arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۸۹

"شكايت شيث رضايي تخلف بود"

رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال گفت: جرايم و محروميت‌هاي انضباطي براي تماشاچيان بيش از دو هفته اثر ندارد و به دليل عدم اجراي سيستم صحيح و مدرن برگزاري فوتبال در ايران، نمي‌توانيم شاهد تاثير مستقيم و موثر برخوردهاي انضباطي بر روي سكوها باشيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس كميته انضباطي فدراسيون فوتبال گفت: جرايم و محروميت‌هاي انضباطي براي تماشاچيان بيش از دو هفته اثر ندارد و به دليل عدم اجراي سيستم صحيح و مدرن برگزاري فوتبال در ايران، نمي‌توانيم شاهد تاثير مستقيم و موثر برخوردهاي انضباطي بر روي سكوها باشيم.

به گزارش ایسنا، مجتبي شريفي به مسائل انضباطي مختلف در ليگ برتر پاسخ داد. وي درابتدا درباره پرونده صمد مرفاوي و صحبت‌هاي اين مربي مبني بر گم شدن پرونده‌اش در كميته انضباطي اظهار كرد: پرونده مرفاوي به هيچ وجه گم نشده است، ظاهرا ايشان به طور كامل در جريان موضوع قرار نگرفته‌اند. پرونده او اكنون روي ميز ما در كميته است و انشاالله طي دو سه هفته آينده به آن رسيدگي خواهد شد. زمان رسيدگي به اين پرونده به دليل اينكه حول مسايل مالي است، الزامي براي رسيدگي فوري نسبت به آن وجود ندارد.

**شكايت شيث رضايي تخلف بود

شريفي همچنين درباره احضار شيث رضايي به كميته انضباطي نيز گفت: براساس اساسنامه‌اي كه درفوتبال وجود دارد تمامي اعضا مي‌بايست هرگونه شكايتي كه از هر شخص يا تيمي دارند، طرح دعاويشان را در مجموعه و خانواده فوتبال انجام دهند و اگر شكايتشان را از فوتبال به مراجع قضايي خارج از مجموعه فوتبال ببرند، خطا مرتكب شده‌اند. بر اين اساس شيث رضايي طرح دعوايش در مجموعه فوتبال را به خارج از آن برده و به نوعي نسبت به تعهدات اساسنامه حاكم بر فوتبال پايبند نبوده است. از آنجا كه رضايي حرفه‌اش فوتبال بوده و در آن شاغل است، لذا اين كار او تخلف به حساب مي‌آيد.

وي گفت: بنابراين هيئت رسيدگي به تخلفات اين موضوع را از مصاديق تخلف دانسته و اين مسئله را به كميته انضباطي فراخواند. استنباط ما از برخي مصاحبه‌ها در زمينه فوق اين است كه تداوم آن مي‌تواند تنش‌هاي جديدي را خلق كند. لذا اين بازيكن با حضور در كميته و بيان ادله‌اش موجبات تصميم كميته درباره موضوع فوق را فراهم مي‌آورد. رضايي بايد در كميته حاضر شود.

** معيار گزينش داوران مهارت است، نه عدالت

رئيس كميته انضباطي درباره موضوع برخورد با مربياني كه درباره داوري مصاحبه مي‌كنند به ايسنا گفت: استدلال ما در كميته انضباطي اين است كه به جز اعضاي كميته هيچ كسي حق دخالت در آراي انضباطي را نخواهد داشت. هرگز جايگاه رياست كميته داوران حقي براي دخالت در تصميم گيري‌هاي انضباطي ايجاد نمي‌كند. تنها در برخي اوقات توقعاتي ميان كميته‌هاي مختلف در فدراسيون بيان مي‌شود كه اين توقعات بايد دوسويه باشد.

وي افزود: ما معتقديم درباره مسئله داوري و كم شدن حواشي آن، كار نظارت بر داوري و در راستاي آن برخورد با كساني كه موجبات افزايش تنش و حاشيه‌هاي كاذب داوري را فراهم مي‌كنند، بايد توامان انجام شود. ما به سهم خودمان با عوامل انضباطي كه مانع اجراي داوري صحيح در فوتبال شوند، برخورد مي‌كنيم و در مقابل معيار گزينش داوران براي قضاوت در بازيهاي مختلف هم براساس مهارتشان است. بايد دقت كرد كه معيار گزينش داوران مهارت محوري است، نه عدالت محوري؛ لذا براين اساس نمي‌توان حد حساب انضباطي براي كار داوري گذاشت و در مقابل داوري كه به طور مكرر در بازيهاي گوناگون اشتباه مي‌كند و پس از آن از اشتباهش عذرخواهي مي‌كند و يا اينكه در حالت تكرار اشتباهاتي دارد كه عليه يا به نفع تيمي تمام مي‌شود، كميته داوران مي‌تواند آن داور مشخص را از نظر بحث‌ مهارت محوري مورد ارزيابي قرار داده و درباره قضاوتش درمسابقات آينده تصميم گيري كند.

** خصوصي‌سازي تنش سكوها را كم مي‌كند

شريفي در پاسخ به سوالي درباره برخورد با تماشاچياني كه در بازيهاي هفته گذشته ليگ برتر رفتار نادرستي داشتند و بعضا گزارش‌هايي در اين مورد مطرح است، اظهار كرد: ما درقبال تماشاچيان هم همان سياست گذشته را داريم و براساس گزارش‌هاي رسيده و ارزيابي آنها اقدام به محروم كردن تماشاچيان از برخي بازيهاي تيمشان يا درنظر گرفتن جرائم مالي براي تيمها و يا جرايمي ديگر اقدام مي‌كنيم. در حال حاضر تنها روش برخورد انضباطي با چنين مواردي همين‌هاست كه البته مي‌دانيم با وضع موجود دوام آن بيش از يكي دو هفته نخواهد بود.

وي درپاسخ به اين سوال كه در چنين شرايطي آيا بهتر نيست نوع برخوردها و جرايم انضباطي را تغيير دهيد تا باعث شويد رفتارهاي نادرست درميان تماشاچيان تا اندازه‌اي كاهش يابد، به ايسنا گفت:‌ اين موضوع ابعاد گسترده‌اي دارد و بحث‌هاي مفصلي را مي‌طلبد كه بارها با شما انجام داده‌ايم. بحث هواداران هرگز تنها مرتبط با كميته انضباطي نيست و ما تنها از طريق جرايم و محروميت‌هاي مختلف نمي‌توانيم ناهنجاري سكوهاي استاديوم‌ها را برطرف كنيم. از طرفي اين سكوها تجلي‌گاه فرهنگ اجتماعي شهرهاي مختلف ماست. از بعد ديگر نمودي از آنچه كه در خانواده‌ها، مدارس و غيره تعليم داده مي‌شود، است. از طرفي ديگر همواره بايد به اين نكته توجه كنيم كه چون معمولا افرادي كه به استاديوم ها مي‌آيند ثابت هستند، نمي‌توانيم آنها را به عنوان نمونه‌اي قابل قياس نسبت به يك اجتماع يا جامعه در نظر بگيريم. همه ما مي‌دانيم كه بسياري از مردم به خاطر چنين فضايي در ورزشگاه‌ها و تنش‌هايي كه وجود دارد اجازه نمي‌دهند فرزندانشان به استاديوم بيايند. لذا از اين قياس در عربي به قياس مع الفارق ياد مي‌شود.

