arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

العبادي در گفتگوي تلفني با معاون اوباما چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزير عراق به معاون رئيس جمهور آمريکا تأکيد کرد که کشورش با قوانين و مصوبه‌هايي که ضد وحدت و حاکميت ملي باشد، مخالفت مي‌کند.

"حيدر العبادي" روز يکشنبه در گفتگويي تلفني به "جو بايدن" گفت: عراق با پيشنهادها و قوانين و مصوبه هايي که وحدت اين کشور را تضعيف و حاکميت ملي را نقض مي‌کند و به اتحاد ملي ضربه مي زند، مخالف است.

شبکه عراقي سومريه نيوز به نقل از بيانيه دفتر "حيدرالعبادي" تأکيد کرد که دو طرف علاوه بر بررسي اوضاع امنيتي و سياسي و تحولات اخير، بر ضرورت پايبندي متقابل به وحدت اراضي و حاکميت ملي عراق و عدم دخالت در امور داخلي، تأکيد کردند.

بايدن نيز در مقابل تأکيد کرد که آمريکا به توافقامه راهبردي دو کشور براي حمايت از وحدت عراق دموکراتيک طبق قانون اساسي اين کشور پايبند است؛ و بر همين اساس، کمکهاي نظامي آمريکا به عراق براي جنگ با داعش، طبق درخواست دولت عراق و از طريق آن صورت خواهد گرفت.

بايدن اظهار داشت که همه گروه هاي مسلح در عراق بايد تحت کنترل دولت و نخست وزير اين کشور باشد.

اظهارات بايدن درحالي مطرح مي‌شود که کميسيون نيروهاي مسلح کنگره آمريکا اخيرا پيش نويس قانون مشروطي را براي اعطاي کمکهاي نظامي به عراق به ارزش 715 ميليون دلار از بودجه دفاعي سال 2016 تصويب کرده است.

مجلس نمايندگان عراق در مقابل ديروز (شنبه) به پيش نويس قانون مطرح شده از سوي ائتلاف ملي رأي داد. هدف از اين مصوبه، پاسخ به طرح اخير کنگره آمريکا براي تسليح کردها و اهل سنت عراق به صورت مستقيم است.

دولت بغداد نيز هفته گذشته اعلام کرد که با طرح کنگره آمريکا براي تعامل با کردها و اهل سنت عراق به عنوان دو کشور مخالف است، و اين اقدام موجب اختلافات و تفرقه هاي بيشتري در منطقه خواهد شد.

منبع : العالم
نظرات بینندگان