arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۸۹
اظهارات ضد و نقیض مقامات آلمان

وزیر خارجه آلمان: مرکل از سفرم به ایران مطلع نبود/ منتقدان: به احمدی نژاد رسمیت بخشیدی!

وزیر خارجه آلمان که روز گذشته به تهران سفر کرده بود، در واکنش به انتقادات محافل داخلی این کشور از سفرش به ایران، اعلام کرد: به تنهایی تصمیم به دیدار با احمدی‌نژاد گرفته ام.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه آلمان که روز گذشته به تهران سفر کرده بود، در واکنش به انتقادات محافل داخلی این کشور از سفرش به ایران، اعلام کرد: به تنهایی تصمیم به دیدار با احمدی‌نژاد گرفته ام.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل از خبرگزاری آلمان، وی گفته مرکل از دیدار وی با احمدی نژاد مطلع نبوده است!

وستروله با اشاره به این که صدر اعظم آلمان از تصمیم وی برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد اطلاع نداشته گفته است: «ما درباره جزئیات برنامه این سفر با هم تبادل نظر نکردیم. من با مسئولیت شخصی خودم تصمیم‌گیری کردم، شرایطی وجود دارد که باید فوری تصمیم‌ گرفت.»

این در حالی است که اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، ضمن رد سخنان وزیر خارجه این کشور گفته که صدر اعظم آلمان از انجام سفر گیدو وستروله به ایران اطلاع داشته است.

وی حتی پا را فراتر گذاشته و افزوده است: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بسیار از نتایج سفر وزیر خارجه اش به ایران خوشحال است.

سخنگوی دولت آلمان همچنین با رد سیاسی بودن این دیدار گفته که "المان قربانی اخاذی سیاست ایران نشده است!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، گیدو وستروله که با انتقادات بسیاری از محافل داخلی کشورش رو به رو شده است، گفته که برای آزادی دو خبرنگار آلمانی به ایران سفر کرده و از احزاب منتتقد خواسته به جای انتقاد از او، سخنانشان را با دو خبرنگار آزاد شده در میان بگذارند!

حتی کلاودیا روت، رئیس حزب سبزهای آلمان با انتقاد از دیدار وزیر امور خارجه این کشور با محمود احمدی‌نژاد گفته است: «تصاویری که آقای وستروله و احمدی‌نژاد را نشان می‌دهند، تصاویر زیبایی نیستند، زیرا این دیدار به احمدی‌نژاد رسمیت بخشیده است.»

 شایان ذکر است، وزیر امور خارجه آلمان، روز شنبه به ایران سفر کرد و علاوه بر دیدار با علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار کرد.

وستروله نخستین وزیر امور خارجه آلمان است که از سال ۲۰۰۳ به ایران سفر می‌کند و نخستین مقام عالی‌رتبه غربی است که با محمود احمدی‌نژاد، دیدار کرده است.

از این رو وزیر امور خارجه آلمان از سوی رسانه‌ها و محافل سیاسی در آلمان به دلیل دیدار با رئیس دولت دهم در ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، از سوی دیگر حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران را «شکست تصمیم اتحادیه اروپا» در مورد منع سفر مقام‌های عالی‌رتبه اروپایی به ایران توصیف کرده است.
نظرات بینندگان