arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴

مأموریت جدید بانک مرکزی به بانک‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تعیین نرخ سود سپرده‌های زیر یکسال به بانک‌ها سپرده شده است.

به گزارش تسنیم، شورای پول و اعتبار هفته گذشته تصمیم گرفت نرخ سود سپرده های یکساله را 20 درصد تعیین کند اما در مصوبه شورا اشاره‌ای به نرخ های جدید سپرده های کوتاه مدت و روزشمار نشده بود.

همین موضوع نقطه مبهمی برای بانکی‌ها بود چراکه تا قبل از ابلاغ بخشنامه نرخ جدید سود بانکی از سوی بانک مرکزی نمی دانستند که تکلیف سپرده های کوتاه مدت و روزشمار چه خواهد شد.

برهمین اساس هم بود که البته تعدادی از بانک‌ها در اعمال نرخ های جدید سود بانکی ابهام داشتند چراکه در مصوبه شورای پول و اعتبار تنها سود سپرده های یکساله قید شده بود.

اما آنطور که پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده طبق تصمیم شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تعیین نرخ سود سپرده های کوتاه مدت زیر یکسال و روزشمار به بانک‌ها واگذار شده است.

براساس تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از این پس نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر 20 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای نیز حداکثر 21 درصد خواهد بود.

اعضای شورای پول و اعتبار همچنین نرخ سود تسهیلات مشارکتی را از 28 درصد به 24 درصد کاهش دادند. آن‌طور که از مصوبات شورا مشخص است نرخ سپرده قانونی نیم واحد درصد کم شده و به 11 درصد رسیده است.

طبق بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی برای نرخ های جدید سود بانکی بانک‌ها باید از فردا 16 اردیبهشت ماه تغییرات سود بانکی را در شعب خود اعمال کنند.
نظرات بینندگان