arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

در "روز خشم" عراقی ها چه گذشت؟

طبق گزارش‌های منتشر شده در تظاهرات «روز خشم» در شهرهای مختلف عراق تا كنون چهار عراقی كشته شده‌اند/استاندار بصره به‌دنبال تظاهرات مردمی و درخواست برای بركناری، از مقام خود استعفا داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تظاهرات در سراسر عراق به‌رغم هشدارهای مقام‌های این كشور آغاز شد و عراقی‌ها در بغداد، بصره، موصل، حله، كربلا، المثنی، فلوجه و كركوك شاهد برگزاری تظاهرات گسترده مردمی بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، هزاران عراقی جمعه ـ‌امروز‌ـ خود را به میدان «التحریر» در مركز بغداد رساندند تا در تظاهرات علیه فساد، بیكاری و ضعف در ارائه خدمات شركت كنند.
این تظاهرات از سوی ائتلاف گروه‌های فعال سیاسی سازمان داده شده است كه جمعه را «روز خشم» نام نهاده و از مردم خواسته است تا علیه فساد، بیكاری و بی‌كفایتی دستگاه‌های دولتی دست به تظاهرات بزنند.
در منطقه «قضاء الحویجه» در كركوك واقع در شمال عراق در درگیری نیروهای امنیتی و تظاهركنندگان دو عراقی كشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.
در شهر «موصل» نیز در درگیری تظاهركنندگان با نیروهای امنیتی عراق 2 كشته و 5 زخمی بر جای گذاشت.

همچنین در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در «الانبار» به تظاهركنندگان یك نفر كشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
از سوی دیگر، تظاهركنندگان در بغداد با برداشتن موانع سیمانی بر پل «الجمهوریه» به سمت منطقه الخضرا حركت و از ورود چند نماینده پارلمان عراق به این میدان جلوگیری كردند. علاوه بر آن، در درگیری تظاهركنندگان با نیروهای امنیتی در منطقه «سلیمان‌بیك» در شمال بغداد تعدادی از تظاهركنندگان زخمی شدند.
برخی منابع رسانه‌ای از پیوستن فرمانده عملیات نینوا به تظاهركنندگان خبر می‌دهند.
این در حالی ایست كه تظاهركنندگان خشمگین ساختمان شورای محلی را در «قضائ الحویجه» در استان «كركوك» واقع در شمال عراق را به آتش كشاندند و در استان «الدیوانیه» نیز هزاران عراقی تظاهرات كردند.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده، استاندار بصره به‌دنبال تظاهرات مردمی و درخواست برای بركناری، از مقام خود استعفا داد.

این تظاهرات‌ها در حالی برگزار می‌شود كه «نوری المالكی»، نخست‌وزیر عراق به مردم این كشور هشدار داد كه در تظاهرات اعتراض‌آمیز روز جمعه شركت نكنند.
مالكی در سخنرانی تلویزیونی گفت كه با تظاهرات مشروع مردم مخالفتی ندارد اما از بابت نفوذ شورشیان به این گردهمایی و از احتمال حمله آنان به تظاهركنندگان نگران است.
طبق این گزارش، با آن‌كه مردم عراق كمتر از یك سال پیش دولت خود را انتخاب كردند، اما موج اعتراض‌های مردمی در كشورهای جهان عرب بر آنها هم تاثیر گذاشته است.
در همین حال، واحدهای ارتش دو میدان بغداد را كه برای برگزاری این تظاهرات تعیین شده است، مسدود كرده‌اند و مقام‌های دولت عراق با شتاب مقررات جدیدی را به تصویب رسانده‌اند كه بر اساس آن برای گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز باید از یك هفته قبل مجوز گرفت.
مقام‌های عراق هشدار داده‌اند كه تظاهر كنندگان با خطر بمب‌گذاری یا حملات خشونت‌آمیز دیگر روبه‌رو هستند.

اكثر جناح‌های اصلی سیاسی عراق جزو ائتلاف حاكم هستند و از هواداران خود خواسته‌اند كه از شركت در این تظاهرات خودداری كنند. اما سازمان‌دهندگان «روز خشم ملت عراق» می‌گویند كه این تظاهرات را برگزار خواهند كرد.
مردم عراق از افزایش قیمت مواد غذایی، كمبود برق و ناامنی شدیدا به خشم در آمده‌اند. دولت عراق قول داده است كه از حقوق وزرا و نمایندگان مجلس كم كند و برسوبسیدها بیافزاید.
افزایش قیمت نفت احتمالا بودجه بیشتری را برای دولت عراق تامین خواهد كرد تا به مصرف مردم برساند اما نمی‌تواند نارضایتی روز افزون مردم از بابت فساد رایح را برطرف كند.

نظرات بینندگان