arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۴

هزینه هنگفت جنگ‌ ها در سراسر جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 براساس تازه‌ترین شاخص صلح جهانی، هزینه‌های جنگ و ناآرامی در سراسر جهان به رقم 3 / 14 تریلیون دلار در سال 2014 رسیده و جهان 13/4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ناآرامی‌ها کرده که این میزان برابر است با کل تولید اقتصادی برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس.

روزنامه گاردین نوشت:  براساس گزارش موسسه صلح و اقتصاد مستقر در استرالیا حرکت جهان از صلح به سمت درگیری در سال گذشته 14/3 تریلیون دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته است.

براساس شاخص صلح جهانی 2015 ، سوریه جزو پایین‌ترین کشورهای دارای صلح است. ایسلند نیز همچنان جزو صلح‌آمیز ترین کشورهای جهان است.

هزینه خشونت به شدت با افزایش تلفات در درگیری‌ها، پیامدهای اقتصادی ناشی از این درگیری‌ها در کشورهای ناآرام مرتبط است و به شدت با بی‌خانمانی مردم در این کشورها هم ارتباط دارد.

رییس این موسسه گفت: هزینه حفاظت از آوارگان و افرادی که در داخل کشورهای خودشان بی‌خانمان شدند از 2008، 267 درصد افزایش یافته و به رقم 128 میلیارد دلار رسیده است که بالاترین رقم از زمان جنگ دوم جهانی است.

بر اساس این شاخص، جنگ در سوریه، عراق و افغانستان به اقتصاد جهانی لطمه زده و موجب شده است سطح صلح در جهان به پائین ترین حد خود از سال 2008 برسد. خدمات رسانی به پناهندگان و آوارگان یکی از بزرگترین هزینه‌ها در ناآرامی‌های سال گذشته در بر داشته است.

در این شاخص که از سال 2008 به طور سالانه منتشر می شود 162 کشور را با 23 معیار و با هدف نشان دادن میزان امنیت، درگیری و نظامی‌گری هر کشور سنجیده می شوند.

استیو کیلیلیا، مدیر موسسه تحقیقاتی اقتصاد و صلح که گزارش شاخص صلح جهانی را تهیه می کند گفت جنگ‌های طولانی مشکلات اقتصادی زیادی به بار می‌آورد. جنگ داخلی سوریه که چهار سال به طول انجامیده است تقریبا 42 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را بلعیده است. 31 درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان و 30 درصد از تولید ناخالص داخلی عراق صرف ادامه ناآرامی ها در این کشورها شده است.
نظرات بینندگان