arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۶۳
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

متکی: از پاسخ درباره عزلم از وزارت خارجه معذورم

منوچهر متکی درباره آینده سیاسی خود گفت: کار سیاسی را ادامه می‏دهم و خود را یک سرباز در پادگان انقلاب می‏دانم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منوچهر متکی درباره آینده سیاسی خود گفت: کار سیاسی را ادامه می‏دهم و خود را یک سرباز در پادگان انقلاب می‏دانم.

 به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از خبر، منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه در دولت نهم و دهم  چندی قبل در همایش سیاسی "گفتمان پیشرفت اسلامی" در جمع اعضای جامعه اسلامی دانشجویان کشور در شیراز در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره اصولگرایی دولت نهم و دهم، گفت: اینکه بگوییم این دولت اصولگرا بوده و مو لای درزش نمی‏رود درست نیست، زیرا این امور نسبی است، ولی باید با دولت‏های دیگر مقایسه کنیم  چرا که دولت هفتم و هشتم که با قانون به روی کار آمده بود به سهم خود تیشه‏ای برای زدن به ریشه انقلاب به دست داشتند.

متکی رویکرد دولت را هم جهت با روح اصول گرایی دانست و تصریح کرد: از دوره های 5 تا 8 دولتها در فضایی که نگرانی رهبری عدالت اجتماعی بود دولتها لایحه توسعه و... ارایه می دادند اما دولت نهم فضای عدالت را  در کشور حاکم کرد.

وی درباره عزل خود از وزرات امور خارجه، اظهار کرد: از لحاظ اداری کار خود را انجام داده‏ام، اما کار سیاسی را ادامه می‏دهم و خود را یک سرباز در پادگان انقلاب می‏دانم و در دفتری موضوعات سیاسی داخلی و خارجی را ادامه خواهم دادم، اما این سوال که دلیل عزل و دلیل سفر چه بود به سوالات ثابت از بنده تبدیل شده که از پاسخگویی به آن معذورم و نمی‏توانم پاسخ بگویم.

دانشجویی در بین سخنان متکی از او سوال می کند پاسخ یک کلمه است که آیا عزلتان به رئیس دفتر رئیس جمهور مرتبط بود یا نه؟ که متکی در پاسخ به او نیز می گوید: گفتم که از پاسخ به این سوال معذورم و نمی‏توانم پاسخ بدهم.

وی درباره ارتباط ایران با کشورهای عربی گفت: رابطه با کشورهای عربی همواره اهمیت داشته است و خود این اعراب به دیپلماسی چشم در چشم اعتقاد داشتند و اولین سفری که به این کشورها رفتم یکی از وزرای امورخارجه گفت شما به ما حتما سر بزنید و ارتباط داشته باشید، زیرا به دلیل حضور غرب ما کمتر می‏توانیم بیاییم.

وزیر پیشین امورخارجه افزود: تحولات خاورمیانه تا همین الان هم به بسیاری از اهداف خود رسیده تا حاکمان بدانند دیگر نمی‏شود بر پشت مردم سوار شد و به آنان زور گفت مثلا آقای حسنی مبارک آمد و گفت که صدای انقلاب مردم را شنیده، اما باید گفت که دیگر دیر شده و کلام او همچون گفته های شاه ایران در زمان سقوط بود.

وی مصر را نخ تسبیح خاورمیانه دانست و تصریح کرد: تاثیر مصر بر جهان عرب و خاورمیانه بی شمار است و در حوادث اخیر مصر شاهد تشابه به انقلاب ایران هستیم، زیرا هم انقلابیون و هم ضد انقلابیون با یکدیگر شبیه هستند؛ در مصر عده‏ای معدود از ضد انقلاب ها با اسب و شتر به جان مردم افتادند و در ایران مردم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) بودند که ضد انقلاب تصمیم به آتش کشیدن کشور داشت. نسبت‏های آنان نیز مثل همدیگر بود در مصر این جریان دو، سه روز توانستند کاری بکنند اما جریان انقلابی پرشور غالب بود و در ایران شما جمعیت پرشور 9 دی را مقایسه کنید با روز عاشورا، و 22 بهمن امسال را با 25 بهمن که سران آنها اگر تاکنون باید پاسخگوی سیاسی باشند بعد از 25 بهمن باید پاسخگوی قضائی باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‏شود در مصر انتظار حکومت اسلامی داشت؟، گفت: در مصر ابتدا رهبری حرکت مشخص نبود و تنها عقده ها بود که می‏ترکید اما به مرور چند جریان اعلام حضور کردند؛ یک جریان از لیبرال‏ها بوی کباب به مشامشان خورد و گفتند میاییم و رئیس جمهور می‏شویم اما چرخی بین مردم زدند دیدند اوضاع آنچنان که فکر می‏کردند نیست. یک جریان ریشه دار و تشکیلاتی و قوی‏ترین است که اخوان المسلمین بوده و عده‏ای هم میدان را میچرخانند که «شباب» نام دارند و بسیار دقیق خواسته‏های خود را مطرح می‏کنند. جهت گیری های دینی بالاترین ظرفیت ها را در مصر دارند و اگر انتخاباتی در مصر صورت بگیرد بالاترین رای به کاندیدای مسلمان داده می‏شود.

در ابتدای این نشست متکی به سیر تحول حرکت های دانشجویی پرداخت و با بیان این‌که جنبش دانشجویی همواره یک جنبش ضدامپریالیسمی و ضد استکبار بوده است، افزود: همه مردم ایران تمام سال‏های یک قرن گذشته را مرور کنند می‏بینند جنبش دانشجویی ایران در یک صد ساله گذشته یک رسالت داشته که آن مبارزه با سلطه خارجی و استبداد داخلی و حمایت از خواست مردم برای رسیدن به دموکراسی واقعی بوده است اما در پشت پرده یک اتفاق تلخ، توسط خسارت دیدگان جنبش دانشجویی طراحی شده تا دو خصوصیت جنبش را از آن بگیرند؛ ضد امپریالیسم بودن آنچنان استکبار را عصبانی کرد که پس از پیروزی انقلاب ایران هدف این شد که با حفظ قالب جنبش را به سمت غرب گرائی ببرند و به صورت یک کاریکاتور از جنبش دانشجویی کار می‏کنند.

به اعتقاد متکی یک نهضت و تحول اجتماعی مثل انقلاب اسلامی که پیام‏های ماندگار دارد، اگر نتواند با محیط اطراف و دنیا ارتباط برقرار کند یک روند میرایی را دنبال خواهد کرد، به خصوص اگر دشمن در برخورد با این نهضت اجتماعی، اعتقادی و دینی سیاست مهار را پیش بگیرد.

وی به اقدامات غرب برای نرسیدن صدای انقلاب اسلامی به دنیا با اشاره کرد و گفت: در کشورهای اطراف فضاهای جدید راه انداختند و دست به کودتا در افغانستان و ترکیه و تشکیل شورای راهبردی خلیج فارس زدند که همه این اقدامات هم نتیجه عکس داد.

متکی تصریح کرد: تقریبا همه اذعان کرده‏اند که منشاء تحولات اخیر در منطقه توان الهام بخشی انقلاب اسلامی است، در حالی که در خاورمیانه صدایی در 4 دهه گذاشته شنیده نشد و بقیه صاف کردن منطقه برای اهداف خودشان بود که به واسطه‏ دخالت بیگانگان در امور کشورهایشان مردم منطقه احساس تحقیرشدگی بیشتری کردند که تبدیل به عقده بزرگی شده بود.

وزیر پیشین امور خارجه با بیان اینکه انقلاب تونس و مصر تنها به خاطر آتش زدن یک نفر و اتفاق ساده نبود، بلکه ریشه در اتفاقات گذشته داشت، ادامه داد: خاورمیانه پر از کاپیتولاسیون است؛ مثلا در رکود اقتصادی جهانی، عرب‏ها میلیون ها دلار پول در بانک‏ها امریکا داشتند که خواستند مقداری از آن را برداشت کنند اما آنها اجازه ندادند این پول ها برداشته شود و این همان کاپیتولاسیون است.

نظرات بینندگان