arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴

ولایتی: حفظ قدرت بازدارندگی رگ حیاتی ما است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما آنچه را برای دفاع از خود لازم بدانیم قطعا به کار خواهیم برد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یکشنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "متن حاشیه" به تشریح مسائل روز منطقه، مواضع جمهوری اسلامی در قبال این تحولات و مذاکرات ایران با ۱+۵ پرداخت.

وی در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا برای نظارت بر تاسیسات نظامی ایران، خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم در خصوص امکانات دفاعی خود از آمریکا کمک بگیریم. ما آنچه برای دفاع از خود لازم بدانیم انجام خواهیم داد.

ولایتی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا حتی اجازه بازدید از مراکز نظامی را هم نمی‌دهند چه برسد به اینکه آنها بخواهند برای ما در مورد نوع تسلیحات نظامی تعیین تکلیف کنند. تصور کنید که در آینده اگر موشک ما به اسراییل برسد عیب دارد ولی اگر موشک آنها به ما برسد بدون اشکال است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به این سوال مجری برنامه که چرا ما اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را نمی‌دهیم؟ گفت: زیرا این رگ حیاتی ما است. یعنی آنقدر مردم، دولت، پاسداران و ارتشی‌های ما زحمت کشیدند و به خودکفایی رسیدند تا بتوانند از این کشور دفاع کنند بنابراین حفظ قدرت بازدارندگی ایران با امکانات دفاعی کافی رگ حیاتی ما است.

وی تاکید کرد: بازرسی از تاسیسات نظامی می‌تواند مضراتی را متوجه ما کند. هر چند آنها روی موضع خود ایستاده‌اند ولی ما هم بر روی موضع‌مان ایستاده‌ایم.

ولایتی در پاسخ به این سوال که اگر با طرف مقابل بر سر بازدید از مراکز نظامی‌مان به توافق نرسیم چه خواهد شد، تاکید کرد: هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد. آنچه مسلم است این که ما می‌خواهیم انرژی صلح‌آمیز داشته باشیم و با مجامع بین المللی هم در تعامل باشیم ولی اینطور نیست که از منافع حیاتی خود بگذریم، به این خاطر که آمریکایی‌ها خشنود نیستند که ما موشک بالستیک داشته باشیم.

وی ادامه داد: مگر پاکستان، هند، اسرائیل و عربستان موشک ندارند؟ همه اینها موشک دارند. موشکی که برد چندصد کیلومتر را بیشتر یا کمتر هدف قرار می‌دهد. برای چه ما باید مراکز نظامی خود را در معرض بازدید افراد آژانس بگذاریم که بدون تردید عده‌ای از آنها عوامل سازمان سیا هستند؟

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان این‌که رئیس فعلی آژانس انرژی اتمی را ضعیف‌ترین رئیسی دانست که این سازمان تاکنون به خود دیده است،‌ افزود: بدون تردید آمانو که رئیس آژانس است حتی حرکات و تصمیماتش نشان نمی‌دهد که حداقل اختیارات و یا استقلال عمل محمد البرادعی را داشته باشد.

وی ادامه داد: آمانو در تاریخ آژانس ضعیف‌ترین رئیس این سازمان بوده است و هرچه آمریکایی‌ها بگویند او هم همان را تکرار می‌کند. هر چند که تاکنون ما در بحث هسته‌ای نمونه‌ای از تجاوز در سیویل ندیده‌ایم اما اطمینان هم نمی‌توانیم داشته باشیم که همه جا را بازدید کرده‌ایم؛ به این معنی که هرچه محل‌های امنیتی داریم آژانس به بهانه هسته‌ای بازدید کند، بعد ببینند که اسرار نظامی ما چیست. کدام کشور مستقل اجازه می‌دهد که دشمن بالقوه و بالفعل او باخبر شود تا بتواند علیه ما کار کنند.

مجری برنامه با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها تأکید داشتند که از 23 نفر در ایران مصاحبه بعمل آورند و شمخانی نیز در برنامه‌ای گفته بود که نام او هم جزو 23 نفر بوده است از ولایتی پرسید که آیا نام شما هم در بین این افراد قرار داشت یا خیر؟ ولایتی در پاسخ گفت: من از لیست 23 نفره اطلاع ندارم. آقای شمخانی احتمالاً‌ آنقدر معروف است که تا می‌گویند چه کسانی بودند، می‌گویند آقای شمخانی در آن میان بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با هدف آمریکایی‌ها برای مصاحبه در رابطه با 23 نفر درباره مسائل هسته‌ای، خاطرنشان کرد: قطعاً هدف آنها ربانی نیست؛ بلکه شیطانی خواهد بود. ولی به هر حال یک همچنین شرطی گذاشته‌اند. اولین برداشتی که می‌شود از این شرط داشت تحقیر دانشمندان ما است و این‌که در حقیقت می‌خواهند از آنها بازجوئی بکنند.

