arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

احمدی نژاد: موقعي كه ديگران هيچ چيزي نداشتند، ما خيلي چيزها داشتيم

رييس‌جمهور اعلام كرد كه براي سال آينده يك جهش سازندگي در كشور در انتظار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس‌جمهور اعلام كرد كه براي سال آينده يك جهش سازندگي در كشور در انتظار است.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد در هشتمين جشنواره ملي روز مهندسي كه در وزارت كشور برگزار شد ، با تبريك روز ملي مهندسي و قدرداني از تلاش‌ها و زحمات جامعه مهندسين كشور، گفت: هر كار درستي كه در عالم انجام شده، تحت يك نظام مهندسي قرار دارد و در حقيقت مهندسي به معناي داشتن فكر نظام‌مند، هدفمند، برنامه‌ريزي و طراحي عالمانه و عمل بهينه است. جامعه‌اي كه همه زندگي آن بر مبناي دانش و برنامه‌ريزي و عمل مهندسي باشد موفق‌تر است.

وي با اشاره به اين‌كه دانش عالم و حاكم بر همه علوم است، ادامه داد: هر كس بخواهد بهترين استفاده را از علم ببرد نيازمند نگاه مهندسي به آن علم و عرصه‌هاي مرتبط با آن علم است. حتي در علوم انساني هم اگر از روش مهندسي استفاده شود، موفق‌تر خواهد بود. فيلسوفان و پزشكان ايراني نيز با همين نگاه مهندسي وارد اين حوزه‌ها شدند.

رييس‌جمهور در ادامه با تاكيد بر اين‌كه انديشه و روش مهندسي در ايران از سابقه طولاني برخوردار بوده و در عرصه‌هاي گوناگون با قوت و اثرگذاري بالايي ظاهر شده است، گفت: تقريبا همه داشته‌هاي قابل عرضه ملت ايران و حتي جامعه بشري حاصل كار مهندسي و در واقع نگاه و انديشه مهندسي بوده است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه ما شاهد سه دوره سازندگي ماندگار، همه‌جانبه و گسترده در سرزمين ايران بوده‌ايم، ادامه داد: دوره اول قبل از اسلام بود و در اين دوره با طراحي شبكه‌هاي بسيار دقيق آب‌رساني و نظام مهندسي متناسب با طبيعت حداكثر استفاده را از پتانسيل‌هاي طبيعي كرده و نيازهاي خود را مردم تامين مي‌كردند.

وي دوران صفويه را دوره دوم سازندگي در كشور عنوان كرد و گفت: سازندگي گسترده‌اي در اين دوره در ايران اتفاق افتاد و بخش وسيعي از ميراث فرهنگي امروز ما نتيجه زحمات مهندسان و نگاه مهندسي آن دوران است.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به سومين دوره سازندگي در ايران، گفت: دوران بعد از انقلاب اسلامي سومين دوره سازندگي ماندگار در ايران است و در طول اين 32 سال گذشته حجم خدمات مهندسين ايراني قابل مقايسه با دوره‌هاي گذشته نيست و بلكه فراتر است. تقريبا روستايي نداريم كه در آن روستا رد پايي از خدمات يك مهندس يا مجموعه‌اي از مهندسان نباشد.

احمدي‌نژاد با اشاره به حجم فعاليت‌هايي كه در حال انجام است، گفت: امروز از عرصه‌هاي هوافضا گرفته تا بهينه‌سازي روستاها كار در حال انجام است. از بيوتكنولوژي گرفته تا نانوتكنولوژي فعاليت‌هاي گسترده‌اي در حال انجام است و اينها همه حاصل انديشه‌، طراحي، برنامه‌ريزي و تلاش و فداكاري جامعه مهندسي كشور است.

وي با اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در كشور در عرصه‌هاي مختلف، گفت: بعضي از آمار و ارقام پيشرفت‌هاي خدمات مهندسي كشور براي خيلي‌ها در خارج و يا حتي داخل كشور غيرقابل تصور است. مثلا اينكه در طول پنج سال مهندسان كشورمان به اندازه 70 سال ظرفيت توليد سيمان ايجاد كرده باشند. براي آنها قابل تصور نيست و امروز ايران به واسطه خدمات مهندسين به كارگاه بزرگ مهندسين تبديل شده و من صميمانه از جامعه مهندسي تشكر مي‌كنم.

رييس‌جمهور در ادامه با طرح اين پرسش كه ماموريت امروز ما چيست؟ گفت: من اعتقاد دارم و باورم اين است كه همه كارهايي كه در طول 32 سال گذشته از سوي جامعه مهندسين ايران صورت گرفته براي جامعه مهندسي يك دستگرمي، نرمش و در واقع آماده شدن براي يك جهش بزرگ است. گر چه كارهاي افتخارآميز زيادي انجام شده است. چرا كه جايگاه ايران در جهان بسيار بالاتر از آن چيزي است كه امروز در آن قرار داريم.

وي درادامه گفت: ما يك كشور تازه ساخته شده نيستيم. ما يك ملت ريشه‌دار با سابقه چند هزار ساله هستيم و موقعي كه ديگران هيچ چيزي نداشتند، ما خيلي چيزها داشتيم. بسياري از علوم مرهون پايه‌گذاري‌هاي دانشمندان ايراني است و با توجه به اين سابقه و توانمندي‌ها ايران از اين ظرفيت برخوردار است كه به قله‌هاي بالاتر دسترسي پيدا كند.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين‌كه در عرصه‌هاي گوناگون توانمندي مهندسان كشور را ديده‌ام، گفت: ايران بايد پرچمداري خود را در علم و فرهنگ احيا كند.

وي افزود: من اعتقاد دارم با تمام سازندگي‌هايي كه صورت گرفته ما در آستانه يك جهش هستيم و بايد به قله‌هاي بلند دست پيدا كنيم و بايد اين كار را انجام دهيم و با همه اين حجم عظيم كار مهندسي كه در كشور صورت گرفته ما تازه به ابتداي خط رسيده‌ايم. ما همه بايد تلاش كنيم همه دانشگاهيان و همه دلسوزان كه پشتوانه كار مهندسي كشور هستند، بايد تلاش كرده دست به دست هم دهند و ايران را به اوج برسانيم و اين شدني است و همه در اين ارتباط مشاركت كنند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه براي رسيدن به اين هدف و نقطه نيازمند الگو و روش ويژه هستيم و در واقع نيازمند الگوي خودمان هستيم، گفت: تنها مسير پيشرفت چيزي نيست كه ديگران ترسيم كرده‌اند و تقسيم‌بندي دنيا به كشورهاي توسعه‌يافته، در حال توسعه و فقير يك تقسيم‌بندي استعماري و سلطه‌گرانه است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: واقعيت اين است وقتي كه مسير و ريل پيشرفت يكطرفه باشد و لوكوموتيوي كه جلوتر در حال حركت است، مسير و حركت را تعيين مي‌كند. معيارها را مشخص مي‌كند. ريل مي‌گذارد و كساني كه پشت سر آن لوكوموتيو هستند هميشه پشت سر آن هستند و نمي‌توانند جلو بزنند و هيچگاه امكان ندارد كه به لوكوموتيو جلويي برسند، در واقع هر چه بدوند هميشه عقب هستند.

وي با بيان اينكه ما در ساختن ايران و برنامه‌ريزي‌ها بايد به الگوي ايراني و اسلامي توجه كنيم، گفت: ما بايد قله‌هاي پيشرفت را خودمان ترسيم كنيم و هدف‌گذاري كنيم و در چنين صورتي است كه ريل‌گذاري و مسير و سرعت حركت در اختيار خومان خواهد بود و مي‌توانيم قله‌هاي بالاتري را هدف‌گذاري كنيم.

