arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

بازداشت 46 نفر به اتهام تماشای فیلم قیام مصر و تونس!

به متهمان نیز گفته شده كه در صورت اثبات اتهام خیانت، محكوم به اعدام می شوند و در صورت اثبات اتهام اقدام برای سرنگونی نظام هم حداكثر به 20 سال زندان محكوم می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجموعه ای متشكل از 46 نفر از فعالان سیاسی اجتماعی در زیمباوه به دلیل مشاهده فیلم هایی از اعتراضات مصر و تونس محاكمه شدند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، این افراد در هنگام مشاهده فیلم های ضبط شده از اعتراضات مصر و تونس توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و پس از چهار روز در دادگاه به اتهام خیانت و تلاش برای سرنگونی حكومت، محاكمه شدند.

چند مقام برجسته زیمباوه هم بارها نسبت به انجام اقداماتی برای كنار زدن رئیس جمهور این كشور یعنی روبرت موگابه به شیوه كشورهای مصر و تونس هشدار داده اند.

اعضای این مجموعه متشكل از چند وكیل دادگستری، دانشجو و تعدادی از اعضای سندیكاهای كارگری در دادگاهی در هراره حاضر شدند.

دادستانی اعضای این مجموعه را متهم كرده است كه برای سرنگونی رئیس جمهور زیمباوه به شیوه مصر و براساس راه های مغایر با قانون اساسی، برنامه ریزی و سازماندهی می كردند.

به متهمان نیز گفته شده كه در صورت اثبات اتهام خیانت، محكوم به اعدام می شوند و در صورت اثبات اتهام اقدام برای سرنگونی نظام هم حداكثر به 20 سال زندان محكوم می شوند.

وكلای این متهمان هم گفته اند كه این افراد به دعوت "مونیارادزی جویسای" نماینده سابق از جناح مخالف در مكانی جمع شده و فیلم های ضبط شده از تظاهرات های مصر و تونس را مشاهده و بازتاب ها و تاثیرات اعتراضات مردمی در شمال آفریقا را بررسی می كردند.

"الیس موشاندیهاما" وكیل دادگستری و از اعضای مجموعه بازداشت شده گفت كه این مجموعه كه اكثر آنها از دانشجویان كم سن و سال تشكیل شده است تصمیم گرفت تا اتهامات علیه خود را انكار كنند.
روبرت موگابه رئیس جمهور زیمباوه از 30 سال پیش تاكنون قدرت را در دست دارد. زیمباوه یكی از كشورهای بسته در زمینه فعالیت های سیاسی و رسانه ای است و بارها از سوی محافل حقوق بشری مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.
زیمباوه از نظر اقتصادی هم با مشكلات بسیار گسترده ای روبه روست.
نظرات بینندگان