arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹

صالحی: سفر وزیر خارجه آلمان سیاحتی نبود!

وزیر خارجه کشورمان در حاشیه یادواره شهید خرازی گفت: خبر آزادی دو تبعه آلمانی پیش از سفر وزیر خارجه آلمان منتشر شده بود و ایشان می توانست به ایران نیاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر خارجه کشورمان در حاشیه یادواره شهید خرازی گفت: خبر آزادی دو تبعه آلمانی پیش از سفر وزیر خارجه آلمان منتشر شده بود و ایشان می توانست به ایران نیاید.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از خبر؛ علی اکبر صالحی در حاشیه یادواره شهید خرازی در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه بعد از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران برخی رسانه های آلمانی مدعی شدند سفر وی به ایران شرط آزادی دو تبعه آلمانی بود گفت: اساسا خبر آزادی این دو تبعه آلمانی پیش از سفر وزیر خارجه آلمان منتشر شده بود و ایشان می توانست به ایران نیاید.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این دو حادثه یعنی آزاد شدن دو تبعه آلمانی با سفر وزیر خارجه آلمان به ایران کاملا از هم جدا است گفت: ما با آلمان روابط دیرینه ای داریم. البته افت و خیزهایی در روابط دو کشور بود. در این سه ماه ارتباطات فراوانی با آلمانی ها داشتیم و ارتباطاتی نیز در آینده خواهیم داشت. در خصوص این دو آلمانی نیز قبل از اینکه وزیر خارجه این کشور به ایران بیاید خبرش منتشر شده بود و او می توانست به ایران سفر نداشته باشد و خبرنگارها نیز به آلمان بروند، بنابراین این بحث اصلا وجود ندارد.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: البته هنگامی که بنده به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه منسوب شدم وزیر خارجه آلمان با من تماسی مبنی بر اینکه در رابطه با این دو آلمانی اقدامی کنیم داشت که اینجا جا دارد از آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه تشکر کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا سفر وزیر خارجه آلمان به ایران بدون هماهنگی و با سرعت انجام شد تصریح کرد: ما نیز در بسیاری از سفرها طی چند ساعت جلسه برگزار می کنیم و به کشور بر می گردیم، این چیز معمولی است. مگر اینکه بخواهید بازدید و نشست های دیگری داشته باشید که در آن جا می مانیم. ولی ایشان هم با رییس جمهور ما نشست داشتند و هم با بنده نشست داشتند و همه حرف های مان را زده بودیم؛ ایشان برای تفریح نیامده بودند.

صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این دست سفرها که شبانه برگزار شود در عرف دیپلماتیک مرسوم است؟ گفت: بله. در عرف دیپلماتیک مرسوم است. بنده و حتی وزرای قبلی بسیاری از سفرها را صبح می رفتیم و بعداز ظهر باز می گشتیم. سفر که برای گردش سیاحتی نیست.

صالحی با اشاره به اتفاقات منطقه خاورمیانه و اعتراضات مردمی آن را شبیه به معجزه دانست و گفت: خیلی ها دارند سعی می کنند تحلیل های مختلفی داشته باشند و به گونه ای بگویند که این اتفاقات و حوادث مدیریت شده است ولی قطعا این طور نیست. به نظر من تحولات اخیر یک بیداری اسلامی است که در منطقه رخ داده و نتیجه مقاومت و استواری ملت بزرگ ایران است که در سی و دو سال مقاومت به مردم منطقه نشان دادند که با استقلال طلبی و آزادی خواهی امکان دست یابی به یک حیات طیبه وجود دارد و این را اثبات کرده است.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: هم اکنون کشورهای منطقه و مردم منطقه با الگو گرفتن از مردم ایران متوجه شدند که بایستی مقابل ظلم و ستم بایستند و مقاومت کنند و شهد شیرین این مقاومت را خواهند چشید، کما اینکه همین الان نیز تعداد زیادی از این کشورها ملت ها شان بسیار خوشحال اند و عبارتی که بیشتر به کار می برند این است که ما در حال یافتن کرامت انسانی خود مان هستیم.

صالحی افزود: این حرکت ها و اعتراض ها برای نان و پول و امثال هم نیست. یکی از شعارها در مصر این بود که ما می خواهیم کرامت خود را باز یابیم و باز یافتن این کرامت بر اساس این بیداری اسلامی که توسط ملت بزرگ ما و شهدای ما به دست یافته است.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی ایران بر تحولات منطقه اشراف کامل دارد گفت: کاملا مسایل را از نزدیک رصد می کنیم و بحث دیپلماسی را مطابق با مسایل روز پیش می بریم.

نظرات بینندگان