arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

روسیه: نمی توان زمان دقيقي براي تحويل اس 300 به ايران اعلام کرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یوگنی لوکیانف Yevgeny Lukyanov معاون دبیر شورای امنیت روسیه گفت جدول زمانی تحویل سامانه های دفاع هوایی اس 300 به ایران ، بیش از عوامل دیگر به بازده کارخانه های تولید کننده محصولات دفاعی بستگی دارد.

به گزارش انتخاب ؛ وی در مصاحبه با خبرنگاران افزود :« من نمی توانم تاریخ دقیقی را در این زمینه بیان کنم. چرخه تولید که برای ساخت قطعات مربوط به این سامانه نیاز است در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است.»

لوکیانف تصریح کرد این سامانه ها از قبل ساخته نمی شوند. ساخت چنین سامانه هایی ظرف مدت یک روز یا حتی یک ماه امکانپذیر نیست.

ایران نوامبر سال 2003 به طور علنی اعلام کرد مایل به دریافت سامانه های دفاع هوایی اس 300 از روسیه است. در آن زمان رسانه ها اعلام کردند تهران قصد دارد با استفاده از چنین سامانه هایی از نیروگاه برق هسته ای بوشهر محافظت کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چندی پیش حکم لغو ممنوعیت فروش سامانه های دفاع هوایی اس 300 را به ایران امضا کرد.

این اقدام روسیه پس از آن انجام شد که ایران و شش قدرت جهان ازجمله روسیه درباره چارچوب موافقتنامه درمورد برنامه هسته ای تهران به توافق رسیدند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از این تصمیم مسکو اعلام کرد لغو ممنوعیت تحویل سامانه های دفاع هوایی پیشرفته اس 300 به ایران هیچ تهدیدی برای امنیت منطقه نیست. این سامانه یک سلاح کاملا تدافعی است و باعث به خطر افتادن امنیت هیچ کشوری در منطقه نخواهد شد.

وی تاکید کرد با توجه به پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات بین ایران و مذاکره کنندگان بین المللی درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران ، ممنوعیت فروش سامانه های دفاعی روسیه به ایران کاملا غیر ضروری است.

لاوروف همچنین این مسئله را که تصمیم کرملین درمورد تحویل سامانه های موشکی اس 300 به ایران نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص ممنوعیت تامین تسلیحات متعارف برای ایران است ، رد کرد و گفت این قطعنامه ها صادرات تسلیحات تدافعی را به ایران ممنوع نمی کند.

مسکو و تهران سال 2007 قراردادی به ارزش 800 میلیون دلار در زمینه فروش پنج سامانه دفاعی اس 300 به ایران امضا کردند. اما دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه این قرارداد را سپتامبر سال 2010 در چارچوب پایبندی به یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که تامین تسلیحات متعارف را برای ایران ممنوع می کرد ، لغو کرد.

نظرات بینندگان