arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۱۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

اوباما مشروط کردن توافق هسته‌ای را وتو می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است هر قانونی که توافق هسته‌ای با ایران را منوط به آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران کند وتو خواهد کرد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت: رییس جمهور آمریکا هر متمم یا طرحی که به آن متمم‌هایی اضافه شود که منجر به تضعیف مذاکرات هسته‌ای یا مصوبه کمیته روابط خارجی سنا شود وتو خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: وتوی رییس جمهور به ویژه شامل متممی خواهد بود که توافق هسته‌ای با ایران را منوط به آزادی سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران کرده است.

براساس این گزارش جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست، سعید عابدینی و امیر میرزایی حکمتی سه شهروند آمریکایی ایرانی الاصل هستند که هم‌اکنون در ایران در بازداشت به سر می‌برند. به علاوه رابرت لوینسون نیروی بازنشسته پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) دیگر شهروند آمریکایی است که این متمم، توافق هسته‌ای را مشروط به آزادی وی کرده است.

آمریکا ادعا می‌کند لوینسون در ایران ناپدید یا زندانی شده است.

کمیته روابط خارجی سنا به تازگی طرحی را به تصویب رسانده است که به کنگره اجازه می‌دهد هر توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازبینی قرار دهد. جمهوری خواهان آمریکا در تلاشند تا با اضافه کردن متمم‌هایی به این طرح حصول این توافق را سخت‌تر کنند.

باراک اوباما پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی گفت که اگر این قانون به تصویب هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برسد آن را امضا خواهد کرد.

وی پیش‌تر گفته بود هر قانونی که منجر به تضعیف مذاکرات و شکست حصول یک توافق هسته‌ای با ایران شود را وتو خواهد کرد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان