arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴

بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانه های خارجی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بیانات روز چهارشنبه رهبر معظم انقلاب بازتاب گسترده ای در رسانه های دنیا داشته و این رسانه ها با اشاره به بیانات معظم له درباره توافق در چارچوب خطوط قرمز، قابل قبول نبودن تهدید مقامات آمریکایی همزمان با مذاکرات و حمایت آمریکا از جنایات عظیم سعودی ها در یمن، در این باره تحلیل های متعددی ارائه داده اند.

به گزارش ایرنا، بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان وزارت آموزش و پرورش و جمعی از معلمان درباره مذاکرات هسته ای، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشته است و این رسانه ها با اشاره به بخشی از این بیانات، به تاکید رهبر معظم انقلاب بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته ای و نیاز آمریکا و گروه 1+5 به توافق با ایران، حمایت آمریکا از جنایات سعودی ها و واکنش معظم له به تهدید دو مقام رسمی آمریکایی و تاثیر آن در مذاکرات هسته ای اشاره و در این باره تحلیل های متفاوتی ارائه کردند.

*بی بی سی فارسی

پایگاه اینترنتی بی.بی.سی فارسی نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و جمعی از معلمان گفت که مسئولان سیاست خارجی و مذاکره کنندگان باید خطوط قرمز و اصلی را به دقت رعایت کنند و زیر بار هیچ تحمیل، زور، تحقیر و تهدیدی نروند.

بی.بی.سی در گزارشی افزود: آقای (حضرت آیت الله) خامنه ای روز، چهارشنبه تاکید کرد که ما تمایل داریم مذاکرات به سرانجام برسد و تحریم ها برداشته شود اما این بدان معنا نیست که اگر تحریم ها برداشته نشوند، ما نمی توانیم کشور را اداره کنیم.

رهبر جمهوری اسلامی ایران با ذکر اینکه همین چند روز گذشته دو مسئول رسمی آمریکا تهدید کردند که حمله نظامی می کنیم، افزود: اولا که غلط می کنید. ثانیا من در زمان رییس جمهوری قبلی آمریکا که تهدید می کرد هم گفتم که دوران بزن و دررو تمام شده. ملت ایران کسی را که تعرضی بکند رها نمی کند.

بی.بی.سی افزود: به نظر می رسد اشاره رهبر ایران، به جو بایدن معاون رییس جمهوری و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا باشد که در روزهای گذشته، در پاسخ به انتقادهای کسانی که دولت باراک اوباما را به نرمش بیش از حد در مقابل تهران متهم می کنند، گفتند که مذاکرات هسته ای به معنی حذف گزینه نظامی از گزینه های ایالات متحده در ارتباط با ایران نیست.

آیت الله خامنه ای با تاکید بر مخالفت خود با مذاکراتی که زیر شبح تهدید باشد، اظهار کرد: آمریکا اگر نیازش به مذاکره بیشتر از ایران نباشد، کمتر نیست.

رهبر ایران خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای توصیه کرد که به مذاکره با رعایت خطوط اصلی ادامه دهند و ادامه داد: اگر در این چارچوب به توافق هم رسیدید اشکالی ندارد.

آیت الله خامنه ای همچنین، با انتقاد از اقدامات نظامی عربستان سعودی در یمن گفت که آمریکا از این جنایت عظیم حمایت می کند.

وی با رد اتهام کمک نظامی ایران به گروه انصارالله و شیعیان حوثی در یمن افزود: یمنی ها به سلاح ما احتیاج ندارند، همه پادگان های یمن در اختیار گروه انصارالله است.

*رادیو فردا

پایگاه اینترنتی رادیو فردا نیز در گزارشی زیر عنوان 'با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستم' نوشت: رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه با مذاکراتی که زیر شبح تهدید باشد موافق نیست، از تیم مذاکره کننده اتمی ایران خواست که از عظمت و هیبت ملت ایران دفاع کنند و زیر بار هیچ تحمیل، زور، تحقیر و تهدیدی نروند.

آیت الله علی خامنه ای در دیدار با گروهی از معلمان گفت: همین چند روز گذشته دو مسئول رسمی آمریکا تهدید کردند که حمله نظامی می کنیم؛ اولا که غلط می کنید. ثانیا من در زمان رییس جمهور قبلی آمریکا که تهدید می کرد هم گفتم که دوران بزن و دررو تمام شده.

جو بایدن معاون اول رییس جمهوری آمریکا، روز پنج شنبه(10 اردیبهشت) حمله به ایران را ریسکی خواند که هنوز امکان دارد آمریکا انجامش بپذیرد.

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: این قابل قبول نیست که همزمان با مذاکرات، طرف مقابل دائما تهدید کند.

پیش از آن نیز مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ادعای گزینه نظامی را تکرار کرده بود.

پس از این سخنان، آقای خامنه ای روز یکشنبه 30 فروردین، با ذکر این که طرف مقابل با وقاحت مرتب ایران را تهدید نظامی می کند، پاسخ داد که این غلط اضافی را می کنند، بعد می گویند جمهوری اسلامی توان دفاعی نداشته باشد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود همچنین از تیم مذاکره ایران خواست که در مذاکرات با گروه 1+5 خطوط قرمز و اصلی را به دقت رعایت کنند و افزود: ان شاءالله از این خطوط عبور نخواهند کرد.

آقای خامنه ای روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مداخله نظامی عربستان در یمن گفت که آمریکا از این جنایت عظیم حمایت می کند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا در میان ملت های منطقه هیچ آبرویی ندارد افزود: آمریکایی ها بدون آن که خجالت بکشند، از کشتار مردم یمن حمایت می کنند، اما ایران را که به دنبال کمک دارویی و مواد غذایی به مردم یمن است، متهم به دخالت در این کشور و ارسال سلاح می کنند.

