arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۹۸۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

چرا احمدي‌نژاد راست‌راست راه می‌رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام سيدرضا اكرمي، رئيس شوراي فرهنگي نهاد رياست‌جمهوري، مشاور عالي وزير كشور، عبدالرضا رحماني‌فضلي در امور روحانيت و رئيس شوراي فرهنگي وزارت كشور است. وي عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز، دبير سابق جامعه وعاظ تهران و نماينده دوره‌هاي دوم، سوم، چهارم، پنجم و هشتم مجلس از شهرهاي سمنان و تهران است.

اكرمي در گفت‌وگو با «آرمان» درباره بازداشت حميد بقايي، معاون اجرايي دولت محمود احمدي‌نژاد عنوان مي‌كند: «جزئيات اتهامات آقاي بقايي اعلام نشده و به همين دليل نمي‌توان با قاطعيت در اين زمينه اظهارنظر كرد. با اين وجود بنده ريشه اين مشكلات را در رفتارها و سياست‌هاي آقاي احمدي‌نژاد مي‌دانم كه با برخی قانون‌گريزي‌ها و تصميمات شتابزده در هشت سال گذشته زمينه را براي فعاليت برخي افراد مهيا كرد. بنده گاهي پيش خود فكر مي‌كنم چرا آقاي احمدي‌نژاد «راست راست» راه مي‌رود». وي همچنين درباره اتفاق رخ‌داده در حين سخنراني آقاي روحاني در حرم حضرت امام(ره) خاطرنشان مي‌كند: «به نظر من ما بايد به صورت ريشه‌اي با اين مساله برخورد كنيم.

 دولت آقاي روحاني در طول دو سال گذشته به چه ميزان نسبت به شعارهايي كه به مردم داد، موفق عمل كرده است؟دولت در مسير حركت خود با چه موانعي روبه‌رو شد؟

به نظر من موفقيت يك مساله نسبي است و نمي‌توان به صورت مطلق درباره آن سخن گفت. با اين وجود بنده عملكرد دولت آقاي روحاني را نسبت به گذشته و شرايطي كه كشور در آن وجود داشت موفق ارزيابي مي‌كنم. نكته مهم اين است كه دولت به‌تنهايي از اختيارات كامل براي حل مشكلات مردم برخوردار نيست و بقيه نهادها نیز باید در کنار دولت چون همیشه نسبت به این موضوع اقدام کنند. به همين دليل نمي‌توان از دولت انتظار داشت تمامي مشكلات را به‌تنهايي حل كند. آقاي روحاني در دو سال گذشته، سه كار بسيار مهم انجام داد. نخست اينكه فضاي سياسي كشور را به آرامش و ثبات رساند. در دولت گذشته فضاي سياسي كشور دچار برخی بي‌اخلاقي‌ها شده بود. به همين دليل آقاي روحاني تلاش كرد در مرحله اول بي‌اخلاقي‌ها را از فضاي سياسي دور كند و به جاي آن آرامش و احترام به حقوق ديگران را جايگزين كند. مساله ديگر اينكه آقاي روحاني تصميم‌گيري‌هاي دستگاه اجرايي را به مسير عقلانيت و تدبير هدايت كرد و مانع از ادامه رويكرد تصميمات شخصي و سليقه‌اي در سيستم اجرايي كشور شد. در دولت گذشته ما شاهد تصميمات في‌البداهه و غيركارشناسي بوديم كه سبب برهم خوردن نظم سياسي و اجتماعي در جامعه شده بود. نكته سوم اما حفظ حرمت‌ها، جايگاه افراد و ميدان‌دادن به تمامي گرايش‌هاي فكري بود. آقاي روحاني فضايي به وجود آورد كه گرايش‌هاي مختلف فكري و سياسي به‌راحتي بتوانند ابراز وجود كنند و در زمينه‌هاي مختلف اظهارنظر كنند.

 چرا آقاي روحاني در دوران مبارزات انتخاباتي با علم به اينكه برخي از مسائل در حيطه اختيارات رئيس‌جمهور نيست درباره آنها شعار مي‌داد و عنوان مي‌كرد اين مطالبات را محقق خواهد كرد؟

 نامزد ریاست‌جمهوری هنگام معرفی برنامه‌های خود در دوران تبلیغات انتخاباتي گاها شعارهاي عام و عمومي می‌دهد. در مسائل كلي همه كانديداهاي انتخابات شعارهاي عام و عمومي مي‌دادند اما در مسائل جزئي و تخصصي كه در قانون اساسي كشور آمده است وظايف همه قوا و نهادهاي اجرايي مشخص و تعيين شده است. بنابراين آقاي روحاني در عرصه عمل ملتزم به قانون اساسي هستند و بايد مجري قانون اساسي باشند و نمي‌توانند در مسائلي كه در حيطه اختيارات ايشان نيست دخالت كنند.

 يكي از انتقادهايي كه به دولت آقاي روحاني وارد است غافل شدن از مسائل داخلي است. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد دولت بيشتر هزينه و وقت خود را صرف مذاكرات هسته‌اي كرده است. شما اين انتقاد را به دولت وارد مي‌دانيد؟

من با اين قضيه كه دولت بيشتر وقت خود را صرف مذاكرات هسته‌اي كرده است موافق نيستم. به هر حال آقاي ظريف به عنوان يكي از اعضاي كابينه آقاي روحاني مسئوليت تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران را برعهده دارند و بقيه اعضاي كابينه به شكل‌هاي مختلف در زمينه‌هاي تخصصي خود مشغول به فعاليت هستند. وضعيت به اين شكل نبوده كه وقت عمده اعضاي كابينه صرف مذاكرات هسته‌اي شود. اين مسئوليت در دولت آقاي روحاني به وزير امورخارجه سپرده شده و ايشان در اين زمينه تلاش زيادي از خود نشان مي‌دهند.

به هر حال چون مذاكرات هسته‌اي با قدرت‌هاي جهاني صورت مي‌گيرد ممكن است در رسانه‌ها بازخورد بيشتري داشته باشد. اين مساله دليل بر كم‌كاري بخش‌هاي ديگر دولت نيست و به ماهيت مذاكرات كه داراي اهميت جهاني است، بازمي‌گردد.

 آقاي روحاني در شعارهاي انتخاباتي خود عنوان كردند فضاي فرهنگی را باز می‌کنند. به نظر شما در اين مساله موفق عمل كرده‌اند؟

 ما بايد با معيار «انصاف» به اين مساله نگاه كنيم. آقاي روحاني بارها در سخنراني‌هاي خود به اين مساله تاكيد داشته‌اند كه به تمام شعارهاي خود پايبند هستند و هيچ‌كدام را فراموش نكرده‌اند. در مسائل فرهنگي هم دولت آقاي روحاني عملكرد مناسبي داشته و به بسياري از شعارهاي خود پايبند بوده است. در مرحله اول آقاي روحاني مساله فرهنگ را به اهل فن سپرده و اجازه داده تا هنرمندان و فرهيختگان جامعه به صورت مستقل و خلاقانه فعاليت كنند و خودشان در زمينه‌هاي هنري و فرهنگي تصميم‌گير نهايي باشند. در گذشته وضعيت فرهنگي جامعه به اين صورت نبود و ما در اغلب مسائل سايه دولت را مشاهده مي‌كرديم. نكته ديگر اينكه جهت‌گيري فرهنگي دولت آقاي روحاني در راستاي منطق، عقلانيت و آينده‌نگري تدوين شده است. كساني كه نسبت به مسائل فرهنگي آگاهي دارند به خوبي به اين نكته اذعان دارند كه اگر مسائل سياسي، جرياني و سليقه‌اي به مقوله فرهنگ وارد شود سبب انحراف در ذات فرهنگ خواهد شد و در نهايت به بيراهه خواهد رفت. آقاي روحاني با درك اين مساله فضاي فرهنگی را در وضعیتی مطلوب قرار داده تا از این رهگذر بتواند کارکرد واقعی خود را نشان دهد. اين مساله را به وضوح مي‌توان در فضاي فكري و فرهنگي امروز جامعه مشاهده كرد.

 نظر شما درباره اتفاقات رخ داده در سخنراني آقاي روحاني در حرم حضرت امام(ره) چيست؟

 يكي از مفاهيم مهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آزادي بيان و آزادي اظهارنظر در مسائل مختلف كشور است. در حادثه حرم حضرت امام(ره) شما بايد جمعيت چند هزار نفري كه به سخنان آقاي روحاني گوش مي‌دادند و از آقاي روحاني حمايت مي‌كردند را در نظر بگيريد و نه عده قليلي كه تلاش كردند نظم جلسه را برهم بزنند و يك سري شعارهاي نامربوط مطرح كردند. به نظر من ما بايد به‌صورت ريشه‌اي با اين مساله برخورد كنيم. اينگونه اتفاقات ريشه در گذشته دارد و ما بايد به‌دنبال دلايل اين مسائل نگران‌كننده در گذشته باشيم. بنده زماني كه به عنوان نماينده در مجلس حضور داشتم يك شب در «مهديه»تهران مشاهده كردم كه افرادي ميكروفون را از جلوي شخص سخنگو برداشتند و اجازه ندادند به سخنان خود ادامه بدهد. متاسفانه برخی رسانه‌هاي گروهي اينگونه مسائل «كوچك» را زياد «بزرگ» مي‌كنند. اين عده نيز هنگامي كه مشاهده مي‌كنند اقدامات غيرقانوني آنها به تيتر مطبوعات تبديل مي‌شود گمان مي‌كنند كار بزرگي انجام داده‌اند. اين درحالي است كه رسانه‌هاي گروهي نبايد هيچ‌كدام از اقدامات اين افراد را پوشش دهند تا سبب بزرگ‌بيني و نخوت اين افراد نشود.

 رابطه مجلس نهم را با دولت آقاي روحاني چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ نظر شما درباره اقدامات برخي از نمايندگان عليه دولت چيست؟

مجلس داراي288 نماينده است. اين درحالي است كه نمايندگاني كه عليه دولت آقاي روحاني عمل مي‌كنند از 30 تا 40نفر بيشتر نيستند. به همين دليل نمي‌توان كليت مجلس را در تقابل با دولت ارزيابي كرد. سياست آقاي روحاني در رابطه با ساير نهاد‌ها به‌ويژه مجلس سياست تعامل و همكاري مثبت و مشترك براي حل مشكلات مردم بوده است. دولت آقاي روحاني همواره در اين مسير حركت كرده و هيچگاه از مسير عقلانيت و تعامل با مجلس خارج نشده است. رابطه مجلس نيز با دولت آقاي روحاني قابل قبول بوده است. ما نبايد رفتارهاي برخی را به‌نام همه نمايندگان بگذاريم و سپس عنوان كنيم رابطه دولت و مجلس مناسب نيست. حضرت امام(ره) بارها عنوان كردند: «مجلس در رأس امور است». مجلس شوراي اسلامی مهم‌ترين نماد جمهوريت و خردورزي جمعي است. ما نبايد همه مخالفت‌هاي مجلس با دولت را «هجمه» عليه دولت تلقي كنيم. به هر حال برخي از نمايندگان كه دغدغه مردم را دارند و نسبت به سرنوشت كشور حساسيت دارند انتقادهاي دلسوزانه‌اي را نسبت به دولت عنوان مي‌كنند كه در جاي خود قابل احترام است. آقاي روحاني بارها در سخنراني‌ها و شعارهاي خود عنوان كرده‌اند از انتقاد دلسوزانه و مشفقانه استقبال مي‌كنند. با اين وجود كساني كه انتقاد مي‌كنند بايد تمام جوانب انتقاد سالم را رعايت كنند و از ايجاد «سر و صدا» و «هياهو» پرهيز كنند.

 تعامل دولت با رسانه‌های جمعی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما این تعامل در راستای معرفی برنامه‌های دولت و حرکت در جهت اعتلای برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه بوده است؟

بنده به‌صراحت عنوان كنم كه ارتباط دولت آقاي روحاني اعم از رئيس‌جمهور، وزرا و معاونان با رسانه‌هاي گروهي و مطبوعات كشور در يك شرايط «متوسط» قرار دارد. در اين زمينه نه مي‌توان عنوان كرد دولت رابطه قوي با رسانه‌هاي گروهي دارد و نه مي‌توان مدعي شد رابطه دولت با رسانه‌هاي گروهي ضعيف است. دولت بايد گفت‌وگوي دوطرفه و بي‌واسطه خود با رسانه‌هاي گروهي و صداوسيما را تقويت كند. در عصر كنوني كه به عصر ارتباطات معروف شده است استفاده صحيح از ابزار تبليغاتي مي‌تواند نوعي «برگ برنده» براي دولت آقاي روحاني به‌شمار بيايد. به نظر من آقاي روحاني و اعضاي كابينه بايد بي‌واسطه و «بي‌پرده» با مردم سخن بگويند و برنامه‌هاي خود را تبیين كنند. اگر اين اتفاق رخ ندهد و سياست‌هاي دولت با واسطه به مردم معرفي شود ممكن است پيام دولت به خوبي به مردم منتقل نشود.

 به تازگي معاون اجرايي دولت محمود احمدي‌نژاد بازداشت شده است.

جزئيات اتهامات آقاي بقايي اعلام نشده و به همين دليل نمي‌توان با قاطعيت در اين زمينه اظهارنظر كرد. با اين وجود بنده ريشه اين مشكلات را در رفتارها و سياست‌هاي آقاي احمدي‌نژاد مي‌دانم كه با برخی‌ قانون‌گريزي‌ها و تصميمات شتابزده در هشت سال گذشته زمينه را براي فعاليت برخی افراد سودجو مهيا كرد. آقاي احمدي‌نژاد به‌عنوان رئيس‌جمهور ملت ايران و منتخب مردم به هرحال در طول هشت سال گذشته خدماتي را نيز انجام داده است. نبايد به اين شكل باشد كه در ارزيابي دولت گذشته فقط به نكات منفي آن توجه كنيم و از نكات مثبت غافل شويم. با اين حال آقاي احمدي‌نژاد «خودمحور» بود و با تصمیمات آنی گاها قانون را نادیده می‌گرفت. نكته دوم اينكه احمدي‌نژاد برخی حرمت‌ها را رعايت نمي‌كرد. نكته سوم اينكه احمدي‌نژاد به شكل‌هاي مختلف رویکردی پوپولیستی داشت و با شعارها و اقداماتش مردم را جذب مي‌كرد. بنده گاهي پيش خود فكر مي‌كنم چرا آقاي احمدي‌نژاد «راست راست» راه مي‌رود؟

  معتقديد بايد پرونده احمدي‌نژاد مورد بررسي قرار گيرد؟

مردم بايد نسبت به اتفاقاتي كه در هشت سال گذشته رخ داده آگاهي پيدا كنند. احمدي‌نژاد در طول هشت سال گذشته بارها عنوان مي‌كرد: «ليست اسامي مفسدان اقتصادي در جيب من است». وي اين شعارها را هيچ‌وقت عملي نكرد. در نهايت هم مشخص نشد احمدي‌نژاد ليست مفسدان اقتصادي را كجا برد؟ معلوم نشد چرا برخی مفسدان اقتصادي در دولت وي حضور داشتند؟ احمدي‌نژاد در زماني كه به‌تازگي به‌عنوان رئيس‌جمهور برگزيده شده بود با صداي بلند عنوان مي‌كرد كه با تمام مفسدان اقتصادي مبارزه خواهم كرد و ريشه فساد را خواهم كند. اين درحالي بود كه وي در عرصه عمل حتي با يك نانواي متخلف هم برخورد نكرد. احمدي‌نژاد «شخص‌محور» بود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۲۲
غیر قابل انتشار: ۳۲
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
10
81
روحانی مچکریم...
ساسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
75
22
به هر حال انتخاب همین مردم شریف ایران بود دیگه مریخی ها که بهش رای نداده بودن
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
5
91
چون يك هاله محافظ همراهشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
13
5
می تونه داداش مشکلی هست.نفس کش نببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببود
دهدشتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
1
17
احمدی نژاد راست می گفت!! . اون لیست که تو جیبش بود دفترچه تلفنش بود !!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
2
9
جواب به ساسان:
مردم رای داده باشند آیا باید هر کاری انجام دهد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
2
7
چون نمی تونه کج کج راه بره
نظرات بینندگان