arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

هزينه‌ خريد ليزينگي خودرو کاهش يافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 با مصوبه شوراي پول و اعتبار، نرخ سود شرکت‌هاي ليزينگ خودرو به 21 درصد کاهش يافت.

شرکت‌هاي ليزينگ خودرو به طور ميانگين 28 درصد و در مواردي تا 32 درصد نيز بهره بابت تسهيلات پرداختي به مشتريان دريافت مي‌کنند.

با اين حال شوراي پول و اعتبار در جديدترين جلسه خود نرخ سود شرکت‌هاي ليزينگ را به 21 درصد کاهش داد؛ بنابراين شرکت‌هاي ليزينگ خودرو نيز موظف هستند سود تسهيلات خودرو را به حداکثر 21 درصد کاهش دهند.

در مصوبه شوراي پول و اعتبار در اين رابطه آمده است: نرخ سود مورد عمل شرکت‌هاي ليزينگ معادل 21 درصد تعيين مي‌شود. دريافت هرگونه وجه اضافي از سوي شرکت‌هاي مزبور براي اعطاي تسهيلات ممنوع است.

طبق آنچه که اعلام شده، مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار از نيمه ماه جاري (ارديبهشت‌ماه) لازم‌الاجرا خواهد بود؛ بنابراين شرکت‌هاي ليزينگ خودرو نيز تنها چند روز فرصت دارند تا بهره تسهيلات پرداختي به مشتريان براي خريد اقساطي خودرو را به 21 درصد کاهش دهند.

نکته مهم در اين زمينه اين است که بيشتر شرکت‌هاي فعال در حوزه ليزينگ خودرو فاقد مجوزهاي لازم از سوي بانک مرکزي هستند و بنابراين مشخص نيست که اين شرکت‌ها تا چه حد به مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار پايبند خواهند بود.

فاقد مجوز بودن بيشتر شرکت‌هاي فعال در حوزه ليزينگ خودرو باعث شده تا هر از چند گاهي اخباري در زمينه کلاهبرداري اين شرکت‌ها منتشر شود؛ به‌گونه‌اي که مالک شرکت ليزينگ پس از دريافت پيش‌پرداخت از تعداد قابل توجهي از مشتريان، متواري شده و از تحويل خودرو يا حتي بازگرداندن وجه پيش‌پرداختي مشتريان، خودداري مي‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان