arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

چالش‌هاي رئيس آينده ستاد مشترک ارتش آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده تفنگداران دريايي آمريکا به عنوان نامزد رياست بر ستاد مشترک ارتش معرفي شده است. جوزف دانفورد که در ارتش آمريکا ۳۸ سال سابقه خدمت دارد، در صورت انتصاب با گره‌هاي کور فراواني دست به گريبان خواهد بود.

به گزارش شبکه خبري دويچه وله، جوزف دانفورد، ژنرال چهارستاره نيروي دريايي آمريکا به عنوان نامزد مورد نظر رياست جمهوري آمريکا براي تکيه بر مسند رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور معرفي شد.

در مراسم معرفي دانفورد در کاخ سفيد، باراک اوباما، رئيس‌جمهور برخي از اولويت‌هاي آمريکا در خارج از مرزهاي اين کشور را هم برشمرد؛ اولويت‌هايي که دانفورد ۵۹ ساله و همکارانش نقش بسزايي در تحقق آن‌ها برعهده دارند.

آموزش نيروهاي افغانستان و مبارزه مستمر عليه شبکه تروريستي القاعده؛ مبارزه با تروريست‌هاي داعش و تقويت توان دفاعي ارتش عراق؛ تقويت اپوزيسيوني ميانه‌رو در سوريه؛ اتحاد با شرکاي اروپايي (در برابر تهديدهاي روسيه)؛ ادامه‌ بازبيني جايگاه آمريکا به عنوان قدرتي صلح‌جو و سرمايه‌گذاري براي يافتن راه‌حل‌هاي جديد عليه خطرهاي نوظهور، از جمله حملات سايبري.

اگر، آنطور که پيش‌بيني مي‌شود، مجلس سناي آمريکا صلاحيت دانفورد براي رياست بر ستاد مشترک ارتش را تأييد کند، دانفورد بايد با توجه به صرفه‌جويي‌ها در وزارت دفاع ايالات متحده (پنتاگون) تصميم‌هايي اتخاذ کند که در نهايت هدف‌هاي يادشده متحقق شوند.

از سويي، رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده مشاور ارشد رئيس جمهور است و نه فرمانده يگان‌هاي رزمي. فرمان‌هايي از اين دست را رئيس جمهور صادر و وزارت دفاع آن‌ها را به فرماندهان نظامي ابلاغ مي‌کند.

ژنرالي با تجربه
جوزف دانفورد در سال ۲۰۰۳ در حمله آمريکا به عراق شرکت داشت. او همچنين از فوريه ۲۰۱۳ تا اوت ۲۰۱۴ فرماندهي عمليات نظامي ائتلاف بين‌المللي در افغانستان را برعهده داشت. دانفورد پاييز گذشته لباس فرماندهي تفنگداران دريايي آمريکا را به تن کرد.

او در مدت کوتاهي – حدود سه سال – از ژنرال تک‌ ستاره به ژنرال ۴ ستاره ارتقاء درجه يافت. اين در حالي است که نظاميان عموما بايد در هر درجه چند سال خدمت کنند.

دانفورد با دگرگوني مأموريت آمريکا در افغانستان نظر باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا را به خود جلب کرد. دانفورد با موفقيت مأموريت آمريکا در افغانستان را از مأموريتي رزمي به مأموريتي آموزشي- ضد تروريستي تغيير داد.

واشنگتن همچنين برگزاري مسالمت‌آميز انتخابات رياست جمهوري افغانستان در آوريل ۲۰۱۴ را تا حد زيادي مرهون برنامه‌ريزي‌هاي دانفورد مي‌داند. او خود آن زمان گفته بود که با برگزاري انتخابات آزاد "اميد به آينده" در دل شهروندان افغان جان گرفته است. دانفورد اين موضوع را "مهمترين دستاورد سربازان" آمريکا برشمرده بود.

انتقاد از سياست‌هاي آمريکا در افغانستان و عراق
دانفورد در عين حال از نحوه خروج نيروهاي بين‌المللي از عراق و افغانستان انتقاد کرده است. او در تابستان ۲۰۱۴ در جلسه‌ي پرسش و پاسخ در سنا از تصميم اوباما براي تعيين تاريخ دقيق خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان انتقاد کرد.

دانفورد گفت حال طالبان مي‌داند نيروهاي خارجي چه زماني افغانستان را ترک مي‌کنند و کافي است فقط منتظر بمانند. البته پس از روي کار آمدن دولت جديد در افغانستان، پيمان امنيتي کابل- واشنگتن امضا شد تا نيروهاي آموزشي آمريکا تا آغاز سال ۲۰۱۷ در افغانستان بمانند.

دانفورد همچنين در مورد ترک عراق گفت، نيروهاي بين‌المللي در حالي از عراق خارج مي‌شوند که اين کشور نه ارتش مقتدري در اختيار دارد و نه از نظر سياسي به ثبات رسيده است.

ژنرال جوزف دانفورد در صورت موافقت سنا جانشين مارتين دمپسي مي‌شود. دمپسي که حدود ۴ سال بر ستاد مشترک ارتش آمريکا رياست کرد، در پايان تابستان از سمت خود کناره‌گيري خواهد کرد. او از قرار معلوم بازنشسته خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان