arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴

تامين کننده بمب هاي فسفري آمريکا کيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت مونسانتو، غول تجارت محصولات کشاورزي که طي 20 سال گذشته فسفر سفيد را صرفاً براي دولت آمريکا توليد مي‌کرد، اکنون با يک شرکت رقيب اسرائيلي مواجه است که آن هم دست به فروش فسفر سفيد به دولت اوباما زده است.

تا به حال حرف و حديث هاي زيادي از شرکت توليدات مواد غذايي نستله شنيده ايم که اين شرکت صهيونيستي است و يا از سود خود براي کمک به ارتش اسرائيل براي کشتن مردم فلسطين استفاده ميکند. اما از شرکت مونسانتو کمتر در رسانه هاي کشورمان مطلبي منتشر شده است. اين شرکت توليد کنند بذرهاي کشاورزي اصلاح ژنتيک شده سازنده بزرگترين بمب شيميايي جهان به نام "عامل نارنجي" است که ارتش آمريکا از آن در جنگ ويتنام استفاده کرد.

اخبار منتشره نشان مي دهد که اين شرکت تاميين کننده انحصاري فسفر سفيد براي ارتش آمريکا است. فسفر سفيد براي ساخت بمب هاي فسفري به کار ميرود. البته اين شرکت اخيرا رقيبي هم پيدا کرده است. يک شرکت اسرائيلي قصد دارد تا با عرضه فسفر سفيد به ارتش آمريکا با شرکت مونسانتو رقابت کند.

شرکت مونسانتو، غول تجارت محصولات کشاورزي که براي آفت کش ها و محصولات اصلاح شده ژنتيکي‌اش شناخته شده است، طي 20 سال گذشته فسفر سفيد را براي دولت آمريکا توليد کرده است. آمريکا که از اين ماده در تسليحات نظامي آتش‌زا استفاده مي کند، سلاح هاي مبتني بر فسفر سفيد را به اسرائيل فروخت و اسرائيل از اين سلاح ها براي ارتکاب جنايات جنگي وحشيانه عليه فلسطينيان ساکن نوار غزه در سال 2009 استفاده کرد. فسفر سفيد از طريق فرايندهاي صنعتي از فسفر توليد مي‌گردد و ماده اي نيست که بطور طبيعي موجود باشد. قرارگيري در معرض اين ماده مي تواند باعث سوختگي هاي شديد و اغلب مرگبار يا حتي عوارضي همچون از کار افتادگي اندام ها شود و بازماندگان از تاثيرات منفي و بلند مدت آن بر سلامتي رنج خواهند برد.

فسفر سفيد هم در توليد سلاح و هم براي توليد اسيد فسفريک مورد استفاده قرار مي گيرد. اسيد فسفريک يک ماده کليدي در برخي از کودها است و به همين دليل است که مونسانتو اين ماده را توليد مي کند. زماني، شرکت مونسانتو تنها شرکت آمريکايي توليد کننده اين ماده بود. البته، اين مسئله توجه ارتش را به خود جلب کرد. با توجه به اسناد دولتي نشان داده شده توسط وبلاگ موسسه بررسي رويدادهاي فعلي، دولت آمريکا شرکت مونسانتو را يک تامين کننده کليدي اين ماده تلقي مي کند و بيم دارد که سياست هاي جهاني در توانايي واردات فسفر سفيد از چين يا هند تداخل ايجاد کنند. چين و هند کشورهايي هستند که در آنها فسفر سفيد به دليل نظارت و حمايت هاي زيست محيطي نه چندان سختگيرانه توليد مي گردد.

اين اسناد که در اصل در وب سايت فرصت هاي کسب و کار فدرال آمريکا قرار داده شده اند اذعان مي دارند که شرکت مونسانتو به دليل اين نقش کليدي مي تواند خواستار حمايت هاي دولتي ويژه "در صورت وقوع يک حادثه اضطراري ملي شود." شواهد بيشتر در خصوص نقش مونسانتو در توليد فسفر سفيد را مي توان در گزارش وزارت بهداشت و خدمات انساني آمريکا سال 1999 تحت عنوان "پروفايل سم‌شناختي براي فسفر سفيد" مشاهده کرد. گزارش فوق آن دسته از تجهيزات و تأسيسات مونسانتو را نشان مي دهد که حاوي صدها هزار پوند ماده شيميايي هستند. همچنين اين سند برخي از تاثيرات خطرناک فسفر سفيد را تشريح مي کند: علاوه بر سوختگي هاي شديد يا مرگ‌بار، قرارگيري در معرض فسفر سفيد مي تواند باعث بروز مشکلات سلامتي مزمن، آسيب به سيستم ايمني بدن، نقص هاي مادرزادي در نسل‌هاي بعدي و آسيب هاي عصبي شود.

شرکت مونسانتو فسفر سفيد را به مرکز "پاين بلاف آرسنال" (يکي از تاسيسات ارتش آمريکا که از تسليحات شيميايي نگهداري مي کند) فروخت. در اين مرکز، فسفر سفيد در مخازن زير آب نگهداري شده و از آن در توليد مهمات استفاده مي گردد. سپس، ارتش آمريکا فسفر سفيد را به اسرائيل فروخت و اسرائيل از آن در جرائم جنگي در طول عمليات جنگي "سرب گداخته" استفاده کرد. در طي اين عمليات جنگي، هزاران غير نظامي از 27 دسامبر سال 2008 تا 18 ژوئيه 2009 کشته شدند.

جيسون ديتز عضو پايگاه "آنتي‌وار" توضيح مي دهد: "استفاده از فسفر سفيد به خودي خود يک جنايت جنگي محسوب نمي شود و عموما به عنوان ابزاري براي متوقف ساختن تحرکات نظامي يا روشن سازي مناطق، قابل قبول و پذيرفته است. طبق کنوانسيون ژنو در خصوص منع و محدوديت استفاده از تسليحات متعارف خاص، استفاده از اين ماده در مناطق غيرنظامي حتي اگر به سمت جمعيت غيرنظامي هدف گرفته نشود، ممنوع شده است."

طبق گزارش ديده بان حقوق بشر در مارس سال 2009 "اسرائيل علي رغم تاييد اينکه فسفر سفيد مي تواند باعث سوختگي هاي وحشتناک و عوارض کشنده شود، بار ديگر با استفاده از فسفر سفيد در برخي از متمرکزترين مناطق مسکوني نوار غزه، قوانين حقوق بين الملل را زير پا گذاشت." يک گزارش پزشکي تهيه شده در طول خصومت هاي اخير توسط وزارت بهداشت اسرائيل مي‌گويد: "وقتي فسفر سفيد با پوست تماس پيدا مي کند، استنشاق شده يا بلعيده مي شود، مي تواند باعث جراحات جدي و حتي مرگ شود." گزارش وزارت بهداشت مي‌گويد: "سوختگي ها روي کمتر از 10 درصد از بدن مي توانند به دليل آسيب به کبد، کليه و قلب مرگبار باشند. عفونت شايع است و جذب مواد شيميايي در بدن مي تواند باعث آسيب جدي به اندام هاي داخلي و همچنين مرگ شود." ديده بان حقوق بشر نتيجه گرفت: "اگر ارتش اسرائيل قصد داشته باشد از فسفر سفيد به عنوان يک ابر دود براي نيروهايش استفاده کند، يک جايگزين غيرمرگبار براي فسفر سفيد در اختيار دارد و آن هم گلوله هاي دودزاي توليد شده توسط يک شرکت اسرائيلي هستند."

همان اسناد فاش شده توسط موسسه تحقيق و تفحص رويدادهاي کنوني نشان مي دهند که اسرائيل نقش مستقيم تري در توليد فسفر سفيد برعهده گرفته است و اين ماده را از طريق شرکت "پرفورمنس پراداکت" يکي از شعب شرکت مواد شيميايي اسرائيل براي دولت آمريکا توليد مي کند. موسسان اين شرکت "برادران اوفر" ثروتمندين خانواده اسرائيلي هستند. در رابطه با شرکت مونسانتو، اين نخستين باري نيست که محصولات شرکت با جرائم جنگي يا سرطان ارتباط داده مي شوند. اخيرا از مونسانتو به خاطر توليد بي فنيل پلي کلره، يک ماده سرطان‌زاي پايدار در محيط زيست و گليفوسات، يک ماده کليدي در توليد آفت‌کش‌هاي مونسانتو شکايت شده است. همچنين دولت آمريکا در طول جنگ ويتنام از 20 ميليون گالن ماده سمي "عامل نارنجي" استفاده کرد که تاثيرات اين ماده تا به امروز هم قابل مشاهده هستند.

منبع : مشرق
نظرات بینندگان