آقای خامنه ای پیش از این نیز حمایت آمریکا از بمباران های عربستان در یمن را نمونه ای از رفتار ناامن کننده دنیا دانسته بود.

*دویچه وله

دویچه وله گزارش داد: رهبر جمهوری اسلامی، می گوید این قابل قبول نیست که مقام های رسمی آمریکا همزمان با مذاکرات هسته ای، ایران را دائما تهدید می کنند.

شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی چهارشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در عین حال از تیم مذاکره کننده ایران خواسته است که به مذاکرات اتمی ادامه دهند.

رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه 16 اردیبهشت (6 مه) در دیدار با وزیر و مسئولان وزارت آموزش و پرورش ایران از تهدیدهای اخیر مقام های رسمی آمریکا همزمان با برگزاری مذاکرات هسته ای ابراز ناخشنودی کرد.

دویچه وله فارسی توضیح داد: وزیر دفاع آمریکا نیز حدود یک ماه پیش در گفت وگو با شبکه ان بی سی تاکید کرده بود که چنانچه مذاکرات هسته ای با ایران به یک توافق خوب منجر نشود، قطعا گزینه نظامی روی میز باقی خواهد ماند.

آیت الله خامنه ای با غیرقابل قبول خواندن تهدید همزمان با مذاکرات گفته است که مذاکره کنندگان هسته ای همواره باید خطوط قرمز و اساسی مد نظرشان باشد و ان شاءالله از این خطوط عبور نخواهند کرد.

آیت الله خامنه ای همچنین با بیان این که نیاز آمریکایی ها به مذاکرات اگر بیشتر از ایران نباشد کمتر نیست، افزود: آنها نیاز دارند به جهانیان بگویند که ما ایران را سر میز مذاکره آوردیم و برخی موضوع ها را به او تحمیل کردیم. رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده که ما تمایل داریم که مذاکرات به سرانجام برسد و تحریم ها برداشته شوند، اما این بدان معنا نیست که اگر تحریم ها برداشته نشوند، ما نمی توانیم کشور را اداره کنیم.

آیت الله خامنه ای با بیان این که، شاید حل مشکلات اقتصادی با لغو تحریم ها راحت تر باشد، اعلام کرد در صورت ادامه تحریم ها نیز، حل مشکلات امکان پذیر است.

آیت الله خامنه ای خطاب به مذاکره کنندگان هسته ای ایران گفته که به مذاکره با رعایت خطوط اصلی ادامه دهید و اگر در این چارچوب به توافق هم رسیدید اشکالی ندارد، اما به هیچ وجه زیر بار تحمیل، زور، تحقیر و تهدید نروید.

آیت الله خامنه ای در این دیدار همچنین از مسئولان اقتصادی دولت خواسته که با وجود محدودیت ها، نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش و معلمان داشته باشند و آن را در مسایل اولویت دار خود قرار دهند.

*وال استریت ژورنال

وال استریت ژورنال در مقاله ای تحت عنوان هشدارآیت الله خامنه ای درمورد مذاکرات هسته ای آورده است: رهبر عالی ایران گفت ایران زیر سایه تهدید مذاکره نخواهد کرد.

در این گزارش اشاره شده که رهبر عالی ایران با اشاره به تهدیدات مقامات رسمی آمریکایی اظهار کرد: ایران زیر سایه تهدیدات نظامی مجبور به مذاکرات برای حل مناقشات قدرت های جهانی با این کشور نخواهد بود.

وال استریت ژورنال در ادامه با نقل قول مستقیم بیانات دیگر رهبر معظم انقلاب از وب سایت رسمی ایشان که فرمودند: موافق مذاکرات زیر شبح تهدید نیستم، به تشریح نقش مهم ایشان در روند دستیابی به توافقات هسته ای پرداخت.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به مذاکره کنندگان نوشت: بروید و مذاکره کنید ولی زیر بار هیچ تحمیل،زور،تحقیر و تهدیدی نروید.

*رویترز

خبرگزاری رویترز نیز در تیترخود نوشت: آیت الله خامنه ای می گوید تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران، مذاکرات هسته ای را به مخاطره می اندازد.

این خبرگزاری نوشت: رهبرعالی ایران آیت الله علی خامنه ای روز چهارشنبه گفت: تهدیدات چند روز اخیرمقامات آمریکایی همزمان با مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت دیگر جهانی، ممکن است به مخاطره افتادن مذاکرات هسته ای منجر شود.

این خبرگزاری در ادامه به گوشه ای دیگر از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره داشت که فرمودند: مذاکره در زیر شبح تهدید معنایی ندارد و ملت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را بر نمی تابد... و تهدید به روند مذاکرات کمک نخواهد کرد.

رویترز در ادامه با اشاره به حمایت مجدد رهبر ایران نسبت به مذاکرات هسته ای و امیدواری ایشان از به ثمر رسیدن این مذاکرات، به نقل قول ایشان در خصوص عدم موافقت رهبر عالی ایران با مذاکرات زیرشبح تهدید وهمچنین رعایت خط قرمز های ایران توسط گروه مذاکره کننده و حفظ شأن و منزلت ایران پرداخت.

بیانات مقام معظم رهبری در دیگر رسانه ها همچون،سی ان بی سی، نیوزمکس،آی ویتنس نیوز و برخی دیگر از رسانه های خبری انعکاس داشت.
نظرات بینندگان