arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴

همه فعالیت‌های فوتبالی «حسین هدایتی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سال 1386 وقتی تیم اکباتان را با 31 سال قدمت خرید و با نام استیل‌آذین در مسابقات شرکت کرد، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که چند سال بعد، هواداران تیفوسی پرسپولیس در صفحه اینستاگرامش خواهش کنند تا تیم محبوب‌شان را بخرد.

روزنامه قانون با این مقدمه، فعالیت‌های حسین هدایتی در فوتبال ایران را مرور کرده است:

تولد یک تیم

حسین هدایتی دولابی، در همان سال اول حضور استیل آذین در لیگ دسته یک، یعنی همان سالی که اکثر تیم‌های لیگ برتری به زحمت توان تامین هزینه‌های 7-8 میلیاردی را داشتند، حسین هدایتی برای تیم لیگ یکی استیل‌آذین 10 میلیارد تومان هزینه کرد. او علی پروین را به عنوان سرمربی تیمش انتخاب کرد ولی بعدها تیم را به یونگ، یان هورمین و فرهاد کاظمی سپرد. استیل آذین با بازیکنان نامدار زیادی قرارداد بست اما نتوانست به لیگ برتر صعود کند. هدایتی هم در هفته‌های پایانی بر سر نوع پرداختی بازیکنان با علی پروین به مشکل خورد تا رابطه این دو برای مدتی شکرآب شود.

در دومین سالی که استیل آذین تاسیس شده بود، هدایتی به عنوان رئیس هیات مدیره پرسپولیس منصوب شد و با قطبی یک قرارداد نجومی بست؛ قراردادی که از آن به عنوان ترکمانچای یاد می‌شد. هدایتی در نهایت با مصطفوی، مدیرعامل وقت پرسپولیس به مشکل برخورد و درحالی‌که متهم به دخالت در امور اجرایی شده بود، مدیرعامل وقت پرسپولیس را برکنار کرد تا با عباس انصاری‌فر کار را ادامه دهد. پرسپولیس نتایج خوبی نگرفته بود و حسین هدایتی و عباس انصاری‌فر اختلافاتی بر سر مسائل مالی، نحوه جذب بازیکنان برای تیم و همچنین شکل تعامل مدیریت و اعضای هیأت مدیره داشتند که منجر به انحلال هیأت مدیره تیم از سوی علی سعیدلو شد.

از طرف دیگر، هدایتی در استیل آذین، نادر دست‌نشان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و با چند بازیکن نه چندان مطرح در پایان فصل 88-87 به لیگ برتر صعود کرد. استیل آذین در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر تلاش کرد منتخبی از استقلال و پرسپولیس باشد. آن‌ها علی کریمی، حامد کاویانپور، رضا نوروزی، مهدی مهدوی‌کیا، امیر شاپورزاده، محمدرضا مهدوی، حسین کعبی، علی نظرمحمدی و فریدون زندی را به خدمت گرفتند و با حمید استیلی، پایین‌تر از پرسپولیس به رتبه پنجمی رسیدند، اما موفق به کسب سهمیه نشدند.

نیوکاسل را می‌خرم!

22 اسفند 1388 هدایتی در گفت‌وگویی فوتبال ایران را شوکه کرد. نیوکاسل که آن روزها صدرنشین دسته یک انگلیس بود با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کرد. هدایتی هم که یک‌سال قبل از آن به دنبال خرید اورتون بود، این بار تصمیم گرفت نیوکاسل را بخرد؛ اتفاقی که در نهایت نیفتاد.

رایکارد سرمربی ماست!

پیش از شروع فصل 89 - 90 اعلام شد حسین هدایتی در حال مذاکره با فرانک رایکارد، سرمربی سابق باشگاه بارسلوناست تا او را به استیل‌آذین ببرد. گفته می‌شد توافقاتی هم با رایکارد در لس آنجلس انجام شده و او به زودی وارد کشور می‌شود. حتی از یوهان نیسکنز به عنوان دستیار احتمالی این سرمربی نام برده شد. پس از رایزنی‌های متعدد، تومباکوویچ به جای رایکارد روی نیمکت نشست.

