arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

احتمال استفاده آمریکا از بمب شیمیایی برای سرکوب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بمب‌هایی شیمیایی بدبویی که رژیم‌صهیونیستی از سال 2008 از آن‌ها برای سرکوب اعتراضات فلسطینی‌ها استفاده می‌کند، به زودی از سوی پلیس آمریکا نیز برای برخورد با معترضان به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش فارس، با گسترش دامنه اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا، نیروهای امنیتی این کشور نیز بیش از پیش به شیوه‌های پلیسی و سرکوبگرانه روی می‌آورند.

در تازه‌ترین این اقدامات، ادارات پلیس ایالات متحده در حال خرید و انبار کردن نوعی بمب بدبو هستند که خاصیت شیمیایی‌شان، آن‌ها را بسیار جنجال برانگیز کرده است.

پایگاه دفاعی-نظامی «دیفنس‌ وان» (Defense One) نوشته است که این بمب‌ها که «اسکانک» (Skunk) نام دارند، هرچند غیرسمی هستند، اما «به شدت زننده» بوده و پس از شلیک بوی تعفنی مانند ترکیبی از بوی «لاشه حیوانات و مدفوع انسان» تولید می‌کنند. در صورتی که محل از این بمب پاکسازی نشود، بوی تعفن آن تا هفته‌ها در منطقه احساس می‌شود.

اولین بار ارتش رژیم‌صهیونیستی در سال 2008 این بمب‌ها را ساخته و برای سرکوب اعتراضات فلسطینی‌ها به کار گرفت. حالا شرکت «میسترال» (Mistral) در ایالت مریلند آمریکا در حال فروش این بمب به ادارات پلیس آمریکا از جمله پلیس شهر فرگوسن است. این شهر از تابستان امسال به دلیل قتل یک نوجوان سیاه‌پوست به دست یک افسر سفیدپوست، صحنه اعتراضات گسترده بود و مدت‌ها به میدان جنگ پلیس مجهز به تسلیحات نظامی و معترضان تبدیل شده بود.

به گفته «استفن روست» مدیر برنامه میسترال، مایع درون این بمب ترکیبی از جوش شیرین و آمینو اسید است. وی گفته است: «شما می‌توانید آن را بنوشید، اما نمی‌خواهید این کار را کنید.»

اثر این بمب تنها توسط مایعی مخصوص از بین می‌رود و به اذعان یک سخنگوی ارتش اسرائیل که در یک مستند شبکه بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، در صورتی که تلاش شود با ماده‌ای جز این مایع مخصوص شسته شود، اثر آن تشدید می‌شود. در سال 2008 زمانی که ارتش اسرائیل از این ماده برای برخورد با فلسطینی‌های معترض در کرانه باختری استفاده کرد، 6 هفته پس از پاشیدن این مایع، همچنان بوی تعفن آن در فضا احساس می‌شد.

روست می‌گوید نیروهای نظامی آمریکا هم نسبت به این ماده ابراز علاقه کرده‌اند، اما فعلا سفارشی برای خرید آن نداده‌اند. با این حال ارتش آمریکا سال‌هاست که بر روی بمب‌های شیمیایی ناتوان‌کننده بد بو (malodorants) تحقیق می‌کند. به گفته روست بسیاری از این مواد فرمول پایه‌ای سمی دارند.

بنا بر این گزارش، اسکانک‌ها می‌توانند در جایی که استفاده از گاز اشک‌آور یا گلوله‌های پلاستیکی ممنوع شده، به عنوان جایگزین به کار گرفته شوند. دیفنس وان نوشته است که هرچند این ماده در میدان جنگ می‌تواند جایگزینی مناسب برای گلوله باشد، اما وقتی در اختیار نیروهای پلیس داخلی قرار می‌گیرد، به خصوص زمانی که نیروهای پلیس رابطه خصمانه‌ای با جامعه محلی دارند، به مسئله‌ای نگران‌کننده بدل می‌شود.

گزارشی که سال گذشته در خصوص رفتارهای پلیس با مردم شهر فرگوسن منتشر شد، با جزئیات نشان می‌داد که نیروهای انتظامی چطور با مردم بدرفتاری می‌کرده‌اند. روست می‌گوید: «ما مقداری اسکانک به آژانس‌های انتظامی فرگوسن فروخته‌ایم. آن‌ها از آن استفاده نکرده‌اند، اما آن را دارند.»

در حال حاضر میسترال بمب‌های شیمیایی بدبو را در فرم‌های مختلف از جمله نارنجک، گلوله و اسپری تولید می‌کند. در این میان به نظر می‌رسد نارنجنک‌های قابل شلیک بیش از همه مورد علاقه پلیس باشند، چراکه می‌توانند با آن اهداف مشخص را زده یا افرادی را در میان جمعیت با آن هدف قرار داده، علامتگذاری کرده و بعدا بازداشت کنند.

دیفنس‌وان با اشاره به تبعات روحی و روانی و اثراتی که استفاده از این بمب‌ها علیه مردم یک جامعه توسط پلیس داخلی دارد، نوشته است که این سلاح، «تنها ابزاری برای کنترل جمعیت نیست، بلکه می‌تواند سیستمی برای ایجاد آپارتایدی جدید باشد.»

در پایان این گزارش آمده است: «اگر بوی قانون جنگ به مشامتان می‌رسد، این دقیقا همان است.»
نظرات بینندگان