arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

ترکش های جنگ یمن بر پیکر آل سعود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رسانه‎های گروهی چین روز پنجشنبه با بررسی جنگ قدرت و بروز اختلافات در هیات حاکمه عربستان، آن را از تبعات جنگ یمن توصیف کردند که گریبان خاندان آل سعود را گرفته است.

به گزارش ایرنا، گزارش های منتشر شده از سوی نشریات، روزنامه ها و سایت های خبری چین حکایت از آن دارد که تحولات بزرگتری در انتظار خاندان سلطنتی عربستان است و این تحولات در آینده نیز خود را بیشتر نشان خواهد داد.

روزنامه گلوبال تایمز که دیدگاه های دولتی چین را منتشر می کند، در گزارشی نوشت: سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان، فرزند خود را در رده دومین قدرت کشور قرار داد در حالی که این کشور درگیر تنش های بی سابقه ای همچون جنگ یمن شده است.

این گزارش می افزاید؛ تغییرات و جابجایی ها و همچنین انتصاب ولیعهد و وزیر کشور، همگی نشان دهنده تحولات گسترده و عمیق در این کشور عربی است که می تواند عواقب مختلفی در سال های آینده برای عربستان به دنبال داشته باشد.

تلویزیون مرکزی چین نیز گزارش کرد، چنین اقداماتی که ناشی از متمرکز کردن قدرت در عربستان است، نشان می دهد مشکلات پیش آمده در یمن گریبان آل سعود را گرفته و نتایج و تاثیرات آن اینگونه خود را در سطح کشور نمایان ساخته است.

این رسانه همچنین خاطرنشان کرده است: در حالی شاهد وقوع تحولات در کشور عربستان هستیم که این کشور در یمن دست به مداخله نظامی زده و از عواقب تنش ها در خاورمیانه و خیزش های مردمی در سایر کشورهای منطقه خلیج فارس به شدت نگران است.

حملات نظامی ریاض به یمن به عنوان آغازگر جنگ و آثار این جنگ بر پیکره خاندان سعودی، از دیگر نکات مهم اشاره شده در این گزارش است.

خبرگزاری شین هوا نیز در گزارشی از قول «مصطفی العانی» تحلیلگر مسایل امنیتی عراق از شکل گیری دوره تازه ای از تحولات همراه با مناقشات گسترده در عربستان خبر داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که قدرت در عربستان به دست کسانی افتاده است که تصمیم گیریهای آنان عجولانه و به دور از منطق و عقل شکل می گیرد.

شین هوا در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: تحولات در حالی رخ می دهد که ریاض با انواع مشکلات ریز و درشت همچون بیکاری، مناقشات مذهبی، وجود اختلاف میان محافظه کاران و گروه ها و همچنین تنش در روابط خود با غرب روبرو است.

این گزارش تصریح کرده است که چنین وضعیتی می تواند برای بازار نفت نیز تبعات منفی داشته باشد و باید در انتظار موج تغییرات در بخش صنعت نفت عربستان هم بود.

به گزارش ایرنا، شکاف در هیات حاکمه عربستان و تغییر و تحولات پیش آمده در دولت این کشور همچنین در سایت های چینی زبان نیز بازتاب داشت و هر یک از این سایت ها در بخش های مختلف خبری خود به این موضوع توجه داشتند.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه رژیم سعودی روز سه شنبه - 8 اردیبهشت - گذشته با صدور احکامی دستور برکناری «مقرن بن عبدالعزیز» و «سعود الفیصل» را از مناصب کلیدی شان صادر کرد.

مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد و معاون نخست وزیر بود و «سعود الفیصل» در پست وزیر امور خارجه عربستان مشغول به کار بود.

دلیل برکناری وی، بیماری اعلام شد تا «عادل جبیر» سفیر عربستان در آمریکا جانشین او شود.

پادشاه عربستان همچنین در حکمی دیگر با ارتقای جایگاه فرزندش، «محمد بن سلمان» که عامل اصلی کشتار مردم یمن است را به عنوان نایب ولیعهد، معاون نخست وزیر، وزیر دفاع و رییس شورای امور اقتصادی و توسعه برگزید.
نظرات بینندگان