arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۸۹
این خبر تکمیل می شود | گزارش "انتخاب" از تحولات لیبی (8)

شايعه کشته شدن قذافي/ شدت حملات مزدوران به مردم/ ربودن اجساد کشته شدگان / پیشنهاد پناهندگی روسیه به قذافی

تلويزيون رسمي ليبي از بازداشت يک گروهک خارجي در اين کشور خبر داد / / اعدام نظامیانی که از دستورات سرپیچی کنند/ / به دلیل استفاده نیروهای قذافی از سلاح های جنگی و تیراندازی مستقیم به مردم آمار شهدا و مجروحان گسترده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز از پخش شایعه ای مبنی بر کشته شدن قذافی خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد دولت آمریکا مدرکی در اختیار ندارد که نشان دهد معمر قذافی رهبر لیبی مرده است.

اظهارات این مسئول آمریکایی پس از آن بیان شد که تجار نفت اعلام کردند انتشار شایعه ای مبنی بر این که گلوله ای به سوی قذافی شلیک شده است، موجب کاهش قیمت نفت شد.

این مسئول آمریکایی که خواست ناشناس بماند در پاسخ به این سئوال که آیا واشنگتن مدرکی دارد که نشان دهد قذافی مرده است گفت: نه

تلويزيون رسمي ليبي از بازداشت يک گروهک خارجي در اين کشور خبر داد

تلویزیون رسمی لیبی روز پنجشنبه از بازداشت یک گروهک مسلح خارجی در منطقه صبراته در شصت و هفت کیلومتری غرب طرابلس خبر داد. در محل فعالیت این گروهک خارجی مقادیری سلاح و مهمات از جمله بمب های دست ساز کشف شده است. هنوز جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

دهها هزار نفر امروز جمعه دريک ميدان طبرق ليبي نماز اقامه خواهند کرد

خبرنگار العربیه گفت دهها هزار نفر امروز جمعه در یک مسجد و یک میدان در شهر طبرق لیبی نماز اقامه خواهند کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه خبرنگار اعزامی این شبکه در گزارش مستقیم از شهر طبرق گفت تظاهرکنندگان و انقلابیون به طور کامل کنترل منطقه طبرق را در اختیار گرفته اند.کنترل این منطقه کاملا در اختیار کمیته های مردمی است.

از سوی دیگر تظاهرات گسترده ای برای محکومیت نظام معمر قذافی برپا شد.معترضان قصد دارند امروز جمعه نماز اقامه کنند و دهها هزار نفر در یک مسجد و یک میدان در طبرق نماز اقامه خواهند کرد.اوضاع این شهر بسیار آرام است.

از سوی دیگر بسیاری از نیروهای ارتش به تظاهرکنندگان پیوسته اند و از آنها حمایت می کنند.در این حال کمیته های مردمی ورود و خروج افراد به این شهر را کنترل می کنند.شهروندان طبرق با خبرنگاران و رسانه ها همکاری می کنند.

شدت حملات مزدوران حکومتی لیبی به مردم

درگیری ها در مناطق اطراف طرابلس و شهرهای دیگر موجب شهادت دهها تن از معترضان به دیکتاتوری قذافی شده و همچنین صدها تن را مجروح کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ به دلیل استفاده نیروهای قذافی از سلاح های جنگی و تیراندازی مستقیم به مردم آمار شهدا و مجروحان گسترده است.

گزارش های تایید شده از منابع مختلف حاکیست که نظامیان وفادار به قذافی دهها همکار خود را به دلیل سرپیچی از فرمان کشتار مردم و تظاهرکنندگان ، اعدام کردند.

 درهمین حال برخی گزارش ها از تلاش نیروهای قذافی برای ربودن اجساد و مجروحان از بیمارستانها خبر می دهد.

منابع لیبیایی می گویند این اقدام برای از بین بردن آثار کشتار و جنایات وسیع نیروهای قذافی و پنهان کردن جنایت گسترده ضد بشری در این کشور صورت می گیرد.

گزارش شاهدان عینی حاکیست که عصر امروز در شهر الزاویه واقع در غرب طرابلس پایتخت لیبی ، صدای تیراندازی به گوش می رسد.

درگیری در نزدیکی فرودگاه شهر مصراته هم ادامه دارد و مخالفان قذافی درصدد کنترل دوباره شهر هستند.

احمد سوالم فعال سیاسی لیبیایی در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت : نیروهای قذافی در حال ارتکاب فاجعه خونین و جنایت گسترده در شهرهای الزاویه ، مصراته و طرابلس هستند .

وی همچنین اظهار داشت : رژیم قذافی برای تسریع در سرکوبی انقلاب مردم محموله های وسیعی از سلاح های مختلف از طرابلس به شهر سرت ارسال کرده است .
 
یکی از مخالفان رژیم قذافی گفت برخی از نیروهای امنیتی نزدیک به معمر قذافی بسیاری از مزدوران را از مالی و نیجر آورده اند. زکریا سالم در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت باند قذافی در حال حاضر سردرگم شده است.
 
متاسفانه کشتارها و جنایات بسیار زیادی در منطقه الزاویه رخ داده است.شخصیت های نظام از مزدوران علیه معترضان استفاده کرده اند.
 