وي ادامه داد: آنچه كه در سكوها ديده مي‌شود مرهون عملكرد فدراسيون نيست و براي اصلاح آن يك كار تمام عيار نياز است. از جمله اقداماتي كه در حوزه فوتبال مي‌تواند به كاهش ناهنجاريها در رفتار تماشاچيان بيانجامد، خصوصي شدن باشگاه‌هاست كه به دنبال آن نوع مالكيت بر امور باشگاه‌ها و مسايل مربوط به هوادارانش را تغيير مي‌دهد، نظامند شدن كانون‌هاي هواداران، بحث امكانات رفاهي استاديوم‌ها و برخوردها با تماشاچيان، وجود سيستم‌هاي هوشمند كنترلي و نظارتي در ورزشگاه‌ها و... است. متاسفانه در حال حاضر ما در برخورد با تخلفات تماشاچيان، با فرد خاصي طرف نيستيم كه بخواهيم جريمه را تنها براي او در نظر بگيريم. آن شخص حساب بانكي مشخصي در ارتباط با تيمش ندارد. اصلا شناسنامه هواداري براي او وجود ندارد و به هيچ وجه نمي‌توان متخلفين را فرد به فرد شناسايي كرد.

شريفي اضافه كرد: باشگاه‌ها به دليل آن كه خصوصي نيستند، طبيعتا مالكيتي هم نسبت به ورزشگاه‌ها و انجام كارهاي نظارتي و انتظاماتي در آن ندارد. وقتي كار كنترل جريان مسابقه برعهده آنها نيست ما هم نمي‌توانيم انتظار نابجا داشته باشيم. متاسفانه آنچه در فوتبال مدرن امروز وجود دارد كه براساس سيستم هوشمند تماشاچيان و تمام برنامه‌هاي اجرا شده در استاديوم‌ها قابل كنترل است در فوتبال ايران به هيچ وجه وجود ندارد. طبيعتا ما هم هميشه در مواجه با تخلفات تماشاچيان با يك گروه مواجه هستيم و ناچاريم آنها را از حضور در استاديوم‌ها براي يك يا چند بازي مشخص محروم كنيم. چه بسا تماشاچيان خطا نكرده‌اي هم وجود دارند كه چوب رفتار عده‌اي ديگر را مي‌خورند و حتي شايد تماشاچيان متخلف در يك مسابقه اصلا نخواهند براي بازي بعدي به ورزشگاه بيايند. از اين جور مسايل غيرشفاف در سيستم فوتبال ما وچود دارد كه كار كميته انضباطي را سخت كرده و ما را از رسيدن به نتيجه موثرتر و مطلوب باز مي‌دارد. برخوردهاي ما در نهايت به محروم كردن هواداران منتهي مي‌شود كه اين راي قابل اعتراض نيست. چون شخص يا اشخاص مشخصي وجود ندارند كه بخواهند نسبت به راي اعتراض كنند.

** خشونت تماشاگران را كنترل كرده‌ايم

شريفي درپاسخ به اين سوال كه نوع برخوردهاي كميته انضباطي باعث كاهش ناهنجاريهاي رفتاري در فوتبال شده است گفت: ما دربرخورد با تخلفات رفتاري دو مسير برخورد با بازيكنان، مربيان و آنچه كه در مستطيل سبز اتفاق مي‌افتد و نيز برخورد با هواداران را طي مي‌كنيم. عملكرد ما دربرخورد با بازيكنان، مربيان، مسئولان و... رضايتبخش بوده و حاكي از آن است كه ايرادها و تخلفات به حداقل رسيده است. ما شاهد آنيم كه درگيري بازيكنان با داوران مربيان با داوران و... رو به كاهش است، چرا كه طرف‌هاي قرارداد ما مشخص و قابل كنترل هستند، اما همانطور كه گفتم به دليل آنكه هواداران در سيستم كنوني فوتبال ما قابل شناسايي نيستند و ما با عده مشخصي از آنها طرف قرارداد نيستيم، كاهش يا افزايش ناشي از برخوردهاي انضباطي چندان قابل اندازه‌گيري نيست، هر چند ارزيابي دوره‌هاي گوناگون به ما نشان داده كه ميزان تخلفات تماشاچيان روند نزولي دارد. جرايم ما در قبال تماشاچيان عمدتا محروم كردنشان از حضور در ورزشگاه، برگزاري بازي تيم مطلوبشان درشهرهاي ديگر و در نظر گرفتن جرايم نقدي براي باشگاههايشان بوده است. به طور مثال در سالهاي گذشته دربرگزاري داربي تهران ما شاهد بوديم هر وقت اين داربي برنده داشته خشونت‌هاي تماشاچيان قابل كنترل نبوده است و با خسارت‌هاي مالي سنگيني مواجه مي‌شديم. اما به گواه شواهد و حتي گزارش‌هاي رسانه‌ها در دو داربي گذشته كه يكي از دو تيم پيروز شدند ميزان تخلفات هواداران و خسارت‌هاي مالي پس از مسابقه كاهش چشم گير داشته است.

