arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۸۹

ایت الله مکارم: حوزه نباید به دولت و حكومت وابسته باشد

آیت الله مكارم شیرازی با تاكید بر این كه باید از استقلال حوزه محافظت كنیم، گفتند: هوشیار باشیم؛ چرا كه ممكن است كسانی بخواهند به طرق مختلف برای حوزه‌های علمیه و روحانیت وابستگی ایجاد كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله مكارم شیرازی با تاكید بر این كه باید از استقلال حوزه محافظت كنیم، گفتند: هوشیار باشیم؛ چرا كه ممكن است كسانی بخواهند به طرق مختلف برای حوزه‌های علمیه و روحانیت وابستگی ایجاد كنند. 

به‌گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مركز خبر حوزه، ایشان صبح امروز در هفتمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه و علمای بلاد كه در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌(ره) در حال برگزاری است، این اجلاسیه را اجلاسیه‌ای سرنوشت ساز دانسته و اظهار داشتند: معتقدم تصمیماتی كه در این جلسه سرنوشت‌ساز گرفته خواهد شد، برای آینده نظام، دین و روحانیت موثر واقع خواهد شد.

حضرت آیت الله مكارم‌شیرازی در ادامه با اشاره به آیه 92 سوره مباركه توبه گفتند: اگر جوانان ما در طول 8 سال دفاع مقدس مشتاقانه به سوی شهادت می‌شتافتند به این دلیل بود كه ایمانی برگرفته از یقین داشتند.

* هشداری برای حوزه‌های علمیه
ایشان در ادامه خاطرنشان ساختند: امروزه شبهاتی كه از سوی دشمنان به سوی جوانان ما حمله‌ور شده تا آنها را از دین و دیانت دور و به دنیا وابسته كند، هشداری جدی برای حوزه‌های علمیه و روحانیت محسوب می‌شود.
این مرجع تقلید خطاب به علمای بلاد، گفتند: شما به عنوان علمای دین و افرادی كه در شهرستان‌های خود نفوذ بالایی دارید، باید كاری كنید كه ایمان از دل جوانان بیرون نرود.

* زلزله سیاسی خاورمیانه
آیت الله مكارم‌شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه، تصریح كردند: امروز در منطقه، طوفانی بر پا شده و زلزله‌ای سیاسی كل آن را فرا گرفته است كه در طول تاریخ سابقه نداشته است.
این مرجع تقلید افزودند: در چنین شرایطی وظایفی سنگین بر دوش ما روحانیون است و باید مراقب باشیم كه حداكثر استفاده را از آن ببریم.
ایشان در شرح وظایف روحانیت شیعه در چنین شرایطی، اظهار داشتند: اولین كار ما باید تقویت وحدت عمومی مسلمین و در درجه بعد تقویت وحدت در جبهه داخلی خودمان باشد.

* تنها به اتحدوا اتحدوا اكتفا نكنیم
آیت الله مكارم‌شیرازی ادامه دادند: برای وحدت تنها به شعار اتحدوا اتحدوا اكتفا نكنیم بلكه باید عوامل وحدت را تقویت كرده و از تفرقه دوری كنیم.
ایشان خاطرنشان ساختند: شعار وحدت خوب است، اما شرط آن این است كه پشت‌سر آن شعار، عمل باشد و كاری كنیم كه وحدت جامعه اسلامی تقویت شود.
این مرجع تقلید در ادامه با تاكید بر تقویت حوزه‌های علمیه سراسر كشور، گفتند: دشمنان دین كار جدیدی را با ساختن مكتب‌های عرفانی كاذب و انحرافی شروع كرده‌اند كه یكی از كثیف‌ترین نمونه‌های آن مكتب انحرافی شیطان‌پرستی است كه متاسفانه در حال تبلیغ و گسترش است.
ایشان تاكید كردند: بهترین كار برای مقابله با دسیسه‌های دشمنان، تقویت حوزه‌های علمیه است؛ از این رو كار ائمه جمعه، علمای شهرستان‌ها و مدیران تمام حوزه‌های علمیه، باید به گونه‌ای باشد كه به تقویت حوزه‌ بیانجامد.
 آیت الله مكارم‌شیرازی افزودند: باید شبهات همراه با پاسخ‌های علمی در حوزه‌های علمیه مطرح شود تا خروجی‌های آن بتواند عالمانه با مكاتب انحرافی و شبهات برخورد كند.
ایشان هشدار دادند: باید بدانیم اگر حوزه‌های علمیه از دست برود، جوانانمان ازدست خواهند رفت و اگر جوانان از دست بروند، نظام اسلامی ما از بین خواهد رفت؛ چرا كه همین جوانان بهترین محافظان نظام اسلامی هستند.
ایشان تاكید كردند: باید كاری كنیم كه روحانیت و حوزه‌های علمیه و مرجعیت شیعه استقلالشان را از دست ندهند.

* حوزه به هیچ عنوان نباید وابسته به حكومت باشد
این مرجع تقلید افزودند: درست است كه دولت و حكومت ما اسلامی و مقدس است، اما به هیچ عنوان نباید حوزه به دولت و حكومت وابسته باشد و این چیزی است كه امام خمینی‌(ره) و رهبری بارها روی آن تاكید فرمودند.
ایشان تصریح كردند: هوشیار باشیم؛ چرا كه ممكن است كسانی بخواهند به طرق مختلف برای حوزه‌های علمیه و روحانیت وابستگی ایجاد كنند.
 آیت الله مكارم‌شیرازی تصریح كردند: استقلال روحانیت و حوزه‌های علمیه همیشه مایه افتخار بوده و خواهد بود؛ از این رو باید از این سرمایه بسیار مهم حفاظت كنیم.

* انتقاد از سكونت دائمی طلاب در قم
این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با انتقاد از سكونت دائمی طلاب شهرستان‌ها در قم، گفتند: نباید به گونه‌ای باشد كه فردی برای طلبگی به قم بیاید و تا آخر نیز در این شهر بماند، بلكه باید تشویقاتی باشد تا پس از اتمام تحصیل به بلاد خود بازگردند و در آنجا موثر باشند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر رعایت مسایل اخلاقی در جامعه، بیان داشتند: اگر مسایل اخلاقی حل نشود، مسایل دیگری از جمله اقتصادی نه تنها حل نمی‌شود، بلكه مشكل‌ آفرین خواهد شد.
آیت الله مكارم‌شیرازی با یادآوری دلاوری‌های جوانان در هشت سال دفاع مقدس، گفتند: اگر جوانان ما به وسیله ماهواره‌ها و سایت‌ها منحرف شوند، باید پرسید كه چه كسی با دشمن به مقابله برخیزد؟ دشمن از ایمان جوانان ما می‌ترسد؛ از این رو حملات خود را متوجه ایمان جوانان كرده است؛ بنابراین باید گفت مهمترین مسئله امروز مسئله فرهنگی است.

* علما راهكارها را ارائه دهند
این مرجع تقلید با اشاره به برگزاری اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، تصریح كردند: باید در این جلسات برای حل معضلات و مشكلات فرهنگی و ارتقای سطح اعتقادات مردم برنامه‌ریزی و راهكاریی ارائه گردد.
ایشان بیان داشتند: در پناه ایمان و اخلاق می‌توان نظام اسلامی را نیز حفظ كرد و این چیزی است كه امام و رهبری معظم انقلاب بارها روی آن تاكید كرده‌اند.
آیت الله مكارم‌شیرازی در پایان سخنان خود اظهار داشتند: مساجد باید همانند مساجد صدر اسلام باشد؛ نه این كه فقط برای اقامه چهار ركعت نماز به آن اكتفا شود كه این مسجد، مسجد مورد نظر پیامبر اسلام نیست.

نظرات بینندگان