این مزدوران در خیابان های منطقه الزاویه هنگامی که معترضان بی دفاع تظاهرات مسالمت آمیز برپا کرده بودند آنها را با سلاح هایی که روی خودروها نصب شده بود هدف قرار دادند.شاهدان گفتند در این حمله حدود شصت نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند.
 
وی هشدار داد هر کسی از نیروهای لیبی یا نیروهای ویژه یا طرفداران قذافی که در این جنایات دست دارند ، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و در زمان مناسبی قصاص خواهند شد.
 
زکریا سالم اظهار داشت اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد برخی از نیروهای امنیتی نزدیک به قذافی بسیاری از مزدوران را از مالی و نیجر آورده اند و آنها اکنون برخی قبایل را محاصره کرده اند این اقدام نشان می دهد که این قبایل هنوز قیام نکرده اند.به نظر من قذافی اکنون زمینه را برای فرار فراهم می کند.
 
روسیه و پیشنهاد پناهندگی برای قذافی
 
 عبدالله شلمانی چهارشنبه شب در گفتگو با شبکه خبری العالم با این پیش بینی که قذافی دو یا سه روزدیگر بیشتر دوام نمی آورد ، افزود : او فرار یا کناره گیری نخواهد کرد چون می داندهیچکس در جهان از وی استقبال نخواهدکرد به جز روسیه که به وی پیشنهاد پذیرش داده است.
 
وی بدون توضیح بیشتر در باره پیشنهاد اعطای پناهندگی روس ها برای قذافی ، رویدادهای کشورش  را جنایت جنگی توصیف کرد و گفت: مردم لیبی به غرب که فقط به فکر منافع خود پس از پایان بحران لیبی است، امیدی ندارد بلکه بر تلاش خود تکیه میکند.
 
شلمانی گفت: ما با تلاش جوانانمان کشور را آزاد خواهیم کرد ، در طی تاریخ در معرض ظلم بسیاری قرار گرفتیم و جهانیان از ما هیچ حمایتی نکردند. ملت لیبی حتی یک گام به عقب بازنخواهند گشت.
 
وی افزود: لیبی به غرب تکیه نمی کند ؛ زیرا غربیها فقط به نفت اهمیت می دهند و از قذافی حمایت میکنند ،همه سلاحهای که قذافی استفاده می کند از غربی ها بدست اورده است.
شلمانی گفت : انقلاب لیبی نتیجه 40 سال ظلم علیه مردم این کشور و قتل هزار و 200 لیبیایی در زندانهای ابوسلیم در یک ساعت است.
 
 وی خاطرنشان کرد: قذافی به مردم خود اعتمادی ندارد چون خود آنها را به نابودی کشاند و به قتل رساند و به این دلیل است که ارتشی در لیبی وجود ندارد بلکه گردانهای امنیتی هستند و قذافی به مزدوران افریقایی و اسیایی برای دفاع از خودش تکیه بسیار میکند.
 
 شلمانی خاطرنشان کرد: قذافی به مرحله جنون رسیده است زیرا خود را خدا می پندارد وی از لحاظ روحی مریض است. حتی به فوتبالیستها نیز حسادت میکرد و از تلویزیون می خواست که با ذکر شماره در مورد آنها صحبت کند و از ذکر نام آنها خودداری کند تا کسی مشهورتر و معروفتر از وی وجود نداشته باشد.
 
 وی تاکید کرد که برخی قبایل حتی قبیله خود قذافی نیز در حال مذاکره برای سرنگونی وی هستند.
 

مخالفت اردوغان با تحریم حكومت قذافی !
 

رجب طیب اردوغان، نخست زویر تركیه می گوید درحال حاضر با تحریم لیبی مخالف است، چرا كه این تحریم ها به مردم آسیب می رساند. آقای اردوغان افزوده كه اشتباه است در مورد لیبی عجولانه تصمیم گیری شود.

 آمریكا و اتحادیه اروپا  تحریم حكومت سرهنگ قذافی و مسدود كردن حساب ها و دارایی های آن را بررسی می كنند.

نخست وزیریر تركیه وضعیت لیبی را «بسیارنگران» كننده توصیف كرده، اما افزوده كه او مطمئن است كه رهبران لیبی سرانجام متوجه واقعیت خواهند شد.

تركیه دارای روابط اقتصادی گسترده با لیبی است و شركت های آن در حال اجرای طرح های ساختمانی به ارزش 15 میلیارد دلار در لیبی هستند.

آمريکا ابراز اميدواري کرد ليبي از شوراي حقوق بشر اخراج شود

آمریکا روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد لیبی به دلیل نقض حقوق بشر، از شورای حقوق بشر سازمان ملل اخراج شود. فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد quotation mark ما امیدواریم لیبی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اخراج شود.

نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است روز جمعه برای بررسی اوضاع لیبی در ژنو تشکیل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با آغاز تلاشی دیپلماتیک شامگاه چهارشنبه اتحاد جهانی را برای مقابله با نقض حقوق بشر در لیبی خواستار شد.

اوباما ، سارکوزي و کامرون خواستار پايان دادن به خشونت در ليبي شدند

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ، نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس درخواست کردند به خشونت در لیبی هر چه سریعتر پایان داده شود.

اوباما ، سارکوزی و کامرون امشب درباره اوضاع لیبی گفتگو کردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۶
0
0
مگر قدرت چقدر شيرين است كه ديكتاتورها انسان مي كشند؟
به اميد سرنگوني تمامي ديكتاتورهاي اين كره خاكي
نظرات بینندگان