arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۸۹

سفر اولین رییس جمهور به مصر، پس از مبارک

عبدالله گل رییس جمهوری تركیه برای دیدار و گفت و گو با رییس و اعضای شورای عالی نظامی مصر كه به دنبال قیام مردمی در آن كشور و بركناری 'حسنی مبارك' كنترل را در این كشور به دست گرفته است، روز پنجشنبه عازم مصر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عبدالله گل رییس جمهوری تركیه برای دیدار و گفت و گو با رییس و اعضای شورای عالی نظامی مصر كه به دنبال قیام مردمی در آن كشور و بركناری 'حسنی مبارك' كنترل را در این كشور به دست گرفته است، روز پنجشنبه عازم مصر شد.
  
به گزارش ایرنا، عبدالله گل اولین مقام بلندپایه خارجی است كه بعد از كنار رفتن دیكتاتور 30 ساله مصر از این كشور دیدار می كند و به همین علت سفر وی توجه محافل سیاسی و خبری را به خود جلب كرده است.

عبدالله گل پیش از حركت طی سخنانی در فرودگاه آنكارا گفت: هدف از سفر یك روزه اش به مصر نشان دادن همبستگی تركیه با مردم و دولت مصر و تبیین نقطه نظرات تركیه در دوران گذار در آن كشور است.

وی گفت: با 'حسین طنطاوی' رییس شورای عالی نظامی مصر همچنین روابط دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی نیز گفت و گو خواهد كرد.

كارشناسان روابط بین الملل در آنكارا با اشاره اینكه عبدالله گل آخرین بار در 19 جولای سال گذشته میلادی به مصر رفته و با حسنی مبارك دیدار كرده بود، خاطر نشان می كنند، 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه و عبدالله گل از رهبران بلند پایه تركیه هستند كه به صراحت در قیام مردم مصر علیه رژیم حسنی مبارك از مردم این كشور حمایت كرده و از مبارك خواسته بودند تا به خواسته های مردم پاسخ مثبت دهد.

به گفته همین كارشناسان، سفر عبدالله گل به مصر در شرایطی صورت می گیرد كه موضوع الگو قرار گرفتن نظام لائیك تركیه برای كشورهای عربی و خاورمیانه كه مردم آنها علیه حكومتهای دیكتاتور و فاسد قیام كرده اند، به ویژه از سوی محافلی در غرب بطور هدفمند مطرح می گردد.

برخی دیگر از كارشناسان نیز با تاكید بر تلاشهای آمریكا برای حضوری متفاوت در خاورمیانه با استفاده از مولفه های جدید سیاسی اجتماعی در منطقه می گویند، در این دوره آمریكا سعی می كند با نشاندن الگوهای مد نظر خود، به نوعی رشته های ارتباطی غرب با این جوامع را ترمیم بخشیده و از گسترش نفوذ اسلامگرایی در منطقه جلوگیری كند.

این درحالی است كه مقامات تركیه به صراحت تاكید دارند، تركیه دغدغه ای به نام الگو قرار گرفتن برای كشورهای منطقه را ندارد و خواهان گذار مسالمت آمیز این كشور ها به نظام های دمكراتیك متكی بر رای مردم است.
نظرات بینندگان