arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۸۹

آیت‌الله مکارم شیرازی: رانندگی بدون گواهینامه حرام است

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را واجب شرعی دانست و گفت: رانندگی بدون گواهینامه حرام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را واجب شرعی دانست و گفت: رانندگی بدون گواهینامه حرام است.

این مرجع تقلید عصر روز دوشنبه در دیدار رییس پلیس و جمعی از مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به اهمیت حفظ جان انسان‌ها، اظهارکرد: جان یک بشر به حدی ارزشمند است که طبق آیات قرآن اگر یک انسان از مرگ نجات یابد مثل این است که جامعه‌ای زنده شده است.

وی افزود: از نظر اسلام خون انسان‌ها دارای ارزش والایی است و آن احترامی که اسلام و قرآن برای خون انسان ها قایل هست در هیچ مکتبی مشاهده نمی‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به آمار 23 هزار کشته و 270 هزار مجروح و مصدوم به طور سالیانه در کشور بر اثر حوادث راهنمایی و رانندگی، گفت: امروز جوامع بین‌المللی قذافی را به خاطر قتل هزار انسان و مجروح کردن 5 هزار نفر به شدت محکوم و به عنوان جنایتکار می دانند، آن وقت در یک کشور اسلامی و پایبند به اسلام به سادگی از مرگ 23 هزار نفر گذشته می‌شود.


آمارها تکان دهنده است!

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: مگر ایران یک کشور اسلامی نیست، پس چرا جزء کشورهای اول در زمینه تصادفات است. واقعاً آمار ارائه شده تکان دهنده است.

وی در ادامه ابراز کرد: به طور مکرر سوالاتی از ما در این خصوص می‌کنند و می‌پرسند، رانندگی بدون گواهینامه چگونه است؟ گفته‌ایم حرام است و این که مردم تنها از ترس پلیس قوانین را رعایت کنند، خوب نیست و نشان می‌دهد هنوز به بلوغ اسلامی نرسیده ایم.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اگر کسی با یک وضع خطرناک طوری رانندگی کند که دیگری از بین برود، قتل عمد محسوب می شود.

وی تاکید کرد: ما مسلمان هستیم و نظام جمهوری اسلامی داریم، لذا باید این مسایل رعایت شود، اما متاسفانه بعضی‌ها مقید نیستند.

این مرجع تقلید یادآور شد: متاسفانه گاهی اوقات در خودروها، انسان‌هایی به ظاهر متدین دیده می‌شود که در پشت فرمان با موبایل صحبت می‌کنند، این چه فرهنگی است و کدام عقل اجازه این کار را می دهد؟


معظلات را ریشه‌یابی کنید

وی خطاب به مسئولان راهنمایی و رانندگی گفت: شما باید این مسایل و معضلات را ریشه‌یابی کنید و ببینید این فرهنگ غلط از کجا نشأت می‌گیرد که باعث می‌شود این همه تلفات بدهیم. باید کار فرهنگی مناسبی انجام داد و صدا و سیما نیز در این زمینه بیشتر کار کند و با نشان دادن حوادث و نتایج رانندگی های غلط، فرهنگ سازی کند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: روحانیون نیز باید در صدا و سیما مسایل شرعی مربوط به این مهم را بیان کنند.


با موتور سواران متخلف برخورد ‌شود

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این مطلب که پلیس راهنمایی و رانندگی باید کاری کند تا مردم احساس مسئولیت کنند، تخلفات موتور سیکلت سواران را مد نظر قرار داد و تصریح کرد: امروز بسیاری از موتور سیکلت سواران قوانین را رعایت نکرده و باعث صلب آسایش از مردم می‌شوند، باید پاسخ بدهند که چرا با این معضل برخور نمی‌کنند؟، البته نمی‌گوییم که آنها را جمع کنید، اما می‌توانید جلوی آنها را بگیرید، معتقدم که باید فکری اساسی برای موتورسواران متخلف کنید.


رهنمودهای مراجع و علما راهگشا است

در ابتدای این دیدار سردار مومنی، ترافیک را یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های کشور و نیز ایمنی و انضباط را در دو عامل مهم این عرصه دانست و اظهارکرد: هرچند میزان سوانح و تلفات رانندگی طی چندین سال اخیر کنترل خوبی شده، اما بازهم متاسفانه به طور سالیانه در کشور 23 هزار در سوانح رانندگی کشته و 270 هزار نفر مجروح و مصدوم می‌شوند که این نرخ بالایی بوده و در این زمینه جزء چند کشور اول جهان هستیم.

وی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود افزود: اگر به همین روال پیش برویم، میزان خودروها و تقاضای سفر تا ده سال آینده سه برابر می‌شود و مشکل ساز می‌شود.


در صدد افزایش کارهای فرهنگی هستیم

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در ادامه با بیان برخی عوامل اصلی تصادفات و تلفات مادی و معنوی این سوانح، گفت: در کنترل این تصادفات رویکرد اصلی ما توجه عوامل انسانی به عنوان یکی از عامل‌های تصادفات بوده و در صدد افزایش کارهای فرهنگی مناسب هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه مراجع و علمای دین قطعاً راهنمایی‌های آنها برای همگان راهگشا است
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایمان
|
UNITED STATES
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
0
1
مشخصه چقد توی این مملکت به جان انسانها اهمیت میدن ...خدایا پناهی ندارم در این دیار سر تا پا جهل ، خدایا اشکهایم را باور کن ، دیگر نمی خواهم صدای تو را در صدای دیگری جستجو کنم ؛
مکن در جسم و جان منزل ،که این دون است و آن والا
قدم زین هر دو بیرون نه ،نه اینجا باش و نه آنجا،

شاید حرفهام هیچ سنخیتی با تیتر خبرتون نداشته باشه اما فراموش نکنید که این ظاهرش بود ، کمی از صورت قدم فراتر نه خواهی دید آنچه را که باید دید .
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۰
0
2
شرمندم معافي سربازي ندارم به خاطر مادر پير مريضم نرفتم خدمت اجباري مقدس پس بدون گواهينامه ميشينم .
نظرات بینندگان