**بايد با احترام با تماشاگران برخورد كنيم

شريفي در ارائه پيشنهاد ديگري براي كاهش ناهنجاريهاي رفتاري تماشاچيان تصريح كرد: معتقدم هواداران بايد در كانون‌هاي مشخصي نظام سازمان يافته‌اي داشته باشند و برنامه‌هاي فرهنگي هم در رسانه ملي به آنها اختصاص داده شود. به طور مثال نمايندگان هواداران هر كدام از تيم‌ها شناسايي و در برنامه‌هاي فرهنگي تلويزيون حاضر شوند، آنها در اين برنامه‌ها سوالهايشان را مطرح كنند و درمقابل از سوي كارشناسان امر پاسخ‌هاي منطقي دريافت كنند. در آنجا ما خواهيم ديد كه قانع شدن اين دسته از تماشاچيان، قانع شدن عده عظيمي از جواناني است كه به ورزشگاه‌ها مي‌آيند. همين موضوع باعث كاهش التهاب‌ها مي‌شود.

وي افزود:‌ همچنين بايد اين نكته را توجه داشته باشيم كه شيوه برخورد با جوانان شيوه خاصي است، عمده كساني كه به فدراسيون‌ها مي‌آيند جوانان هستند و وقتي مخاطب جوانها مي‌شوند بايد در مرحله اول احترام را سرلوحه كارمان قرار دهيم. اگر يك جوان وقتي وارد استاديوم مي‌شود برخورد احترام آميزي ببيند و به شعورش توهين نشود نمود دروني و سپس بيروني آن دررفتارش كاملا مشهود خواهد شد. درتعاليم اسلامي و انساني هم بارها تاكيد شده كه نبايد به جوان اهانت كرد. احترام گذاشتن به او باعث مي‌شود كه انديشه درستي در فكر آن جوان ايجاد شود كه تاثيرش را در رفتار او در استاديوم و حتي بيرون از استاديوم خواهيم ديد.

**سربازهاي ورزشگاه استقلالي و پرسپوليسي مي‌شوند

رئيس كميته انضباطي از ارائه پيشنهاد سربازهاي ورزشي در برگزاري داربي تهران خبر داد و گفت: ما براي كار انتظاماتي داربي پايتخت اين طرح را پيشنهاد كرده‌ايم كه براساس آن سربازهاي حاضر در ورزشگاه به تفكيك پرسپوليسي يا استقلالي بودن در وروديها و اماكن مختلف استاديوم آزادي چيده مي‌شوند. همچنين ريش‌سفيد‌هايي هم مي‌توانند با هدف نصيحت و كنترل رفتاري در ميان تماشاچيان حضور داشته باشند. اجراي درست اين طرح با ضوابطي مشخص شده، در حالت چشمگيري مي‌تواند به كنترل صحيح تماشاچيان و بروز رفتارهاي شايسته از آنها منجر شود. ما در گذشته شعاري را مطرح كرده و سعي در نهادينه كردن آن از طريق كانون‌هاي هواداري تيم‌ها كرديم اما متاسفانه روي اين جمله و شعار به اندازه خيلي كمي كار شد و نتوانستيم كاركردش را به طور مستمر بر سكوها ببنيم. شعار «داور عزيزم دقت كن!» مي‌توانست و مي‌تواند نقش بسزايي در تعامل ميان تماشاچيان و كنترل بازي از سوي داوران، ايفا كند.
برچسب ها: شیث رضایی ، شریفی
نظرات بینندگان