arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

دو گروه مخالف توافق هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای، دو دسته هستند؛ عده‌ای به دلیل منافع مادی با پایان یافتن تحریم‌ها و بسته شدن این پرونده مخالفند و عده‌ای دیگر بسته شدن این پرونده را به زیان خود در انتخابات اسفند ماه سال جاری می‌دانند که مجلس دهم را شکل می‌دهد و ترکیب آن مجلس می‌تواند در مثبت یا منفی بودن آینده سیاسی آنها نقش داشته باشد. علاوه بر این، نتایج انتخابات اسفند ماه، علامت روشنی نیز در مورد اینکه دولت رئیس‌جمهور روحانی 4 ساله خواهد بود یا 8 ساله به دست خواهد داد. مخالفان، حتی همین 4 سال را نیز به سختی و از روی ناچاری تحمل می‌کنند، چه رسد به اینکه این دولت معتدل قرار باشد 4 سال دیگر هم ادامه یابد.

دسته اول که کاسبان تحریم هستند، نسبت به منافع مادی خود نگاهی واقع بینانه دارند. آنها می‌دانند که ادامه وضعیت کنونی به نفع اقتصاد کشور و به نفع اقشار مستضعف جامعه نیست ولی چون برای جیب خودشان مفید است هر کاری از دستشان بر آید برای جلوگیری از امضاء توافق نامه انجام می‌دهند. این روش را مردم نمی‌پسندند و کاسبان تحریم نیز می‌دانند که در مقابل مردم قرار دارند و افکار عمومی طرفدار پایان یافتن این ماجرا و رسیدن مذاکرات به یک توافق خوب است، با اینحال مصلحت جیب خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند. واقعیت هم همین است که تا تحریم‌ها برقرارند سود سرشار جیب‌های کاسبان تحریم نیز برقرار است.

اما دسته دوم، که نظر خود را به انتخابات اسفند ماه گره زده‌اند، دچار اشتباه بزرگی شده‌اند. قصور آنها اینست که اگر دولت روحانی موفق شود با 1+5 توافق نامه امضا کند و تحریم‌ها را بر دارد و به اقتصاد رونقی ببخشد، مردم در انتخابات اسفند ماه به طرفداران دولت رای خواهند داد و مجلس دهم به زیان مخالفان دولت شکل خواهد گرفت. نتیجه‌ای که صاحبان این تحلیل می‌گیرند اینست که باید مانع امضاء توافق هسته‌ای شوند تا انتخابات به زیان دولت رقم بخورد و مجلس دهم در اختیار مخالفان دولت قرار گیرد. این تحلیل هر چند ظاهری مقبول دارد ولی با واقعیت منطبق نیست، زیرا کارشکنی‌های مخالفان دولت اکنون بقدری آشکار است که مردم درصورتی که توافق نامه هسته‌ای امضاء نشود نیز به مخالفان دولت رای نخواهند داد چون آنها را مقصر خواهند دانست. بنابر این، مخالفان سیاسی توافق هسته‌ای در هر حال زیان خواهند دید و به صلاح آنهاست که دست از مخالفت و کارشکنی بردارند و به مصالح کشور و منافع مردم فکر کنند.

مصالح کشور و منافع مردم اکنون اقتضا دارد گروه مذاکره کننده ایرانی به صورت همه‌جانبه مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند با قدرت و قوت و برخورداری از پشتوانه عمومی ملت، با دست بالا مذاکره کند و با دست پر به کشور برگردد. برخلاف تمایل افرادی که درصدد سوء استفاده از تجمع میلیونی مردم تهران در بدرقه شهدای غواص و گمنام برآمدند و تلاش کردند وانمود نمایند حضور مردم در این مراسم نوعی مخالفت با دولت و مذاکره کنندگان است، این حضور دارای این پیام روشن بود که دولت و مذاکره کنندگان با قدرت و صلابت در خط مذاکرات به پیش بروند تا در چارچوب منافع ملی به یک توافق خوب برسند. توافق خوب از نظر مردم توافقی است که در آن تمام خطوط قرمز اعلام شده توسط رهبری و دولت رعایت شده باشد و با حفظ کلیه دستاوردهای هسته‌ای، تمام تحریم‌ها لغو شوند و راه‌ها بر هرگونه سوءاستفاده دشمن بسته باشد.

این، خواسته عموم مردم ایران است و اگر مخالفت‌های کاسبکارانه و سیاست آلود کنار گذاشته شوند، قطعاً به این خواسته خواهیم رسید.
نظرات بینندگان