arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

"توفان قاطعیت"؛ توهم پیروزی!

* امین ابوراشد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ائتلاف عربستان سعودی درحالی از توهم پیروزی در مرحله اول تجاوز به یمن تحت عنوان "توفان قاطعیت" سرمست است که واقعیتها از شکست سنگین این ائتلاف در رسیدن به اهداف خود حکایت دارد.

"نبیل خوری" رئیس سابق هیأت دیپلماتیک آمریکا در یمن می گوید : می توان تأکید کرد که آمریکا درخواست عربستان را برای مشارکت در تجاوز به یمن پذیرفت و کشورهایِ پیرو عربستان نیز به این درخواست تن دادند و اتحادیه عرب نیز که اصولاً نهادی ضعیف و ناکارآمد است ، در دومین روز تجاوز برای تأیید مشروعیتِ نامشروعِ تجاوز به یمن زیر فشار قرار گرفت و به این فشار تن داد.

معلوم است که طرح تجاوز به یمن فقط توسط آل سعود آماده شده است و هیچ ارتباطی با حفاظت از حرمین شریفین (مکه مکرمه و مدینه منوره) ندارد زیرا حرم سومی به نام مسجد الاقصی وجود دارد که از سال 1948 تاکنون گرفتار خطر یهودی سازی است ولی آل سعود شهامت دفاع از این حرم را حتی به صورت لفظی ندارند .

عبدالعزیز بن سعود بنیانگذار نظام آل سعود به فرزندان خود وصیت کرده بود که همیشه یمن را تحت کنترل داشته باشند. وی خطاب به آنان گفته بود "هر خوبی و بدی که به شما برسد، از یمن خواهد بود" و آل سعود برای اجرای همین وصیت عملیات توفان قاطعیت را آغاز کرد و این عملیات در زمانی آغاز شد که حوثی ها، ارتش و قبایل مختلف یمن به نزدیکی شهر عدن رسیده بودند و مذاکرات نیز به توافق نهایی نزدیک شده بود، به نحوی که " جمال بن عمر " نماینده سابق سازمان ملل در یمن هنگام اعلام استعفای خود اعلام کرد که مذاکرات ملی موفقیت آمیز و حصول توافق نهایی نزدیک بود؛ ولی تجاوز عربستان مانع تداوم مذاکرات و حصول توافق شد.

چرا عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان در زمان خود به یمن تجاوز نکرد؟ زیرا خاندان سلطنتی آل سعود شامل جناح‌های رقیب متعددی است که هر یک از این جناح‌ها خصوصاً جناح "سُدیری" افکار خاص خود را دارد. جناح سدیری با روی کار آمدن ملک سلمان بن عبدالعزیز قدرت را به دست گرفت. جناح سدیری از نسل زنی به نام" حِصّه السُدیری " یکی از 22 زن ملک عبدالعزیز بن سعود است و این جناح با دیگر جناح ها رقابت می کند و شاید با تجاوز به یمن می خواهد قدرت خود را به رخ دیگر جناح ها بکشد.

گذشته از این؛ عربستان با ایران هسته ای کینه توزی می کند و به همین دلیل عملیات توفان قاطعیت را همزمان با مذاکرات ایران و گروه 1 + 5 آغاز کرد و این عملیات احتمالاً تا ژوئن آینده که تاریخ معلوم شدن سرنوشت برنامه هسته ای ایران است ، ادامه خواهد یافت. ولی این عملیات برای ایران مشکل زیادی ایجاد نکرده است زیرا عربستان و متحدانش نمی‌توانند به خطوط قرمز ایران نزدیک شوند چراکه عربستان با نزدیک شدن به این خطوط باید بهای سنگینی را بپردازد و تاج و تخت خود را به خطر خواهد انداخت.

عربستان روز 27 آوریل برای فرونشاندن اعتراضات و انتقادات جامعه جهانی و سازمان های حقوقی پایان عملیات توفان قاطعیت را اعلام کرد، با این حال مناطقی در شهر صعده و مران که محل سکونت مسؤولان جنبش انصار الله است ، همچنان هدف قرار گرفت و سازمان های حقوقی دوباره صدای اعتراض خود را بلند کردند و عربستان سرانجام روز 12 مه آتش بس 5 روزه اعلام کرد ولی این پنج روز برای تخلیه بار کشتی‌های حامل کمک های بشردوستانه و انتقال بارها به شهرها کفایت نمی‌کند .

عربستان بازنده جنگ یمن است زیرا تنها راه حل بحران یمن پس از این همه کشتارها نشستن طرف های یمنی بر سر یک میز در خارج از ریاض – پایتخت عربستان – و توافق با همدیگر است.

عملیات توفان قاطعیت سرانجام متوقف خواهد شد و پس از آن واکنش‌ها و حملات انتقام جویانه به جنوب عربستان آغاز میشود، و شاید به داخل این کشور نیز کشیده شود؛ زیرا هم اکنون یک میلیون یمنی در عربستان زندگی می کنند و یک سوم از نیروهای ارتش عربستان نیز یمنی تبار هستند و نظام آل سعود متعاقباً با پیامدهای داخلی عملیات نظامی خود مواجه خواهد شد نظامی که مُجری خواسته های غرب و اسرائیل است و بزرگ ترین وارد کنندۀ سلاح های ساخت آمریکا می باشد و یمن ، عراق و سوریه را به میدان آزمایش سلاح های آمریکایی تبدیل کرده است .

منبع: المنار
نظرات بینندگان