arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۸۹

آیت الله نوری همدانی: کسی با نوار و سی دی ملا نمی شود

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت: حوزه های علمیه به دلیل اینکه یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده انقلاب است باید در سیاست اظهار نظر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت: حوزه های علمیه به دلیل اینکه یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده انقلاب است باید در سیاست اظهار نظر کند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مرکز خبر حوزه، وی در هم‌ اندیشی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با موضوع "مطالبات مقام‌ معظم ‌رهبری و مسئولیت اساتید" اظهار داشت: باید در حوزه، همان‌ گونه که رهبری فرمودند، مسائل روز را بشناسیم و نسبت به برطرف کردن مشکلات اقدام کنیم.

آیت الله نوری همدانی در ادامه سخنانش گفت: در زمان ما حادثه ای رخ داد که بسیار مهم و از نظر دین‌باوران شیرین‌ترین رویداد بود، انقلاب اسلامی ایران بود.

وی تصریح کرد: حادثه انقلاب اسلامی ایران بر کل جهان اثر گذاشت و قطعا همان‌گونه که امروز شاهد آثار فراوان آن در کشورهای اسلامی هستیم، در آینده نیز آثار دیگری بر آن مترتب خواهد بود.

آیت الله نوری همدانی گفت: امروز طنین حادثه انقلاب اسلامی ایران، در کشورهایی چون مصر، تونس، کویت، یمن و ... تأثیر گذاشته و این به دلیل بزرگ بودن این حادثه عظیم بود؛ از این رو وظیفه حوزه های علمیه پشتیبانی از این نظام است.

این مرجع تقلید با بیان این که حادثه انقلاب اسلامی ایران، امتداد ولایت ائمه اطهار(ع) است، گفت: کل فق های ما در بحث های خود به جاهایی می رسند که حکومت لازم است و معتقدند در زمان غیبت باید یک مدیر جامعه که فقیه و مدیر و مدبر و شجاع باشد در رأس حکومت اسلامی قرار گیرد؛ بر این اساس می توان گفت که انقلاب اسلامی ایران ریشه قرآنی، حدیثی ، تاریخی و فقهی دارد.

وی با بیان این که در اسلام نظام ها یا طاغوتی اند یا ولایی و قسم سومی برای آن متصور نیست، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی ولایی و مورد تأیید ائمه و اهل بیت(ع) است و باید از آن پشتیبانی کنیم.

آیت الله نوری همدانی، تصریح کرد: ما طلبه ها سال ها در حوزه مشغول تحصیل و تهذیب هستیم، اما باید گفت که یک نفر همانند امام خمینی(ره) در حوزه پیدا می شود که دارای جمع ویژگی های خاص باشد. اگر امام خمینی(ره) می گفت انقلاب ایران، کسی توجهی به آن نمی کرد و گستره آن امروز کشورهایی چون مصر، تونس، یمن، بحرین و ... را در بر نمی گرفت، بلکه گفت انقلاب اسلامی تا همه مسلمانان جهان با آن همراه باشند.

وی گفت:با انقلاب اسلامی ایران، موقعیتی برای حوزه و روحانیت پدید آمده است که باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

آیت الله نوری همدانی با یادآوری حرکت های دین ستیزانه و روحانیت ستیزانه رضاشاه و تشریح عملکرد مؤسس حوزه علمیه قم آیت الله العظمی حائری، گفت: آیت الله حائری اقتضاء را در این می‌دیدند که فقط حوزه را حفظ کند تا افرادی چون امام خمینی(ره) در آن رشد کنند و از این رو این حرکت را مانند حرکت امام حسن مجتبی(ع) دانست که زمینه سازی برای قیام کربلا کردند.

وی یادآور شد: امروز به برکت تحقق انقلاب اسلامی ایران، شرایط بسیار مطلوبی برای حوزه های علمیه و روحانیت به وجود آمده که باید از آنها نهایت استفاده را کرد.

این مرجع تقلید، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط امروز حوزه های علمیه، گفت: متأسفانه امروز اگر علمای هر شهری از دنیا می روند، جایگزینی برای آن ها یافت نمی شود که برای به وجود آمدن چنین خلاءهایی باید فکری کرد.

وی تصریح کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه کنیم طبقه بندی در حوزه است، چرا که یک فرد نمی تواند به تمام علوم تخصصی دست یابد، بلکه باید با جدیت در یک رشته خاص و تمرکز روی آن، به سطوح بالای علمی برسد.

آیت الله نوری همدانی با انتقاد از کم توجهی برخی طلاب به جدیت در تحصیل، گفت: امروز گاهی مشاهده می شود که برخی طلاب به بهانه های مختلف از حضور در کلاس ها دوری می کنند و به جای آن از نوارها و سی دی ها استفاده می کنند، حال آن که باید دانست که کسی با نوار و سی دی ملا نمی شود.
نظرات بینندگان