arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

اردوغان: با عوامل "پ.ک.ک" مذاکره نمي‌کنيم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 رئيس‌جمهور ترکيه در تازه‌ترين اظهارنظر خود، وجود مساله کردها در ترکيه را رد کرد و گفت، ترکيه با کردها مذاکره نميکند و سخن گفتن از مسئله کردها تجزيه‌طلبي است؛ صحبت‌هايي که اعتراض کردهاي ترکيه را برانگيخته است.

به نقل از شبکه خبري دويچه وله، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه در بازگشت از سفر دو روزهاش از کويت، مذاکره با کردها را رد کرد و گفت‌: با تروريست‌هاي وابسته به پ. ک. ک مذاکره نخواهيم کرد.

اردوغان با اينکه گفته است درباره روند مذاکرات صلح با کردها بر سر مواضع سابق خود ايستاده اما وجود مساله کرد در ترکيه را هم انکار کرد و گفت: در کشور تنها کردها نيستند که داراي مشکل هستند. ترکها نيز مشکلات خاص خود را دارند. براي حل و فصل تمام اين مشکلات راه حلي بايد طراحي شود.

رئيس جمهور ترکيه همچنين گفت، کساني که روند مذاکرات را تنها به عنوان مساله کردها در نظر ميگيرند و مطرح ميکنند افرادي هستند که خواهان جمع‌آوري آراي کردهاي ترکيه ميباشند.

اردوغان درباره ضرورت خلع سلاح حزب کارگران کردستان ترکيه (پ ک ک) نيز گفت: دولت ترکيه به هيچ عنوان با يک سازمان تروريستي که خود را طرف مسائل به حساب ميآورد بر سر يک ميز مذاکره نخواهد نشست و چنين ميزي وجود ندارد. اگر چنين ميزي به وجود آيد در آن صورت جمهوري ترکيه فرو پاشيده است. به هيات ناظر نيز نيازي نيست. دولت از اول تا آخر مذاکرات را نظارت مي‌کند.

دولت ترکيه براي حل مشکلات کردها پيش از اين با تشکيل هيات ناظر در روند مذاکرات مخالفتي نکرده بود، اما اکنون پيش‌بيني ميشود بعد از صحبتهاي جديد اردوغان روند مذاکرات با کردها با موانع جدي روبرو شود.

صلاح‌الدين دميرتاش، رئيس حزب دموکراتيک خلق‌ها (حزب صلح و دموکراسي سابق) و نماينده دياربکر در پارلمان ترکيه در اعتراض به صحبتهاي جديد اردوغان گفت: با رد و انکار مساله کرد از طرف اردوغان، مشکل کردهاي ترکيه به حال خود باقي ميماند. وي گفت که اردوغان از آن بيم دارد که حزبش در مناطق کردنشين ترکيه رأي کمتري بياورد.

روزنامه‌هاي ترکيه همچنين خبر دادند که قرار است اردوغان روز شنبه دوم مه سال جاري ميلادي به دياربکر که بزرگترين شهر کردنشين ترکيه به شمار مي‌رود، سفر کند. اين سفر اردوغان با توجه به صحبتهاي اخيرش درباره کردها مورد توجه ويژه محافل سياسي ترکيه قرار گرفته است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان