arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۸۹

پادشاه عربستان سفیر این کشور در قاهره را برکنار کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پادشاه عربستان برای فرونشاندن اعتراضات جوانان سعودی در شبکه‌های اجتماعی علیه "هشام ناظر " سفیر این کشور در قاهره، وی را برکنار و‌ نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب را جایگزین وی کرد.

به گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، دفتر پادشاهی عربستان شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد ملک "عبدالله بن عبدالعزیز " شاه عربستان احمد قطان را به عنوان سفیر عربستان در قاهره منصوب کرد.

"احمد بن عبدالعزیز قطان " نیز پیش از این سال‌ها نماینده دائم اتحادیه عرب بوده است. یک منبع موثق نیز پیشتر از برکناری هشام محیی الدین ناظر در قاهره از منصبش خبر داده بود.

یک منبع رسمی عربستان نیز گفت که برکناری ناظر سفیر عربستان در قاهره پس از آن صورت گرفت که از سوی جوانان سعودی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنت، نحوه رفتار وی با یک زن سعوی در فرودگاه قاهره در جریان تظاهرات مصر مورد اعتراضات بی‌شماری قرار گرفته بود.

یک نوار ویدیویی نیز در این باره منتشر شده که نشان می‌دهد هشام ناظر در حال ترک سالن فرودگاه بین‌المللی قاهره، یک شهروند سعودی را می‌بیند که از اوضاع قاهره در شرایط قیام‌ها و اعتراضات گسترده مصری‌ها به وحشت افتاده بود و با عجز و ناله از سفیر می‌خواهد که به مشکلات وی و هزاران خانواده سرگردان سعودی در مصر رسیدگی کند.

این شهروند زن سعودی خطاب به سفیر می‌گوید: ما کشوری قدرتمند با امکانات بسیار زیادی داریم و می‌توانیم روند انتقال هر چه سریع‌تر خانواده‌های سعودی به عربستان را تسهیل بخشیم و سفیر در پاسخ آن گفت: "سلام ... تو راه حلی داری " و بدون توجه به سخنانش در حالی که با خود سخن می‌گفت از وی دور شد.

ناظر از دو هفته پیش به ریاض بازگشته و بعد از ظهر یکشنبه گذشته نیز در کاخ الیمامه در جمع شهروندان و مقامات بلندپایه‌ای بود که به استقبال ملک عبدالله بن العزیز رفته بودند تا بهبودی و بازگشت وی به کشور را تبریک گویند.

هشام ناطر در سال 1975 به عنوان وزیر برنامه‌ریزی عربستان منصوب شده بود و برنامه‌های پنجگانه توسعه عربستان در زمان وی وضع شده است.

در اواخر سال 1986 ملک فهد بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان طی دستوری ناظر را به عنوان وزیر نفت و منابع معدنی برگزید و در اواخر سال 2005 بود که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان وی را برای تصدی اداره سفارت عربستان در قاهره تعیین کرد و دیروز دوشنبه نیز وی را برکنار کرد.
نظرات بینندگان