شعبه دیگری نداریم!

در فصل دوم حضور استیل آذین در لیگ برتر، هدایتی به فکر تقویت تیم و کسب سهمیه افتاد و محسن خلیلی، سیاوش اکبرپور، حسین کاظمی و چند ستاره دیگر را به خدمت گرفت. اما تیره‌روزی‌های استیل آذین آغاز شده بود و آن‌ها با نتایج ضعیف در قعر جدول قرار گرفتند. استیل‌آذین در آن فصل چهار بار سرمربی‌اش را عوض کرد. آنها پس از تومباکوویچ، پیروانی و خاکپور، تیم را به یاوری سپردند ولی در نهایت، سرهنگ تیم را به لیگ یک برد. هواداران پرسپولیس اما هیچگاه با استیل آذین کنار نیامدند و کار به جایی رسید که آن‌ها بنری با مضمون «پرسپولیس شعبه دیگری ندارد» را به ورزشگاه آوردند. در همین فصل اتفاقات عجیبی در این باشگاه افتاد. آجرلو مدیرعامل وقت استیل آذین، علی کریمی را متهم به روزه‌خواری کرد و در نهایت کنار گذاشته شد. جادوگر هم وسط دعواها برای نخواستنش به شالکه رفت و شماره 10 این تیم شد.

ملوان بندرانزلی را دوباره می‌سازم

ملوان آغاز طوفانی و خبرسازی در پیش فصل لیگ دوازدهم داشت. حسین هدایتی مالک متمول باشگاه استیل آذین، 70 درصد سهام ملوان را خرید و بعد از حضور او شایعه حضور ستاره‌ها در ملوان مطرح شد، در نهایت هم پژمان نوری، حسین بادامکی و مازیار زارع به ملوان آمدند. صادق درودگر هم مدیرعامل باشگاه شد و همه انتظار داشتند ملوان تیم ریشه‌دار فوتبال ایران با تزریق پول هدایتی اوج بگیرد که در نیم فصل اول هم این اتفاق افتاد. ملوان لیگ را با فرهاد پورغلامی آغاز کرد و نتایج بسیار قابل قبولی هم گرفت اما به یکباره و در تصمیمی دور از انتظار محمد احمدزاده سرمربی سابق ملوان به عنوان مدیر فنی تیم انتخاب شد. همین تصمیم باعث شد که فرهاد پورغلامی از تیم جدا شود و بگوید بدون اختیارات کامل فنی نمی‌توانم در ملوان بمانم. محمد احمدزاده هم خیلی راحت به جای فرهاد پورغلامی سکان هدایت ملوان را در هفته یازدهم به دست گرفت و چهار برد متوالی هم به دست آورد تا همه چیز در ملوان به ظاهر خوب و خوش پیش برود اما شکست 6 بر صفر مقابل پرسپولیس در جام حذفی سرآغاز روند نزولی ملوان بود.

ملوان بعد از حذف مقابل پرسپولیس در جام حذفی، در لیگ برتر هم روی برد را ندید و اینگونه تیمی که برای کسب سهمیه آسیایی در نیم فصل اول امیدوار شده بود در نیم فصل دوم خطر سقوط را احساس کرد و در نهایت هم با رده سیزدهمی به کارش پایان داد. در اواخر فصل نیز حاشیه‌های ملوان، رسانه‌ای شد. احمدزاده سرمربی تیم علیه درودگر مدیرعامل باشگاه و حسین هدایتی مالک مصاحبه کرد و نتیجه نگرفتن تیم را به عدم تعهدات مالی باشگاه ربط داد و درودگر هم علیه احمد‌زاده صحبت کرد.