وی ادامه داد: اگر آنها دستشان برسد دانشمندان هسته‌ای ما را ترور می‌کنند و همین اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها گفتند که ما عوامل خود را فرستاده‌ایم تا افراد برجسته هسته‌ای ما را به شهادت برسانند. در حال حاضر هم افرادی در بحث هسته‌ای جزو سرمایه‌های بزرگ ملی ما هستند. حالا یک آمریکایی یا یک مأمور آژانس بیایند از این افراد بازجوئی بکنند؟

ولایتی درخواست آمریکا برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان را تحقیر این افراد دانست و افزود: آن روزی مباد که جمهوری اسلامی ایران خدای ناکرده تحقیر را بپذیرد. آمریکایی‌ها که سهل است، به بزرگتر یا کوچکتر از آنها هم به هیچ وجه اجازه داده نخواهد شد که چنین اقدامی انجام بدهند. ما نباید قبول کنیم و ما هم باید به نوعی برخورد کنیم که شایسته آنها است. اگر تحقیر کردند باید تحقیر شوند. زمانی که ما تن به این کار بدهیم یعنی تن به تحقیر داده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در این برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این‌که در مذاکرات دور قبل در مقابل کوتاه آمدن ایران از غنی‌سازی 20 درصد حق غنی‌سازی ما را به رسمیت بشناسند و تحریم‌ها را هم بردارند و ما داریم همین کارها را انجام می‌دهیم آیا تحریم‌ها برداشته می‌شود؟ گفت: ما هنوز کاری نکردیم، درست است که ما غنی‌سازی 20 درصد انجام نمی‌دهیم ولی در ازای کاری که ما انجام دادیم آنها هم بخشی از دارایی‌های ما را ولو با سختی و زحمت آزاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: ابتدا قرار نبود ما اورانیوم 20 درصد تولید کنیم. ما 20 درصد را برای رآکتور هسته‌ای دانشگاه تهران می‌خواستیم زیرا ذخایر ما تمام شده بود و از هر جای دیگری هم که خواستیم تهیه کنیم به ما ندادند و پس از آن بود که ما خودمان اقدام به غنی‌سازی 20 درصد کردیم تا هم نیاز خود را برطرف کنیم و هم به آنها بگوییم کسی که 3.5 درصد را تولید کرده است 20 درصد را هم می‌تواند درست کند و خود همین به موضوع بحث تبدیل شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، تأکید کرد: در مذاکرات اگر قرار باشد هر قدم دیگری هم برداریم اگر عمل متقابل نباشد ممکن است که دچار مشکل، زیان و خسران شویم. ‌

مجری برنامه به جمله ولایتی مبنی بر این‌ که هر کس بخواهد سیاست را خوب بفهمد باید تاریخ را بداند و اگر تاریخ نداند راه به جایی نمی‌برد از او پرسید مذاکرات هسته‌ای فعلی چه بخش‌هایی از تاریخ را به یاد شما می‌آورد که وی پاسخ داد: مذاکرات ایران و عثمانی که منجر به عهدنامه ارزروم شد برایم تداعی می‌شود. از طرف ما مرحوم امیرکبیر بود که سه سال در ارزروم معطل این مذاکرات بین ایران و عثمانی شد و فرماندار آن منطقه تعدادی از اشرار را تحریک کرد و به ایرانی‌ها حمله کردند. برخی از آنها زخمی شدند. در هر صورت مذاکرات سخت و نفس‌گیری بود ولی با پایمردی امیرکبیر منافع ما تأمین شد.

وی ادامه داد: با دنبال کردن مذاکرات ایران و گروه 1+5 غیر از مذاکرات ایران و عثمانی که منجر به عهدنامه ارزروم شد، مذاکرات ایران و عراق در رابطه با صلح هم برایم تداعی می‌شود.

ولایتی در رابطه با آینده بحث لغو تحریم‌ها علیه ایران، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم به نتیجه برسیم. ما به امید این‌که به نتیجه می‌رسیم مذاکره کردیم در غیر این صورت مذاکره بدون هیچ هدفی بیهوده است. قطعاً امیدوار هستیم همان‌طور که در رابطه با مذاکرات ایران و عراق پس از اتمام جنگ که دو سال درگیرآن بودیم و من به همراه دکتر ظریف، آقای تخت روانچی،‌ آقای دکتر روحانی، مرحوم دکتر حبیبی، سردار رشید از سپاه پاسداران و جمع دیگری از بزرگان حضور داشتند سرانجام با پایمردی جمهوری اسلامی ایران پس از دو سال این مذاکرات به نتیجه رسید.

ولایتی در رابطه با سفرهای اخیرش این‌طور توضیح داد: من به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع از سوی دبیرخانه سیکا دعوت شده بودم.

وی در رابطه با این که سفر زمینی‌اش از لبنان به سوریه امن بوده است یا خیر گفت: من ناامنی ندیدم ولی این‌طور که برای ما تعریف کردند در برخی از نقاط معارضین تنها 700 متر با ما فاصله داشته‌اند. در طول مسیر از بیروت به منطقه جبل به دمشق رفتیم ولی وقتی به زینبیه مشرف شدیم از متولی زینبیه دررابطه با فاصله معارضین سوریه در گذشته و امروز با این منطقه پرسیدم که وی گفت، در گذشته 100 متر بود ولی امروز 700 متر با ما فاصله دارند.

مجری برنامه از او پرسید که آیا از این‌که در فاصله کمی از معارضین سوریه قرار داشتید نترسیدید که او پاسخ داد: شغل ما ایجاب می‌کند که این کارها را با جسارت بیشتری انجام بدهیم. ما سخت‌تر از این شرایط را در ماجرای بوسنی داشتیم زیرا هواپیمای قبل از ما را صرب‌ها زده بودند که وزیر تجارت آمریکا هم در آن بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در بخش دیگری از این برنامه زنده تلویزیونی به توضیح در رابطه با مبنای حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه پرداخت و تأکید کرد: آنچه در منطقه پس از اوج بیداری اسلامی در تونس،‌ مصر،‌ یمن و بحرین رخ داد این بود که آمریکایی‌ها، مرتجعین عرب منطقه و اسرائیلی‌ها یک ضدحمله زدند و به بهانه بیداری اسلامی یک عده تروریست را از جاهای مختلف اروپا و ‌آمریکا وارد منطقه کردند.

وی ادامه داد: ابتدا عده‌ای از مردم سوریه حرف‌هایی داشتند و بشار اسد هم سعی کرد به حرف‌های آنها توجه کند ولی کم‌کم در بین معترضین در سوریه افراد مسلحی پیدا شدند که به انفجارهای کور دست می‌زدند. در تاریخ معاصر چنین کاری بی‌سابقه است ولی آنها ابتدا این اقدامات را در سوریه امتحان کردند، ‌بعد به سراغ عراق رفته و امروز هم به شکل دیگری به سراغ یمن رفتند.

ولایتی با بیان این که پیش‌بینی می‌کنیم سوریه یکی از حلقه‌های طرح‌های آمریکا،‌ اسرائیل و کشورهای مرتجع عرب منطقه برای تسلط بر کشورهای خاورمیانه است، افزود: آنها به دنبال تسلط بر کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا که در واقع قلب کشورهای اسلامی محسوب می‌شود هستند و اگر نتوانند تسلط مورد نظر را به دست آورند به دنبال تجزیه و ساقط کردن حکومت‌های قانونی این کشورها خواهند بود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: بشار اسد در مبارزه با اسرائیلی‌ها و حمایت از فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها سابقه‌ای درخشان دارد. زمانی که ملک عبدالله پادشاه عربستان بود به دمشق آمد و تلاش کرد تا به بشار اسد نزدیک شود و به او وعده پول زیادی داد به شرط این‌که از ایران و خط مقاومت جدا شود ولی عملاً اسد زیر بار پیشنهاد آنها که در عین تطمیع هم بود نرفت و امروز هم او با پایمردی کامل ایستاده است و نمی‌گذارد این کشور بسیار مهم عربی و اسلامی تجزیه شود.

در ادامه مجری برنامه به برخی اخبار مبنی بر این‌که در سوریه گروه‌های تروریستی دست برتر را دارند اشاره کرد و پرسید آیا این اخبار درست که ولایتی پاسخ داد: این اخبار درست نیست. هر چند تروریست‌ها توانسته‌اند بخشی از سوریه را تصرف کنند، ولی چنین وضعیتی در طی چهار سال اتفاق افتاده و دو مرتبه پس گرفته شده است. من با احتمال نزدیک به 100درصد می‌گویم که این‌طور نیست که گروه‌های تروریستی همین‌طور حرکت کنند و بخش‌های مختلف را بگیرند و حکومت ساقط شود.

وی تأکید کرد: حکومت سوریه مثل حزب‌الله و حمایت‌کنندگان ‌آن مانند ایران و عراق پایداری خواهند کرد و تهاجم علیه سوریه آغاز سلسله طرح‌های مقابله با حکومت‌ها و ملت‌های کشورهای اسلامی منطقه است.آمریکایی‌ها این سبک را انتخاب کردند که عمال خود در منطقه را برای اجرای اهدافشان به کار بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به حملات عربستان سعودی به یمن، تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند تا اراده خود را در یمن اعمال کنند و فرد مورد نظرشان را در این کشور روی کار بیاورند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به توضیحاتی در رابطه با هدفش از سفر به لبنان و سوریه پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف هماهنگی محور مقاومت بود و دیگر این‌که متحدین اصیل ما در منطقه با یک مجموعه‌ای از متحدین که در مقابل ما هستند ایستادگی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از جایی مأموریت داشتید، گفت: من به عنوان یک مدعو از سوی برگزارکنندگان کنفرانس فلسطین در بیروت سفر کردم و امروز در هر گوشه از لبنان عواملی به آنها ظلم می‌کنند و آنها در محاصره غزه مانده‌اند. در نهایت اجلاسی به همت جمهوری اسلامی ایران و لبنانی‌ها تشکیل شد و عده زیادی از علمای اهل سنت و شیعه نیز در آن حضور داشتند تا در رابطه با فلسطین گفت‌وگو کنند و من نیز دیدگاه‌های کشورمان را اعلام کردم.

ولایتی با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور سوریه ‌افزود: علاوه بر بشار اسد من دیداری هم با سیدحسن نصرالله، نبیه بری نخست وزیر لبنان و همچنین میشل عون فرمانده مسیحیان لبنان داشتم.

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال که آیا در سفری که به لبنان و سوریه داشتید به اهداف مورد نظر خود دست یافتید یا خیر، گفت: بله. اولین هدف این بود که به آنها گفته شود در کنار شما هستیم و آنچه که اتفاق می‌افتد سرنوشت مشترک همه ما در این منطقه است. از آسیای مرکزی گرفته تا شمال آفریقا هیچ کشوری از حملات تروریستی و اقدامات و برنامه‌های متحدالشکلی که به صورت زنجیره‌ای در سراسر این منطقه و کشورها صورت گرفته است در امان نیستند.

وی در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که چرا هیچ گاه کشوری مانند قطر مورد حمله قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: قطر هرچه آمریکایی‌ها می‌گویند انجام می‌دهد اما به هر حال پایگاه آمریکایی‌ها هم در این کشور قرار دارد و تنها کشوری که اجازه داده آمریکایی‌ها در آن پایگاه داشته باشند و هیچ هزینه‌ای هم از آنها دریافت نکرده قطر است.

ولایتی ادامه داد: قطر کشوری با جمعیت کم است. در این کشور پول فراوانی از فروش نفت و گاز به دست می‌آید و این‌طور که آمریکایی‌ها اعلام کردند زمین و پایگاه نظامی همچنین هزینه‌های جاری آمریکا که در قطر مستقر هستند را پرداخت می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این‌که آیا لازم نیست دستگاه دیپلماسی ما در رابطه با یمن فعال‌تر و پویاتر عمل کند، تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی ما یک اشتغال مهمی به نام مذاکرات هسته‌ای دارد که با تمام توان آقای دکتر ظریف و همکاران ایشان و چارچوب رهبری معظم انقلاب تعیین کرده‌اند حرکت می‌کند.

مجری برنامه از ولایتی پرسید آیا موضوع هسته‌ای باید باعث شود که ما به موضوعات دیگر توجه نکنیم که وی پاسخ داد: موضوعات یمن مورد غفلت ما نیست،‌ ارتباط‌هایی با مردم یمن از حوثی‌ها گرفته تا گروه علی عبدالله صالح و دیگران داریم ولی ضرورتی ندارد که نوع تماس را اعلام کنیم. در هر صورت ما از آنها حمایت می‌کنیم. ایران از هیچ کمکی غیرتسلیحاتی دریغ نکرده است زیرا طبق گفته مقام معظم رهبری آنها هیچ نیازی به تسلیحات ما ندارند.

وی تأکید کرد: اگر عربستان با حمله به یمن تلاش می‌کند حکومت یمن دوباره به دست مزدورانش بیفتد غیرممکن است و امکان ندارد که آقای هادی به یمن بازگشته و رئیس جمهور این کشور شود.

مجری برنامه از رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با این‌که چقدر در جریان جزئیات مذاکرات هسته‌ای هستید سوال پرسید که ولایتی گفت: من در حدی که شغلم اقتضا می‌کند در جریان هستم.

مجری پرسید آیا شما بیش از مردم عادی می‌دانید؟ وی پاسخ داد: با توجه به این‌که من مشاور مقام معظم رهبری، مسئول مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هستم اطلاع دارم. معلوم است که اطلاعاتی که من دارم متناسب با شغلم بیشتر از افرادی است که این مشاغل را ندارند.

همچنین ولایتی در رابطه با این‌که آیا اطلاعات کافی در رابطه با مذاکرات داده شده است یا خیر نیز، گفت: شاید اطلاعات بیشتری داده شود به نفع مذاکره کنندگان و به نفع ملت و در جهت منافع ملی باشد.

مجری برنامه از او پرسید آیا شما نمی‌خواهید اطلاعات بیشتری به مردم بدهید و ولایتی تأکید کرد: آنهایی که مسئول هستند مصاحبه کرده و شما هم مرتب با آقای ظریف و آقای عراقچی مصاحبه می‌کنید. همچنین خبرنگاران شما در سوئیس یا اتریش یا هر جای دیگری که مذاکرات انجام می‌شود همیشه همراه هستند و خبرها را منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی خبرهاست که شاید چون هنوز مذاکرات شکل نگرفته هنوز به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر لحظه به لحظه جزئیات مذاکرات منتشر شود شاید خیلی هم مطلوب نباشد ولی روابط بین مسئولین مذاکره کننده و مردم باز هم بازتر باشد.

ولایتی تأکید کرد: تصمیم‌گیری در خصوص مسائل هسته‌ای بر عهده دولت یعنی دکتر روحانی، وزیر امور خارجه و هیأت آنها است، ما هم سعی می‌کنیم در حد بضاعت خودمان به آنها کمک کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در خصوص علت تمدید مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، گفت: علت این تمدید زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها است. بارها شده است که آمریکایی‌ها بر سر موضوعی توافق کردند ولی بعد دبه درآوردند. برای مثال در چند جلسه قبل در لوزان توافق شده بود که در فردو 1000 سانتریفیوژ باشد حتی در فکت‌شیت خود نیز آورده بودند ولی در نوبت بعدی دبه درآوردند و گفتند تنها 350 سانتریفیوژ می‌تواند کار کند و بقیه آن باید به انبار برود و این خلاف توافق‌های قبلی بود.

ولایتی گفت: در گذشته هم آمریکایی‌ها از طریق برخی واسطه‌ها اعلام کرده بودند که حق غنی‌سازی ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای می‌پذیرند وقتی در عمان مذاکراتی بین وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر امور خارجه ما انجام شد به توافق‌هایی رسیدند اما بعداً در جلسه گروه 1+5 از مواضع قبلی خود عقب نشینی کردند.

مشاور مقام معظم رهبری به گزینه نظامی علیه ایران که هر ازچندی آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که همچنان روی میزشان قرار دارد اشاره کرد و آن را مضحک خواند و افزود: آنها اگر می‌توانستند در ایران مداخله نظامی کنند لحظه‌ای تردید نمی‌کردند همان‌طور که با افغانستان و عراق حمله کردند. اما طبق اعتراف‌های خودشان آنها خود توان چنین کاری را ندارند. من به آنها می‌گویم خودتان را سرگرم این مسائل نکنید، شما حریف ایران نمی‌شوید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما آمریکا یا اوباما را قابل اعتماد می‌دانید یا خیر اینطور جواب داد که آمریکا هیچ‌گاه قابل اعتماد نیست و فرقی نمی‌کند دموکرات یا جمهوری‌خواه روی کار باشد. برای مثال اوباما به کنیسه یهودی‌ها و یا به انجمن مشترک آمریکا و اسرائیل می‌رود و علیه ما رجزخوانی می‌کند تا اسرائیلی‌ها خوششان بیاید. به هر حال هیچ‌گاه او به عنوان دوست جمهوری اسلامی ایران به حساب نمی‌آید ولی در رابطه با مسائل سیاسی و جهان ما هیچ‌گاه نباید این تصورات را داشته باشیم.

نظرات بینندگان