arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

تورم نقطه به نقطه صعودي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرکز آمار تورم سالانه خرداد ماه را 14.2 درصد اعلام کرد که نشان مي دهد، نسبت به تورم سالانه ارديبهشت ماه کاهش اندکي را تجربه کرده است. با اين حال، تورم نقطه به نقطه افزايش 0.5 درصدي را شاهد بوده است.

به گزارش خراسان، اين در حالي است که در اين ماه شاهد قطع سهميه بنزين و افزايش 15 درصدي قيمت گاز بوديم.از لحظه اي که خبر افزايش قيمت بنزين منتشر شد، بسياري از مردم و برخي از کارشناسان عنوان مي کردند که با اين افزايش قيمت ها، تورم افزايش يابد. با اين حال آمار تورم خرداد ماه نشان مي دهد که واقعيت چيز ديگري است.

در اين ماه اگر چه، گروه کالايي «آب،برق و سوخت» با افزايش قابل توجه 6.2 درصدي نسبت به ماه قبل مواجه شده است، اما ساير گروه هاي کالايي و خدماتي تقريبا روند ماه هاي قبل خود را دنبال نموده اند. لذا اگر چه بنزين و گاز گران شدند، اما به دليل سهم اندک آن ها در بودجه خانوارها، نتوانست اثر خاصي روي تورم بگذارد. سهم اين بخش(آب و برق و سوخت) در کل مخارج خانوار را مرکز آمار حدود 5 درصد تخمين زده است.

يعني در خانواري که 1 ميليون تومان هزينه انجام مي دهد، تنها 50 هزار تومان صرف آب و برق و سوخت مي شود. لذا اثر اين افزايش ها سهم اندکي در تورم داشته است.البته ممکن است عده اي بگويند افزايش قيمت بنزين خود را در افزايش هزينه حمل و نقل نشان مي دهد و از آن مسير ممکن است به تورم بينجامد، اما نگاهي به تورم بخشي در زمينه حمل و نقل به ما مي گويد که هزينه حمل و نقل تنها 3.9 درصد افزايش داشته که تفاوت چشم گيري با ماه هاي گذشته نداشته است. بنابراين، افزايش قيمت بنزين و گاز نتوانست اثر زيادي برتورم بگذارد و در خرداد ماه قيمت ها تنها 1.2 درصد رشد داشته اند.

اما از نکات قابل توجه آمارهاي تورم مربوط به خرداد ماه، رشد بالاي تورم نقطه به نقطه در اين ماه است.تورم نقطه به نقطه که در شش ماه گذشته هموار کاهش يافته بود در اين ماه با افزايش 0.5 درصدي مواجه گرديد و از 13.7 درصد به 14.2 درصد افزايش پيدا کرد. اين در حالي است که تورم سالانه هم چنان مسير نزولي خود را طي مي کند. توقف روند کاهشي تورم نقطه به نقطه نشان مي دهد که در ماه هاي آينده بايد منتظر پايان روند کاهشي تورم سالانه باشيم.
نظرات بینندگان