در پایان این لیگ، حسین هدایتی عطای فوتبال را به لقایش بخشید و 70 درصد سهامی را که از باشگاه ملوان در اختیار داشت، به هیات مدیره باشگاه واگذار کرد تا آنها برای این تیم تصمیم بگیرند.

گهر دورود چند؟

گهر پس از مشکلات فراوان در مهرماه 1391 با حضور نمایندگان قوه قضاییه ایران به حسن هدایتی منتقل و نام آن نیز مدتی به استیل‌آذین گهر دورود تغییر یافت. در 10 آبان 1392 حسین هدایتی با پرداخت 500 میلیون تومان تیم گهر را برای مردم دورود خرید و صاحب امتیاز این تیم مردم دورود شدند. استاندار لرستان مهندس هوشنگ بازوند اعلام کرد که با خرید تیم گهر دورود منابع مالی این تیم را تأمین کرده تا از این پس نماینده استان لرستان مشکل مالی نداشته باشد. گهر در نهایت پس از مشکلات فراوان به لیگ یک سقوط کرد.

ختافه را می‌خرم

«پس از صحبت‌هایی که با مدیرعامل باشگاه ختافه داشتیم تصمیم گرفتیم به عنوان سرباز ایران جا پایی را در فوتبال اروپا باز کنیم تا در راستای باشگاه‌داری در این‌باره پس از استعدادیابی که خواهد شد ایرانی‌هایی که مستعد هستند به جای حضور در حوزه خلیج فارس به فوتبال اروپا بروند و در تیمی که برای یک ایرانی است بازی کنند». این را عابربانک فوتبال در شهریورماه 1393 اعلام کرد. صحبت‌ها این بار جدی‌تر از قبل پیگیری شد و هدایتی روی جلد مارکا هم رفت. هدایتی پس از آن گفت که قرار است طی یک ماه آینده مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی و وحید هاشمیان از سوی او به اسپانیا سفر کنند و در این مورد توافقات قطعی را به عمل آورده تا سهام این باشگاه را خریداری کند.

ماجرا تا جایی پیش رفت که علی دایی سفر خود به مشهد را در نیمه راه رها کرد و برای مذاکره با هدایتی در خصوص خرید بخشی از سهام ختافه به تهران برگشت. هدایتی ضیافتش را با مدیران ختافه که به تهران سفر کرده‌ بودند، در هتل آزادی ترتیب داد که از کارلوس کی‌روش تا مصطفوی، پیروانی، پروین، علی دایی، مهدوی‌کیا و حتی رویانیان در این ضیافت حاضر بودند. او روز اول مهرماه اعلام کرد که «ما بعد از جلسه‌ای که با مدیران ختافه داشتیم به توافقات خوبی دست پیدا کردیم و ان‌شا‌ءالله ظرف 20 روز آینده به اتفاق یک تیم مدیریتی، فنی و حقوقی به اسپانیا سفر می‌کنیم تا رسماً قراردادمان را ببندیم»؛ اتفاقی که در نهایت نیفتاد و هدایتی که استیل آذین را ابتدا به سمنان واگذار و در نهایت امتیاز این باشگاه را به برق شیراز واگذار کرده بود، با تیم جدیدی به نام استیل‌آذین تهران فعالیت‌های خود را از سر گرفت.

پایان

مالک صنایع استیل‌آذین، کارخانه‌های فولادسازی و ورق، شرکت پرورش میگو، برج‌سازی در امارات، مالکیت اراضی زراعی، فعالیت در بازار مبل و رئیس شرکت‌های تجاری در خاورمیانه حالا در یک قدمی پرسپولیس قرار دارد. مالکیت پرسپولیس فصل جدیدی در زندگی هدایتی محسوب می‌شود. پرسپولیس و هواداران میلیونی‌اش نشان داده‌اند خیلی سخت با کسانی که نتوانند دردی از تیمشان درمان کنند کنار می‌آیند. حالا نوبت حاج حسین است که ثابت کند هدایتی، باتجربه‌تر شده است.
نظرات بینندگان