arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

روايتي متفاوت از بازداشت‌هاي اخير فيفا/ جنگ سرد پوتين و اوباما در زمين فوتبال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدارک تازه رشوه خواري در فيفا مي تواند تمام تلاشهاي ولاديمير پوتين براي برگزاري جام جهاني 2018 را نقش برآب کند.

از اين رو مقامات روسي به سرعت پس از انتشار خبر رسوايي مالي فيفا و دستگيري مقامات اين نهاد بين المللي آمريکا را مسئول شماره يک اين اقدام معرفي کردند.

آنها در عين حال سوال کردند چرا کشوري که فوتبال جزو پنج ورزش اول آن نيست بايد مسئول کشف فساد مالي در فيفا باشد مگر اينکه عزمي راسخ براي تغيير ميزبانهاي دو جام جهاني 2018 و 2022 داشته باشد.

کريل کوبانوف از اعضاي شوراي کرملين درمورد دستگيري ها به تايم گفت :«به نظرم نيروهايي در آمريکا تصميم گرفته اند جبهه جديدي براي رويارويي با ما و تلاشهاي رييس جمهور پوتين در هر چه بهتر برگزار کردن جام جهاني باز کنند. اگر قرار است رشوه خواري در فيفا باشد ، چرا آمريکايي ها بايد مسئول اجراي عدالت شوند آن هم در فاصله کمي پس از اينکه فيفا درخواست سناتورهاي امريکايي براي گرفتن ميزباني جام جهاني 2018 از روسيه را رد کرد ؟»

اشاره کوبانوف به نامه اي است که 13 سناتور امريکايي ماه گذشته به بلاتر نوشتند وطي ان از او خواستند بخاطر مسائلي که در اعطاي ميزباني جام جهاني 2018 به روسيه بوده ، جام جهاني مذکور در کشور ديگري برگزار شود و انتخابات مجددي براي آن صورت گيرد. آنها عنوان کرده بودند اقدام روسيه در اکراين و جدا کردن شبه جزيره کريمه از اين کشور ، پرستيژ روسها را از بين برده و مسئوليت پذيري آنها براي برگزاري جام جهاني را زير سوال برده است.

سه هفته پس از ارسال اين نامه ، بلاتر به سوچي رفت تا با پوتين ديدار کند و موضوع نامه سناتورها را با او در ميان بگذارد.او در آنجا با طعنه در کنفرانس خبري گفت :«اگر سياستمداران از اينکه ما جام جهاني را به روسيه برديم خوشحال نيستند ، خب مي توانند در خانه بمانند و شاهد اين باشند که روسيه بزرگترين جام جهاني تاريخ را برگزار کند ». پوتين هم در تکميل طعنه هاي بلاتر گفت :«ما با استفاده از تمامي امکاناتمان اين رويداد بزرگ را با شکوه در روسيه برگزار مي کنيم .»

اين کنفرانس خبري 20 آوريل در سوچي برگزار شد وحالا پس از گذشت بيش از يک ماه شرايط کاملا عوض شده است .

کاخ کرملين و شخص پوتين تاکنون واکنشي به ماجراي دستگيري ها نداشته اند و سخنگوي کرملين تنها اشاره کرده با توجه به عدم حضور روسها دربين 14 نفر دستگير شده ،اين موضوع ربطي به دولت روسيه ندارد.

اما روسها قطعا دير يا زود ناچار به واکنش خواهند بود چرا که بخشي از مدارک ضبط شده در زوريخ مربوط به تصميم فيفا در دسامبر 2010 براي اعطاي ميزباني به روسيه و قطر است و اين مدارک مي تواند به عنوان شواهدي براي پولشويي و سوئ مديريت مجرمانه عليه مسئولان فيفا به کار گرفته شود.

والتر دي گرگوريو سخنگوي فيفا در نخستين کنفرانس خبري اش پس از دستگيري ها در پاسخ به سوالي در مورد تاثير اين قضيه بر ميزباني روسيه و قطر گفت :«امروز اين دو جام جهاني همچنان در روسيه و قطر برگزار مي شود .اين مسئله واقعيت امروز است . اما از من نخواهيد درباره واقعيت فردا و آنچه رخ خواهد داد گمانه زني کنم. »

آنچه روسها را نگران کرده نثش ويتالي موتکو وزير ورزش پوتين در ماجراي کسب ميزباني جام جهاني 2018 است . فيفا در سال 2009 فيفا را به عنوان يکي از اعضاي کميته اجرايي انتخاب کرد و سال بعد موتکو ناگهان مرد شماره يک روسها در تلاش براي کسب ميزباني جام جهاني بود.

قانوني بودن موفقيت روسها در انتخابات با توجه به اعمال نفوذ موتکو يکي از مسائل اصلي تحقيق و تفحص از فيفا خواهد بود . با اين حال موتکو بازي از همين ديروز شروع کرد و به خبرنگاران گفت :«ما چيزي براي پنهان کردن نداريم. هنوز کسي براي کسب اطلاعات به من مراجعه نکرده و فکر نمي کنم اصلا ماجرا به ميزباني روسيه ارتباطي داشته باشد!»

اما تمامي مسئولان ارشد ورزش روسيه نظر موتکو را ندارند. واسيلي شستاکوف دوست صميمي پوتين که همراه با او در دهه 1960 در کلاسهاي جودو در لنينگراد شرکت مي کرد و حالا يکي از اعضاي کميته ورزش مجلس روسيه است ، در گفتگو با تايم تاييد مي کند در ورزش فوتبال پولهاي زيادي ردوبدل مي شود و گاهي وسوسه دريافت اين پولها خيلي زياد است و از اين رو عنصر فساد در فيفا گاهي عادي به نظر مي رسد.

 اما براي او هم عجيب است که آمريکا حالا اين پرونده را دنبال مي کند در حاليکه روسيه بخش عمده اي از زير ساختهاي لازم براي برگزاري جام جهاني را انجام داده است . او توطئه عليه روسيه را رد نمي کند و مي پرسد :«اگر آمريکا ميزبان جام جهاني شده بود وضعيت چگونه بود ؟ آيا باز هم اين دستگيري ها صورت مي گرفت؟ من که بعيد مي دانم!»

منبع : خبرآنلاين
نظرات بینندگان