رييس‌جمهور با تاكيد بر ضرورت توجه به الگوي اسلامي و ايراني در ساختن و برنامه‌ريزي براي كشور، گفت: الگوي اسلامي به اين معنا كه اسلام متعلق به همه بشر است. به قبيله و گروه خاصي تعلق ندارد. توجه به عدالت، پاكي، احترام به خانواده و فداكاري براي ديگران در فرهنگ اسلامي داراي ارزش است و ما به دنبال حاكم بودن چنين ارزش‌هايي در جامعه هستيم. الگوي اسلامي يعني اين‌كه ما نمي‌خواهيم مثل آنها (غربي‌ها) باشيم. نمي‌خواهيم كه براي اداره اقتصادمان دست‌مان در جيب ديگران باشد و در واقع ثروت ديگران را غارت كنيم.

احمدي‌نژاد در ادامه به تعريف الگوي ايراني اشاره كرد و گفت: يعني با استعداد، هنر، مديريت و توانمندي ايراني كشور را بسازيم. البته در كنار آن از تجربيات ديگران نيز استفاده كنيم، ولي با روش ايراني حركت كنيم و آن تجربيات را با مدل ايراني منطبق كنيم. ما بايد قله‌ها را خودمان تعريف كنيم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه من اعتقاد دارم كه اين 32 سال گذشته براي جامعه مهندسي كشورمان دوره بازيابي هويت مهندسي ايراني بوده است، گفت: امروز زمان حركت به سمت قله‌هاي پيشرفت فرا رسيده و بايد حركت كنيم.

وي با بيان اين‌كه نظام مهندسي كشور در هر بخشي از عمران و آباداني كشور آماده حضور و مشاركت باشد، دولت آمادگي دارد كه با نظام مهندسي همكاري كند، گفت: انتظار دارد كه همه خود را مسوول اداره كشور بدانند. نظام مهندسي فقط براي دفاع از حقوق صنف خودشان نيست، بلكه ظرفيت و سرمايه ملي است كه مي‌تواند در طراحي و اجراي پروژه‌هاي عمراني و صنعتي كشور مشاركت داشته باشد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه براي سال آينده يك جهش سازندگي در انتظار كشور است، گفت: براي بخش كشاورزي در سال آينده 10 هزار ميليارد تومان بودجه اختصاص داده شده است و حدود 47 هزار ميليارد تومان مجموعه بودجه عمراني كشور در سال آينده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به بودجه اختصاص يافته شده براي پروژه‌هاي تحقيقاتي و صنعتي در كشور، گفت: براي پشتيباني از صنعت كشاورزي و توليد اشتغال علاوه بر منابع معمول 30 هزار ميليارد تومان اختصاص داده شده است.

وي با بيان اين‌كه ايران را بايد همه با هم بسازيم، گفت: در واقع بايد ايران را با انديشه، همت، اراده، توان و روش ايراني بسازيم و در اين ارتباط جامعه مهندسي كشور نقش مهمي دارد. هر دست، انديشه و قدمي در هر كجاي ايران بايد در كنار توجه به ارتزاق شخصي خود نگاهي نيز به ساختن ايران داشته باشد.

در اين مراسم از سامانه ملي هدي با حضور رييس‌جمهور رونمايي شد و به تعدادي از مهندسين برگزيده لوح تقدير داده شد.

همچنين در اين مراسم جامعه مهندسين كشور لوحي را به دليل اجراي خوب طرح تحول اقتصادي به رييس‌جمهور اهدا كردند.

پيش از صحبت‌هاي رييس‌جمهور نيك‌زاد، وزير مسكن و تعدادي ديگر از مهندسان سخنراني كردند.

هشتمين جشنواره ملي روز مهندسي از سوي سازمان بسيج مهندسين با شعار توانمندي جامعه مهندسي كشور در خدمت طرح تحول اقتصادي برگزار شده بود.
برچسب ها: احمدی نژاد ، سازندگی
نظرات بینندگان