arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۸۹

حکومت 42 ساله ی سرهنگ قذافی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


معمر قذافی تنها پسر یک چوپان بی سواد بادیه نشین بود که قدرت را پس از یک کودتای خونین در سال 1969 به دست گرفت. قبل از کودتا، ادریس یکم پادشاه لیبی بود. قذافی در ان زمان تنها 27 سال داشت و به درجه سرهنگی زمان ارتقا پیدا کرد.(درجه ی سرهنگی، بالاترین مقام در ارتش لیبی است) . پس از ان، قذافی خود را فرمانده کل نیروهای مسلح اعلام کرد و در واقع از آن زمان به بعد، رئیس دولت لیبی شد.



رسیدن قذافی به قدرت ریشه در اعتقادات پان عربیزم او داشت. پان عربیزم توسط جمال عبدالناصر در اواخر دهه 1950 به جود آمد.



اولین سال حکومت قذافی- این رهبر لیبی بسیار سعی کرد تا مرز بین کشورهایی عربی را از بین ببرد. زیرا معتقد بود که این مرزبندی ها ، کار قدرت های استعماری است که نمی خواهند اعراب متحد و یکی باشند. او نقش کلیدی در ایجاد شورای جمهوری های عرب ایفا کرد. در این عکس او را با انور سادات و حافظ اسد می بینیم.



سال 1986- یک بمب در کلوب شبانه "لا بلا" در برلین منفجر شد که در بین سربازان امریکایی بسیار محبوب بود. البته در ان زمان، مدارکی مبنی بر دخالت قذافی در انفجار انجا وجود نداشت. اما توسط دولت ریگان مقصر شناخته شد.



دست داشتن قذافی در بمب گذاری در برلین باعث شد که رونالد ریگان رئیس جمهور امریکا، او را سگ دیوانه ی خاورمیانه بخواند. وی همچنین دستور بمباران لیبی را صادر کرد. به همین دلیلف سکونتگاه قذافی هم بمباران شد.



دو سال پس از اینکه امریکا دستور حمله به لیبی را در سال 1988 صادر کرد.هوایپمایی در آسمان اسکاتلند منفجر شد. در طی تحقیقات انجام شده، دو مامور مظنون شناخته شدند و قذافی انها را تسلینم نمی کرد اما بالاخره در سال 1999 انها را تسلیم کرد.یکی از انها به زندان محکوم شد و دیگری تبرئه شد.



سال 1989- قذافی و حسنی مبارک در شهر مرزی مصر به نام "مرصا ماطروح"



قذافی تا به حال از سوء قصد های بی شماری جان سالم به در برده است.






سال 2008- قذافی در طول سالهای حکومت خود سعی کرده است که نوع پوشش بخصوص و متمایز از دیگران داشته باشد.وی در این عکس، در حال افتتاح اسکله ای در لیبی می باشد.



سال 2009- دیدار چاوز با قذافی در چادر اختصاصی اش



سال 2009- قذافی در این سال به نشست سران جی 8 در ایتالیا درعوت شده بود.



سال 2011- در روزهای اخیر مردم از حکومت استبدادی قذافی خسته شده و به خیابان ها امدند و خواستار پایان حکومت او شدند.

نظرات بینندگان