arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۸۹

ارتباط وزن جنين با عملکرد مغز

دانشمندان کشف کردند، شواهد نشان داده عملکرد تغييرات بين دو طرف چپ و راست مغز به اندازه آن در هنگام تولد و وزن جفت مرتبط است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان کشف کردند، شواهد نشان داده عملکرد تغييرات بين دو طرف چپ و راست مغز به اندازه آن در هنگام تولد و وزن جفت مرتبط است.

اين کشف تازه به يک راه روشن براي درمان علل مشکلات رواني در زندگي آينده منجر مي شود.

پژوهشهاي انجام شده در دانشگاه ساتمتون و شوراي تحقيقات پزشکي نشان مي دهد، کودکاني که با وزن کم متولد مي شوند يا جفت نسبتاً بزرگتري دارند، فعاليت سمت راست مغزشان بيشتر از سمت چپ بوده، اين يک الگوي مغزي است که با اختلالات خلقي مانند افسردگي در ارتباط است.

دانشمندان در ادامه مطالعات افزودند: تجربه محيط هاي نامطلوب در هنگام رشد جنين در دوران بارداري مي تواند به تغييرات طولاني مدت در عملکرد مغز منجر شود.

آنچه مادران باردار در دوران بارداري تغذيه مي کنند و ميزان استرسي که متحمل مي شوند، مي تواند منجر به پيامدهاي روحي و جسمي در زندگي آينده شده و آنها را تحت تأثير قرار دهد.

دانشمندان گفتند: اين اولين بار است که ما توانسته ايم به ارتباط بين رشد پيش از تولد و فعاليت مغز در سالهاي بعد پي ببريم، دانشمندان اميدوارند، اين تحقيقات نور تازه اي براي کشف اين مسأله باشد که چرا برخي افراد بيشتر در معرض ابتلا به بيماريهايي مانند افسردگي قرار مي گيرند.
آزمايش بر روي جريان خوني که به مغز مي رسد، در 140 کودک بين 8 و 9 ساله انجام شد، پزشکان با استفاده از بررسي نوسان کوچک در دماي پرده تمپان در هر گوش جريان خون به نقاط مختلف مغز را اندازه گيري کردند.
رشد نامناسب جفت و جنين بر اثر تجربه استرس و يا مشکلات تغذيه در دوران بارداري رخ مي دهد، پژوهشهاي قبلي اين الگوي رشد، فشار خون بالا و ايجاد استرس در زندگي آينده خواهد بود.
نظرات بینندگان