arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

تحریم‌ها مانع پرداخت بدهی "شل" به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجموع طلب نفتی ایران از کشورهای هند، یونان، ایتالیا و شرکت انگلیسی هلندی "شل" به حدود 9 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که تسویه این بدهی ها منوط به لغو تحریم ها شده است؛ به طوری‌که مدیرعامل شل اعلام کرده که پرداخت بدهیها تنها با لغو تحریمها و دریافت مجوز از بریتانیا، هلند و آمریکا امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تحریم صنعت نفت و گاز و همچنین تحریم های بانکی را شاید بتوان از مهم ترین تحریم های اعمال شده علیه کشورمان طی سال های گذشته دانست، چرا که علاوه بر آنکه موجب خروج برخی شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شل، توتال و استات اویل از ایران شد و ورود تجهیزات مورد نیاز برای توسعه پروژه های نفتی و گازی را با دشواری روبه رو کرد، نقل و انتقالات پول را نیز دچار مشکل کرد و فروش نفت ایران به این شرکت‌ها به تدریج متوقف شد.

از جمله این شرکت‌ها، شرکت نفتی «رویال داچ شل» بود که با توجه به مشکلات ایجاد شده در زمینه واریز پول نفت به حساب ایران به دلیل تحریم‌ها، فروش نفت ایران به این شرکت از اواخر فروردین ماه 1391 با اعلام رسمی رستم قاسمی، وزیر نفت وقت متوقف شد.

اکنون بیش از سه سال از توقف فروش نفت ایران به شرکت انگلیسی - هلندی "شِل"می‌گذرد و به دلیل تحریم‌های اعمال شده،‌ همچنان بدهی 2.8 میلیارد دلاری این شرکت نفتی به ایران به دلیل تحریم‌ها و مشکلات موجود در نقل و انتقال پول تسویه نشده است.

در همین حال بدهی یونان، ایتالیا و شرکت چند ملیتی شل به ایران در مجموع چهار میلیارد دلار است. ضمن‌ این‌که چهار تا پنج میلیارد دلار پول شرکت نفت نیز در هندوستان بلوکه شده که گفته شده پس از رفع تحریم‌ها آزاد می‌شوند.

در بین این شرکت ها "شل" بارها برای پرداخت بدهی خود به ایران اعلام آمادگی کرده و حتی در مقطعی اعلام کرد که آمادگی پرداخت بدهی ایران با غلات و دارو را دارد اما انگلیس مانع از تلاش‌های این شرکت برای پرداخت بدهی خود شد.

اما در جریان یکصد و شصت و هفتمین اجلاس اوپک که امروز شنبه در وین برپا شده، زنگته با مدیران برخی شرکت‌های نفتی از جمله بن فان بردن - مدیرعامل شل - دیدار کرده و به نظر می رسد که در جریان این دیدار مذاکراتی درباره بدهی نفتی این شرکت به ایران صورت گرفته است.

مدیرعامل شل با بیان اینکه اطمینان می‌دهم بدهی‌های خود را در سریعترین زمان ممکن پرداخت می‌ کنیم، گفته که پرداخت بدهی‌ها تنها با لغو تحریمها و دریافت مجوز از بریتانیا، هلند و آمریکا امکان‌پذیر خواهد بود.

وی همچنین گفته که بدیهی است که به محض برداشته شدن تحریمها علیه ایران، فرصتهای حضور را در این کشور بررسی می‌ کنیم.

بر اساس این گزارش، شل تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران همچون طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را داشت و یکی از مشتریان نفت سنگین ایران نیز بود.
نظرات بینندگان