arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴

نامه 150 نماینده کنگره به اوباما برای ادامه مذاکرات با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمعی از نمایندگاه کنگره آمریکا در نامه ای خطاب به باراک اوباما رییس جمهوری، از او برای اتخاذ گزینه سیاسی و انجام مذاکرات برای حل مساله برنامه اتمی ایران تشکر کرده و خواستار ادامه این روند شده اند.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی رادیو دولتی آمریکا نوشت: 150 تن از اعضای کنگره آمریکا روز پنجشنبه با امضای نامه ای خطاب به باراک اوباما از او برای اتخاذ گزینه سیاسی و انجام مذاکرات برای حل مساله برنامه اتمی ایران، تشکر کرده و خواستار ادامه این روند شده اند.

در این نامه خطاب به باراک اوباما آمده است: «در حالی که مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران ادامه دارد، ما از شما می خواهیم که این روند را براساس چارچوب سیاسی که به تازگی اعلام شده ادامه دهید و به سوی دست یابی به توافقی محکم و قابل اثبات بین کشورهای گروه 1+5 و ایران که از دست یابی تهران به سلاح اتمی جلوگیری کند، پیش روید. ما به سبب پیشرفت بزرگی که تاکنون به دست آمده، از شما و از تیم مذاکره کنندگان شما و نیز از شریکان ما در این ائتلاف سپاس گزاریم.»

«این مساله از امور سیاسی فراتر می رود. نتایج آن بسیار مهم و گزینه های آن بسیار خطیر است. ما باید برای جلوگیری از ایرانی مسلح به سلاح اتمی، هر مسیری را که به راه حلی قابل اثبات، قابل اجرا و دیپلماتیک منتهی شود، بپیماییم.»

در ادامه این نامه آمده است: اگر ایالات متحده آمریکا این مذاکرات را رها کند یا سبب شکست آن شود، نه تنها در اتخاذ راهی صلح آمیز برای جلوگیری از ایرانی اتمی شکست خورده ایم، بلکه راه دست یابی ایران به چنان هدفی را هموار کرده ایم. در این حال احتمالا سیاست تحریم های چندجانبه با شکست روبرو می شود و در نتیجه ایران برنامه اتمی خود را بدون مانع و محدودیت تسریع می بخشد.

این نمایندگان با تاکید بر اینکه «جنگ نمی تواند در نفس خود مایه امنیت باشد»، تصریح کردند که حمله نظامی تنها شاید بتواند برنامه اتمی ایران را یک یا دو سال عقب بیندازد؛ ما باید ابزارهای دیپلماتیک را در همه ظرفیت خود به کار گیریم و بگذاریم مذاکرات مسیر خود را بپیماید.

«به ویژه اکنون که هردو طرف چارچوب محکمی را برای توافق اعلام کرده اند، باید کار تدوین برنامه جامع مشترک اقدام را، به شکل باصلابت و اثبات پذیر، تا 30 ژوئن(9 تیرماه) نهایی کنیم.»

«ما باید وقت و امکان لازم را در اختیار هیات مذاکره کنندگان قرار دهیم تا به پیشرفت های خود در چارچوب سیاسی ادامه دهند و آن را به توافقی بلندمدت و اثبات پذیر تبدیل کنند؛ اگر در این راه توفیق نیافتیم آنگاه کنگره آماده اقدام است و گزینه های دیگری را که از دست یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند به شما ارائه خواهد داد.»

در پایان این نامه نام و امضای 150 نماینده کنگره نقش بسته است.
نظرات بینندگان