arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

معاون حقوقي رييس جمهور: کشورها ملزم به استفاده از نام خليج فارس هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون حقوقي رييس جمهوري گفت: همه کشورها طبق قوانين و اسناد بين المللي ملزم به استفاده از نام خليج فارس هستن

الهام امين زاده در مراسم بزرگداشت روز ملي خليج فارس و در مجموعه فرهنگي- تاريخي سعدآباد با تاکيد بر اينکه هزاران سال تاريخ اين سرزمين قابل تغيير نيست و استفاده از نام هاي جعلي بي فايده است' ، افزود: همه کشورها طبق قوانين و اسناد بين المللي ملزم به استفاده از نام خليج فارس هستند.

وي اظهارداشت: همه ايرانيان در دفاع از هويت ملي خود و حفظ و پاسداشت نام خليج فارس متفق القول هستند.

امين زاده خطاب به کشورهايي که سعي دارند از نام هاي مجعول در خصوص خليج فارس استفاده کنند، گفت: طبق قوانين بين المللي هيچ کشوري و حتي هر بنگاه اقتصادي متعلق به آن نمي تواند ادعا کند که از منافع ديگر کشورها بي اطلاع است و اگر از منافع کشوري سوء استفاده اي انجام بگيرد، قطعاً حق شکايت براي آن دولت محفوظ است.

معاون حقوقي رييس جمهوري به تلاش کشورهاي غربي و برخي سردمداران عربي براي تغيير نام خليج فارس طي دهه هاي گذشته اشاره کرد و افزود: برخي در منطقه در حال القاء اين مطلب هستند که وقتي ايرانيان از هويت ملي خود دفاع مي کنند به نوعي در حال ترويج اقتدارگرايي هستند، اما با توجه به اسناد و قطعنامه هاي سازمان ملل متحد، همه کشورها ملزم به استفاده از نام خليج فارس هستند.

امين زاده با بيان اينکه همه آحاد ملت بايد از ظرفيت هاي علمي، حقوقي و رسانه اي خود براي مقابله با تجاوز به نام خليج فارس بهره گيرند، گفت: دولت موظف است از ورود نشريات و مجلاتي که به جاي خليج فارس از نام هاي جعلي استفاده کرده اند، خودداري کرده و همچنين فعاليت آن دسته از شرکت هاي خارجي در ايران را که از نامي غير از خليج فارس استفاده مي کنند ، ممنوع کند.

معاون حقوقي رييس جمهوري تأکيد کرد: در عرصه سياست خارجي، نياز داريم تا با همگرايي در منطقه و تعامل سازنده با کشورهاي حاشيه خليج فارس به اين کشورها نشان دهيم که استفاده از نام مجعول فايده ندارد چرا که هزاران سال تاريخ اين سرزمين قابل تغيير نيست.

امين زاده با بيان اينکه سرزمين ايران از ديرباز رقبايي داشته که گاه به طور مستقيم و گاهي با ضربه زدن به فرهنگ و هويت ملي تلاش داشتند تعرضات خود را نهادينه کنند، گفت: دشمنان ايران براي انکار مظاهر فرهنگ و تمدن ايراني هزينه هاي کلاني پرداختند تا مظاهر هويت ايراني را انکار کنند اما ايرانيان از وطن خود به عنوان يک تکليف ملي و مذهبي دفاع کردند.

معاون حقوقي رييس جمهوري با اشاره به نامگذاري روز ملي خليج فارس، گفت: اين روز خاص که با اخراج پرتغالي ها از تنگه هرمز همراه بوده است براي همه ايرانيان از اهميت ويژه اي برخوردار است و سازمان ملل هم اين آبراه مهم جهاني را به عنوان خليج فارس مي شناسد اما در طول تاريخ تلاش هايي انجام گرفته که از نام غير از نام خليج فارس استفاده شود که خوشبختانه همه اين تلاش ها در دولت ها و مجالس هاي مختلف با واکنش هاي دولتمردان روبه رو بوده است.

امين زاده در اين مراسم، از جمعي از خانواده هاي ايثارگران و شهدا و همچنين فعالان و تلاشگراني که در راه حفظ و اعتلاي نام خليج فارس فعاليت داشته اند، با اهداي لوحي تقدير کرد.

براساس اين گزارش، در پايان اين مراسم از کتيبه خليج فارس نيز رونمايي شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان