arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۸۹

بازار طلا و دلار؛ حرکت رو به بالا با خطر سقوط

بازار طلا در سر بالايي قيمت ها در دستگاه ابوعطا مي خواند! اين روزها طلافروشان و آنان که سرمايه شان را مدتها پيش به سکه و طلا تبديل کرده بودند، ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محبوبه ناطق
بازار طلا در سر بالايي قيمت ها در دستگاه ابوعطا مي خواند! اين روزها طلافروشان و آنان که سرمايه شان را مدتها پيش به سکه و طلا تبديل کرده بودند، با روند يکنواخت رو به بالاي قيمت طلا کبکشان خروس مي خواند و خوشحالند.طلاي 18 عيار ديروز ظهر تا امروز مرز 40 هزار تومان را در نورديد تا از اين طرف قشر متوسط جامعه که چشم انتظار رسيدن عيدي و پاداش و دستمزد آخر سال هستند، چرتکه بيندازند و ببينند با پولي که به دستشان مي آيد طلاي کمتري مي توانند بخرند.
اگر چه کارشناسان اقتصادي در ايران پيش بيني کرده بودند، روند افزايشي قيمت طلا در آينده ادامه خواهد داشت، اما وضعيت فعلي بازار طلا و روند پر شتاب قيمت ها و البته در حد خيلي کمتر ارز، حتي خود دست اندرکاران اين بازار را شگفت زده کرده است به طوري که تحليل منطقي بازار فعلاً امکان پذير نيست.

بازار طلاي ايران، پا نيست

البته چيزهايي هم مي گويند که خوب تا حدي در شتاب فزاينده قيمت طلا بي تأثير نبوده، مثل اينکه تحولات ليبي و عمان بر قيمت نفت اثر گذاشته و آن را افزايش داده و از اين قبيل حرفها.
ولي بر اساس همين خبرها با اعلام افزايش توليد نفت عربستان سر و صداي اين غائله در سطح جهان کاهش يافت و نفت به پايين ترين قيمت خود در يک هفته اخير رسيد و اينطوري تأثيرگذاري آن بر طلا نيز باعث کاهش قيمت جهاني شد، اما طبق معمول بازار ايران از اين بازي تبعيت نکرد و بالانشيني را به خاک نشيني ترجيح داد.چنانکه محمد کشتي آراي، رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر به خبرنگار ما گفت: تحولات سياسي شمال آفريقا و خاورميانه آثار مستقيمي روي مسائل اقتصادي منطقه داشت، چنانکه در اولين گام شاخص سهام کشورهاي عربي را بشدت کاهش داد که موجب رشد تورم و افزايش قيمت نفت و در نتيجه طلا شد.او ادامه داد: پيش بيني مي شود با توجه به ناآرامي ها، روند افزايش قيمت يا ثابت بماند يا باز هم افزايش يابد. او با اشاره به اينکه قيمت ارز نيز با توجه به محدوديت عرضه آن توسط بانک مرکزي، در بازار آزاد به شدت افزايش يافته، گفت: قيمت طلا در ايران از عوامل ديگري نيز تأثير مي گيرد که بازار ارز و نزديکي به ايام عيد و بالا رفتن تقاضا از جمله آن عوامل هستند و همين امر باعث شده در اين مقطع قيمت طلا از نرم جهاني در حد دو- سه هزار تومان بالاتر باشد. وي توصيه کرد، اگر مردم فعلاً نيازي ندارند و صرفاً مي خواهند با هدف سرمايه گذاري طلا بخرند وارد بازار نشوند، چرا که بازار نياز به آرامش بيشتري دارد، ضمن اينکه فرد خريدار نيز ممکن است دچار ضرر و زيان جدي شود.

يک افزايش تقاضاي کوچک

قيمت دلار در بازار آزاد نيز ظرف يک هفته گذشته افزايش داشت.دکتر مهدي تقوي، اقتصاددان و متخصص در بازار ارز به خبرنگار ما گفت: اين تغيير و افزايش قيمت اندک است و احتمالاً دليل آن عرضه و تقاضا بوده است.وي ادامه داد: احتمالاً بانک مرکزي عرضه دلار را محدود کرده يا به دليل نزديکي تعطيلات عيد و افزايش سفرهاي خارجي، تقاضا بالا رفته است.

ورود بانک مرکزي به عرصه طلا

بنا به گزارش ديگري، در حالي که قيمت طلا در بازارهاي داخلي رشد قابل توجهي را با وجود ثبات در بازارهاي جهاني نسبت به هفته گذشته داشته، سرانجام بانک مرکزي با آغاز حراج شمش طلا در بانک کارگشايي براي کنترل قيمتها وارد عمل شد.
به گفته فعالان بازار، تقاضا براي خريد سکه هاي بهار آزادي نيز با بالارفتن قيمت طلا در بازارهاي داخلي نسبت به روزهاي گذشته افزايش قابل توجهي يافته است. اين افزايش قيمت درحالي در بازارهاي داخلي مشهود است که قيمتهاي جهاني در روزهاي اخير از ثبات نسبي برخوردار بوده اند.

افزايش حبابي قيمت سکه و طلا

يک کارشناس بانکي قيمتهاي طلا در بازارهاي داخلي در روزهاي اخير را همراه با حباب دانست و گفت: افزايش کاذب قيمت دلار دليل اصلي حباب موجود در بازار طلا و سکه است.
فريد ضياءالملکي با تأکيد بر تأثير نوسانات ارز بر تغييرات قيمتي طلا، افزود: درحالي که قيمت ارز رسمي 1033 تومان باشد ولي ارز آزاد در بازار 1140 تومان فروخته شود، قيمتهاي برآوردي براي طلا نيز غيرواقعي مي شود.
اين کارشناس بانکي افزايش کاذب دلار را دليل اصلي رشد کاذب و حبابي در بازار طلاي ايران دانست و گفت: درصورتي که ارز در بازار واقعي نيز با قيمت رسمي بانک مرکزي فروخته شود قيمت طلا حبابي نخواهد داشت.
نظرات بینندگان