arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴

ادعای ارتباط ماهواره‌های ایران با تجهیز موشک‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه فاکس نیوز مدعی شد ارسال ماهواره‌های ایران به فضا با تلاش این کشور برای ساخت موشکهای بالستیک ارتباطی مستقیم دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از فاکس نیوز؛ این شبکه آمریکایی به استناد سخنان برخی کارشناسان سازمان ملل که نام آنها فاش نشده است، اعلام کرد: ارسال ماهواره‌های ایران به فضا می‌تواند به تجهیز و توسعه فن‌آوری ساخت موشکهای بالستیک این کشور منتهی شود. موشک‌های بالستیک به ایران فرصت دستیابی به سلاح هسته‌ای را می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: ایران برنامه ارسال تعداد بیشتری از این ماهواره‌ها را به فضا دارد. این موضوع به خودی خود نگران‌کننده است و اگر توافق جامع هسته‌ای با این کشور امضا شود دیگر نمی‌توان تضمین کرد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

کارشناسان سازمان ملل به آخرین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایران در 15 فوریه (26 بهمن 93) اشاره کردند و مدعی شدند: این ماهواره از پایگاهی در شمال ایران به فضا پرتاب شد و در آن از نوع مشابهی سکوی پرتاب موشک استفاده شد که برای شلیک موشک‌های دوربرد شهاب – 3 هم استفاده می‌شود. این موشک دارای برد هزار و 600 کیلومتری است و یکی از دو موشکی است که کارشناسان احتمال می‌دهند قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشته باشد.

این کارشناسان در ادامه ادعای خود افزودند: اگر ایران به بهانه ارسال ماهواره به فضا از پرتاب‌کننده‌های قوی‌تری استفاده کند، رسیدن به این توانمندی به آنها فرصت افزایش برد موشک‌هایشان را خواهد داد.

ادعای کارشناسان سازمان ملل در حالی از سوی شبکه فاکس نیوز منتشر شد که فرصت کوتاهی تا پایان مهلت تعیین شده برای امضای توافق جامع هسته‌ای با ایران باقی مانده است.
نظرات بینندگان