arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۳۹۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۴

درخواست استاندار تهران از وزارت اطلاعات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار تهران با اشاره به ورود 60 درصد کالاهای قاچاق به استان تهران، گفت: وزارت اطلاعات باید تحقیقی در این مورد انجام دهد تا جلوی کالاهای قاچاق در استان‌های منتهی به استان تهران یعنی در مبادی ورودی گرفته شود.

سیدحسین هاشمی در دومین جلسه کمیسیون هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران که امروز در محل استانداری تهران برگزار شد، با تاکید بر مهار معضل قاچاق کالا، گفت: مهار قاچاق کالا باید سیاست اصلی برای همه دستگاه‌های متولی باشد و قطعا اجرای چنین سیاستی مورد توافق استانداری تهران نیز است در حقیقت اگر با قاچاق کالا مبارزه جدی صورت نگیرد، قطعا یکی از تهدیدات اصلی برای تولید رقم خورده است.

وی افزود: براساس آمارها در سال گذشته 120 میلیارد تومان کشف کالای قاچاق در تهران داشته‌ایم و 25 میلیارد دلار نیز ورود کالای قاچاق به کشور. با توجه به اینکه 60 درصد کالاهای قاچاق کشور به استان تهران وارد می‌شود، این آمار نشان می‌دهد که کشف کالای قاچاق در استان بسیار اندک بوده است.

وی تاکید کرد: باید به صورت ویژه معضل قاچاق کالا در استان تهران مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای مناسب ارائه شود.

استاندار تهران تاکید کرد: باید قبل از تهران جلوی ورود کالاهای قاچاق را بگیریم و در این خصوص نیازمند همکاری وزارت اطلاعات هستیم. بی‌تردید نباید اجازه دهیم کالاهای قاچاق وارد تهران شود، اما در این راستا باید به این نکته توجه داشته باشیم که مبارزه با کالاهای قاچاق کار سخت و پیچیده‌ای است.

راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور
هاشمی در تشریح راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور نیز گفت: یکی از راهکارهای اجرایی، آزادسازی قیمت‌هاست که می‌تواند به صورت جدی مبارزه با قاچاق کالا را در کشور اجرایی کند. قطعا برندهای داخلی می‌توانند با مشارکت برندهای خارجی تولید را در داخل انجام دهند و به این ترتیب جلوی قاچاق کالا گرفته شود. برای مثال برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی توان و دانش کافی را در کشور داریم اما از دو موضوع مواد اولیه و انتقال تکنولوژی مشکلاتی برایمان وجود دارد، اما با توجه به آزادسازی قیمت‌ها می‌توانیم در ابتدا تولید را در داخل افزایش دهیم و بعد صادرات را اجرایی کنیم.

وی به یکسان‌سازی نرخ ارز به عنوان یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا در کشور اشاره کرد و گفت: با یکسان‌سازی نرخ ارز نیز می‌توانیم تاثیر عمده‌ای در مبارزه با قاچاق کالا در کشور داشته باشیم، قطعا دولت یازدهم به چنین سمتی حرکت می‌کند، البته باید توجه داشته باشیم که کار بسیار سخت و پیچیده‌ای در پیش داریم.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد استان تهران و ورود عمده کالاهای قاچاق به این استان نیز گفت: باید به استان تهران نگاه ویژه‌ای داشته باشیم نیازمند همکاری همه دستگاه‌های متولی هستیم. باید اقدامات اطلاعاتی وزارت اطلاعات افزایش یابد و اطلاع‌رسانی دقیقی در حوزه مبارزه با کالاهای قاچاق انجام شود.

هاشمی به توزیع موضوع سوخت براساس پیمایش به خودروهای تجاری اشاره کرد و افزود: باید طرح دادن سوخت به خودروهای تجاری براساس پیمایش هرچه سریع‌تر در کشور اجرایی شود چراکه بخش عمده‌ای از قاچاق سوخت با اجرایی شدن این طرح در کشور متوقف می‌شود.

استاندار تهران در خاتمه خاطرنشان کرد: هر کار مثبت و منفی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در تهران اثراتش در سراسر کشور مشاهده می‌شود. بر همین اساس امیدواریم با همکاری و تعامل دقیق میان دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد اقدامات مثبت در تهران و به تبع آن تاثیرش در کشور باشیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان