arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۸۹
گزارش «انتخاب» از تحولات تازه در لیبی (9)

اس ام اس رژیم قذافی به مردم/ 9 هزار یورو براي کشتن هرمخالف/ پسر قذافي: فرار نمی کنیم/ حرکت هزاران تظاهرکننده به سوی طرابلس

م/ خلبان ويژه قذافي به اتريش گريخت / نماينده ليبي در سازمان فائو استعفا داد / الجزيره : تيراندازي گسترده در چند منطقه از طرابلس ليبي/ سفير ليبي در فرانسه استعفا کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از شاهدان گزارش داد پنجاه هزار نفر از تظاهرکنندگان در منطقه تاجوراء راهی مرکز طرابلس پایتخت لیبی هستند.

شاهدان همچنین گفتند برخی از نیروهای پلیس لیبی به معترضان در منطقه تاجوراء پیوستند.

الجزيره : تيراندازي گسترده در چند منطقه از طرابلس ليبي

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد هم اکنون تیراندازی گسترده ای در مناطق بن عاشور و فشلوم و خیابان الجمهوریه و بازار الجمعه در طرابلس پایتخت لیبی در جریان است .

 در درگیریهای امروز در مناطق فشلوم ، زاویه الدهمانی ، بن عاشور و السیاحیه در طرابلس نیز دو نفر کشته و شماری زخمی شدند.

اس ام اس رژیم قذافی به مردم

روزنامه الیوم لیبی روز جمعه در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد مردم لیبی، پیامک هایی دریافت کرده اند که در آنها نوشته شده است اعتراضات بر ضد رژیم معمر قذافی رهبر این کشور، ممنوع است.

برخی پیامک ها نیز مردم را از تماشای کانال های ماهواره ای همچون الجزیره که شایعه پخش می کنند و مردم را به ریختن خون مسلمانان تحریک می کنند منع کرده است.

یک شهروند لیبی گفت پیامک هایی دریافت کرده که در آنها از مردم خواسته شده است زندگی عادی خود را از سر بگیرند و به سر کار بازگردند. وی در پیامی صوتی که در اینترنت منتشر شده است، می گوید در دیگر پیامک ها نیز اعلام شده است مدارس به زودی بازگشایی خواهند شد. به گزارش خبرگزاری آلمان از طرابلس، اعتراضات مردم لیبی بر ضد رژیم قذافی همچنان ادامه دارد

9 هزار یورو براي کشتن هر يک از مخالفان

رهبران لیبی در ازای کشتن هر یک از مخالفان، نه هزار یورو به مزدوران خارجی پول می دهند. شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: اکنون این سوال مطرح است که معمر قذافی از این پس روی چه کسانی می تواند حساب کند.

کدام قبایل با وی قطع رابطه کرده اند و اینکه آیا این قبایل در آینده با استقرار نظامی دموکراتیک در طرابلس سازگار خواهند بود و با این قبایل چگونه می توان تشکیل دولت داد. معمر قذافی به شکار واقعی مردمش روی آورده است.

وی می خواهد لیبی را از مخالفانش پاکسازی کند.

تصاویر ویدئویی غیر حرفه ای نشان می دهد چگونه مزدوران خارجی کلاه زرد به تظاهر کنندگان حمله می کنند.

گفته می شود رهبران لیبی به ازای کشتن هر یک از مخالفانشان، نه هزار یورو به این مزدوران پرداخت می کنند.

یکی از مخالفان لیبیایی می گوید: من تظاهر کنندگانی را دیدم که در خیابان راه می رفتند و می گفتند که دیگر نظام قذافی را نمی خواهند.

ناگهان خودرویی مملو از افریقایی ها از راه رسید و آنها سر تظاهر کنندگان را هدف قرار دادند.این کشتار بود.معمر قذافی به گزینه زور تکیه کرده است و به قبیله اش یعنی قذافی ها اعتماد دارد.

بسیاری از اعضای این قبیله از گارد نزدیک وی هستند که شمار اعضایش به بیست و دو هزار نیروی نخبه می رسد.لازار بولاک معاون سردبیر نشریه مغرب کنفیدانسیل می گوید: قذافی از این پس بیش از پیش روی گارد شخصی و شبه نظامیان شخصی اش که به وی و پسرش وفادار هستند حساب خواهد کرد.

اینها شبه نظامیانی هستند که تعدادشان زیاد است، مجهز هستند و حقوق خوبی دریافت می کنندزمانی که قذافی در سال هزار و نهصد و شصت و نه قدرت را به دست گرفت وی حدود ده قبیله لیبیایی را منزوی کرد و در دولت و کارهای تجاری به آنها پست های کم اهمیت تر داد.

در این بین می توان از بزرگترین قبیله لیبی نزدیک بنغازی نام برد که شورش این کشور از آنجا شروع شد.از آن زمان قبایل دیگری به اعتراضات پیوسته اند.به این ترتیب شماری از اعضای ارتش لیبی از دستورات قذافی اطاعت نکردند و حاضر نشدند قبایل خود را بمباران کنند.

دو نفر از این افراد به مالت پناهنده شدند اما این اتفاقات به نظر نمی رسد معمر قذافی را به عقب رانده باشد.وی تاکید دارد که تا آخرین قطره خونش مبارزه خواهد کرد.


پسر معمر قذافي: دولت ذخاير نفتي را نابود نمي کند / فرار نمی کنیم

پسر معمر قذافی می گوید دولت پدرش هرگز ثروت نفتی این کشور را نابود نخواهد کرد.

سیف الاسلام روز جمعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک CNN-Turk گفت دولت معمر قذافی رهبر لیبی برای فرونشاندن ناآرامی های این کشور، ثروت نفتی لیبی را از بین نخواهد برد.

سیف الاسلام افزود خانواده قذافی قصد ندارد از لیبی فرار کند و دولت کنترل مناطق غرب، جنو و مرکز کشور را در اختیار دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وی تصریح کرد ما هرگز منابع نفتی را نابود نمی کنیم.چرا که این منابع به مردم لیبی تعلق دارند.

خلبان ويژه قذافي به اتريش گريخت

منابع خبری اعلام کردند خلبان ویژه معمر قذافی با خانواده اش به اتریش گریخت.

روزنامه  هویته اتریش در این باره نوشت، اود برگر نروژی که خلبان ویژه معمر قذافی بود به همراه همسر و دخترش وارد وین شد.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه الشروق مصر، برگر 57 ساله اوضاع لیبی را بسیار خطرناک خواند و گفت: دود و آتش از هرجای این کشور به چشم می آید به همین منظور تلاش کرد به همراه خانواده اش از این کشور خارج شود و به وین سفر کند.

وی افزود، تمامی شواهد بیانگر پایان عمر سیاسی قذافی است زیرا همه معاونان و نزدیکانش از او فاصله گرفته و گریخته اند.

نماينده ليبي در سازمان فائو استعفا داد

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد عبدالله عبدالرحمن زاید نماینده لیبی در سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل فائو از سمت خود استعفا داد.


سفير ليبي در فرانسه استعفا کرد

یک منبع دیپلماتیک در لیبی اعلام کرد سفیر لیبی در فرانسه استعفا کرد.
نظرات بینندگان