از اينکه به توافق رسيديم در صفحه توئيتر خود نوشتم که توافق همانگونه که است خوب بوده و کسي نبايد آن را تحريف کند. اعتقاد دارم که نبايد يک توافق خوب را تحريف کنيم."

وزير خارجه تأکيد کرد که تفاهم لوزان تمام نيازهاي همه را منعکس نمي‌کند، زيرا اگر چنين باشد توافقي منعقد نمي‌شود. "بنابراين همه بايد منعطف بوده و مصالحه کنند و فکر مي‌کنم که مردم اهميت اين فرصت براي دستيابي به توافق را مي‌دانند. اين توافقي عالي براي ما، آمريکا يا اتحاديه اروپا نيست اما بهترين چيزي است که مي‌توانستيم بدست آوريم."
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان