arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۸۹

مصباحی مقدم: موضع‌مان درباره آقای هاشمی نباید متفاوت از موضع رهبری باشد

انتقاداتی که در راهپیمایی و تجمع 29 بهمن از حد انتقاد فراتر رفت و برخی سیاسیون حامی هاشمی عنوان «حمله» را برای آن برگزیندند تا شخصیتی که روزگاری از شهید بهشتی شنیده بود «آسیاب به نوبت!» حالا حجم بالای انتقادات در رسانه ها و افکار عمومی را بشنود. حملاتی که حجت الاسلام اکرمی پیش از این در گفت وگو با خبرآنلاین گفته بود در طول کار سیاسی خود در 32 سال گذشته بارها آن رادیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتقاداتی که در راهپیمایی و تجمع 29 بهمن از حد انتقاد فراتر رفت و برخی سیاسیون حامی هاشمی عنوان «حمله» را برای آن برگزیندند تا شخصیتی که روزگاری از شهید بهشتی شنیده بود «آسیاب به نوبت!» حالا حجم بالای انتقادات در رسانه ها و افکار عمومی را بشنود. حملاتی که حجت الاسلام اکرمی پیش از این در گفت وگو با خبرآنلاین گفته بود در طول کار سیاسی خود در 32 سال گذشته بارها آن رادیده است.

 انتقاداتی که ازیکی از اولین آنها محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان در چند  موضع گیری خود از هاشمی خواست تا موضع گیری شفاف و روشنی درباره فتنه بعد از انتخابات داشته باشد.

هر چند این انتقادها با انتقاد قدرت الله علیخانی عضو فراکسیون اقلیت مجلس مواجه شد و او در گفت وگو با پایگاه خبری این فراکسیون گفت که «انتظار داشته این سخنان از سوی باهنر تعدیل یا تکذیب شود.»

آگاهان سیاسی این حملات را زمینه سازی برای انتخاب نشدن هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان می دانند. انتخاباتی که  صفارهرندی از حالا پیش بینی کرده هاشمی از آن برکنار می شود و حجت الاسلام مصباحی مقدم در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: «این احتمال در شرایط فعلی دور از انتظار نیست.»

مصباحی مقدم که در میان اصولگرایان در جرگه چهره هایی محسوب می شود که دفاع و انتقاد را توامان دنبال می کند در لابلای گفت و گویش از موضع گیری غیر شفاف هاشمی انتقاد می کند و معتقد است «همانطور که ناطق نوری به خاتمی بود تبریک گفت. چه اشکالی داشت آقای هاشمی به آقای احمدی نژاد زمانی که انتخاب شدند، تبریک می گفت.»

در ادامه گفت وگوی خبرآنلاین با این چهره عضو جامعه روحانیت مبارز را بخوانید:

***

بعد از حوادث 25 بهمن، اعتراضات مردمی و سیاسیون به آقای هاشمی افزایش یافت. فکر می کنید اظهار نظر درباره افراد و شخصیت های سیاسی باید چه چارچوبی داشته باشد که از موضع حق خارج نشود؟
به این موضوع فکر نکردم. سوال  خیلی مهمی هم است. باید روی آن فکر کنم

تحلیلتان از انتقاداتی که در میان افکار عمومی نسبت به آقای هاشمی وجود دارد چیست؟
آقای هاشمی از انتخابات سال گذشته به این طرف موضع روشنی نگرفتند و در برخی موارد دو پهلو موضع گرفتند، برخی مواقع سکوت کردند. طبعا چنین موضع غیر شفاف از شخصیتی مثل آقای هاشمی بعید به نظر می رسد، به همین دلیل است مورد حملاتی قرار می گیرند. علاوه بر این، برخی اظهارات ایشان در آخرین خطبه نماز جمعه شان در 26 تیر ماه، معنا و مفهوم خوبی نداشت. گویی برداشت ایشان این بود که ملت ایران از ولایت فقیه و شخص ولی فقیه عدول کرده است. اظهاراتشان حکایت از این می کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران بر روی آرای مردم تکیه دارد و باید همچنان برروی آرا مردم تکیه داشته باشد.

مگر الان این گونه نیست؟
حرف همین است، اظهارات ایشان حکایت از این می کرد که انگار چنین چیزی نیست که بر روی آن تاکید می شود؛ چون چیزی که هست تحصیل حاصل است. بنابراین جا ندارد که به عنوان یک مطالبه مطرح شود. بعدا هم ایشان در مشهد در جلسه پرسش و پاسخ حرف هایی داشتند که آن صحبت هم همین مساله را دنبال می کند. صحبت این بود که پیامبر اعظم(ص) به امیر المومنین سلام الله علیه فرمودند که «اگرمردم همراه بودند تو بر آنها حکومت کن و اگر همراه نبودند کار را به خودشان واگذار کن.» برداشت از این سخن چیست؟ گویی مردم با رهبری نظام همراه نیستند که ایشان چنین سخنی را مطرح می کنند، در حالی که همه شواهد و قرائن عکس این را نشان می دهد و مردم با رهبری هستند. تنها اقلیت ناچیزی نسبت به نظام یا ابزار مخالفت می کنند یا مساله دارند. وقتی چنین موضعی از آقای هاشمی دیده می شود، قطعا در سایه چنین موضعی، فتنه رشد می کند و اصحاب فتنه قوت پیدا می کنند.

یعنی معتقدید سکوت آقای هاشمی فضا را برای برخی حرکات های ساختار شکنانه فراهم کرده است؟
سکوت ایشان بستر مناسبی بود برای اصحاب فتنه تا فتنه خودشان را استمرار دهند.

حامیان آقای هاشمی معتقدند حملات کنونی به ایشان برنامه ریزی شده است و مستنداتی هم برای خود دارند، در مقابل گروهی از سیاسیون انتقادات کنونی به ایشان را مطاللبه افکار عمومی می دانند؟تحلیل شما چیست؟
 من نمی توانم قضاوت روشنی درباره اتفاقاتی که بعد از نماز جمعه 29 بهمن رخ داد، داشته باشم که آیا سازماندهی شده است یا حاصل افکارعمومی. اما می توانم  به این مساله اشاره کنم طبعا در شرایطی که ابهام در رفتار آقای هاشمی وجود دارد، یک چنین برداشت های غلط یا درستی وجود دارد. من شخصا معتقد نیستم که آقای هاشمی مغر متفکر جریان فتنه است  ولی سکوت آقای هاشمی زمینه این چنین برداشت هایی را  به وجود  آورده است، اما معتقدم اگر ایشان می خواهد این مسائل حل شود باید موضع خودش را با موضع رهبری انقلاب هماهنگ کند تا به شکلی نباشد که ملت ما دو حرف متفاوت از ایشان و رهبری بشنوند، اگر چنین باشد ایشان به جایگاه قبلی خودش بر می گردد.

آقای صفار هرندی چندی قبل پیش بینی کرده بود با توجه به شرایط حاضر آقای هاشمی احتمالا برای ریاست مجلس خبرگان در دور جدید انتخاب نخواهند شد. پیش بینی شما هم همین است؟
این احتمال در شرایط فعلی دور از انتظار نیست.

ولی می شود گفت در مورد آقای هاشمی ما نباید ایشان را در کنار دو چهره دیگر که سران فتنه خوانده می شوند قرار دهیم.
مسلما ایشان با این افراد قابل مقایسه نیستند.

نباید موضع ما درباره ایشان موضع رهبری باشد؟
من دقیقا معتقدم موضع ما درباره آقای هاشمی نباید متفاوت از موضع رهبری باشد. اینکه رهبری انقلاب ایشان را بر سر مجمع تشخیص حفظ کرده، اینکه ایشان در دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب، در جایگاه مخصوص بودند و در کنار رهبری نشستند یعنی اینکه ایشان در دیدگاه رهبر معظم انقلاب در جایگاهی قرار ندارند که در مورد آن بعضی قضاوت می کنند. من به این مسائل تاکید دارم اما از آن طرف انتظاری که از آقای هاشمی هست چیست؟ انتظار از آقای هاشمی این است که از این شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی را که بزرگ تر از شخص اوست، صیانت کند و این حفاظت به معنای شفاف برخورد کردن با حوادث بعد از انتخابات سال قبل است، هنوز این شفافیت را در مواضع ایشان نمی بینیم. ایشان باید از رئیس جمهور منتخب ملت حمایت کند. ما این حمایت را نه در دوره قبلی ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد دیدیم و نه در این دوره.

اما همه می دانند که دیدگاه آقای هاشمی و احمدی نژاد در مورد اداره کشور دو شکل متفاوت دارد و آقای هاشمی مخالف صریح رئیس جمهور است.
خوب مخالف باشند! مگر هر کس به آقای هاشمی در دوران ریاست جمهوری خودش رای نداده بود، موافق ایشان بود؟ کسانی هم که مخالف بودند به ایشان تبریک گفتند. مگرکسانی که به آقای خاتمی رای نداده بودند، موافق آقای خاتمی بودند؟ آقای ناطق نوری که رقیب آقای خاتمی بود بلافاصله بعد از انتخابات به ایشان تبریک گفت. چه اشکالی داشت آقای هاشمی به آقای احمدی نژاد زمانی که انتخاب شدند، تبریک می گفت.

بالاخره حرفهای که آقای احمدی نژاد در شبهای مناظره ها علیه ایشان و خانواده شان زدند، بپذیرید که جایی برای این تبریک نمی گذاشت.
 باشد! آن مناظره ها را ایشان بعدا می توانست به نحو دیگری بخواهد که مورد رسیدگی قرار بگیرد و مسائلی که در مناظرات مطرح شد، محکوم شود، اما معناش این نبود که ایشان به رئیس جمهور منتخب ملت هم تبریک نگوید. من این موارد را خلاف انتظار از آقای هاشمی می بینم. خوب! وقتی ملت چنین رویکری را از آقای هاشمی می بیند ممکن است تندتر از آنچه باید موضع گیری کنند که کردند.

از شما ممنونم.
تمام این مصاحبه را بازتاب بدهید. انتخاب نکنید.

* خبر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
0
1
مصباحی مقدم لطفا حرف نزن
اصلا تو کی هستی که حرف میزنی؟
ریز میبینمت!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۹
0
0
دمت گرم
نظرات بینندگان