arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۷۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

احمدی نژاد: من نگران حادثه در تهران هستم/ حادثه، قطعی و در راه است

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه من نگران حادثه در تهران هستم، گفت: اگر خداي نكرده يك اتفاقي در تهران بيفتد كه صاحب‌نظران مي‌گويند قطعي است و در راه است كه البته ما دعا مي‌كنيم اين‌گونه نشود، چگونه مديران شهري مي‌توانند منطقه‌ي جنوب تهران، منطقه‌ي 15 و 16 را جمع كنند وقتي مسير بسته است؟ كجا راه دسترسي وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس‌جمهور با بيان اين‌كه من نگران حادثه در تهران هستم، گفت: اگر خداي نكرده يك اتفاقي در تهران بيفتد كه صاحب‌نظران مي‌گويند قطعي است و در راه است كه البته ما دعا مي‌كنيم اين‌گونه نشود، چگونه مديران شهري مي‌توانند منطقه‌ي جنوب تهران، منطقه‌ي 15 و 16 را جمع كنند وقتي مسير بسته است؟ كجا راه دسترسي وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری انتخاب، احمدي‌نژاد گفت: آقاي قاليباف در اين جلسه به درستي در مورد مشكلات تهران صحبت كردند و برخي از آنها را برشمردند، از جمله مشكل آلودگي. البته در كنار اين مشكل، هفت مشكل ديگر نيز وجود دارد كه من وارد آن نمي‌شوم. البته ما بايد منشأ اين مشكلات را بشناسيم و بعد راه‌هاي مناسب را پيدا و اجرايي كنيم.

وي خاطرنشان كرد: يكي از منابع اصلي توليد آلودگي، حمل و نقل است و بايد در جهت حل اين مشكل، حمل و نقل عمومي گسترش پيدا كند. انصافا نيز گسترش خوبي پيدا كرده و مجموعه سرمايه‌گذاري‌ها از منابع ملي، شهرداري و وام‌هايي كه در اين جهت اخذ شده و هزينه گرديده، منابع قابل توجهي است، اما هميشه سرعت تحولات ترافيك در تهران جلوتر از رشد تسهيلات و امكانات حمل و نقل است و هرچقدر ما در اين زمينه كار مي‌كنيم، عقب هستيم و بايد در اين زمينه به دنبال راه‌هايي باشيم كه از تحولات جمعيتي، جابه‌جايي و ترافيك جلو بيفتيم.

رييس‌جمهور همچنين گفت: منبع ديگر آلودگي هوا كه به نظرم در فصل پاييز و زمستان تبديل به يكي از منابع اصلي مي‌شود وسايل گرمايشي شهري است. به طور متوسط روزانه در تهران 12 الي 13 ميليون ليتر بنزين سوزانده مي‌شود و به محض سرد شدن هوا اين مقدار به 40 الي 45 ميليون ليتر افزايش پيدا مي‌كند و اين ميزان سوخت براي گرمايش مصرف مي‌شود و در واقع در اين دوره‌ي 60-70 روزه مصرف سوخت براي گرمايش، سه تا چهار برابر مصرف سوخت براي حمل و نقل است. در كنار اين‌كه بايد براي حمل و نقل فكري بكنيم، بايد براي سوخت گرمايشي نيز فكري كرد.

احمدي‌نژاد افزود: دوره‌ي آلودگي كه از حد استاندارد بالاتر مي‌رود، اواخر پاييز و زمستان است كه هوا سرد مي‌شود و بايد دستگاه‌هاي گرمايشي در اين مدت به صورت مناسب تنظيم شود.

وي در ادامه به عامل سوم اشاره كرد و گفت: در اين مورد عامل سومي نيز وجود دارد كه به نظرم عامل كليدي است و همه‌ي ما از آن تا حدودي غفلت كرده‌ايم. من در اين ارتباط سوال مطرح مي‌كنم كه چه كسي گفته 8 ميليون نفر بايد در 700 كيلومتر مربع زندگي كنند؟

وي ادامه داد:آيا آيه الهي نازل شده است يا ناشي از يك منطق رياضي غير قابل خدشه‌دار است؟ چه كسي اين موضوع را گفته است؟ چرا ما ريشه‌ي برخي از مشكلات را در شيوه‌ي شهرسازي خود جست‌وجو نكنيم؟ چه كسي گفته كه مردم بايد حتما در آپارتمان‌هاي 60 متري و يا كمتر و بيشتر زندگي كنند؟ چه كسي گفته است كه يك نفر براي به دست آوردن يك آپارتمان تمام آينده‌ي خود را بفروشد و چه كسي گفته هزينه‌ي زندگي در يك شهر آن‌قدر بالا باشد كه اكثريت مردم براي كف زندگي بايد تمام زندگي خود را بفروشند؟ در اين صورت كي زندگي كنند، كي فكر كنند و چه موقع در مسير كمال حركت كنند؟ آيا اين شيوه‌ي زندگي وحي منزل است و راهي براي فرار از آن وجود ندارد؟ من فكر مي‌كنم وجود دارد.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به وسعت ايران گفت: ما مي‌توانيم پنج ميليون هكتار زمين در ايران را به زندگي مردم تخصيص بدهيم و چه اشكالي دارد كه مردم در ويلا زندگي كنند؟

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه شهرداري تهران جزو قوي ترين شهرداري‌هاي كشور است و  بايد مشكلات را با كمك مردم حل كرد، به هزينه‌هايي كه شهرداري تهران براي ايجاد فضاي سبز و رفع آلودگي هوا انجام مي‌دهد، اشاره كرد و گفت: اينها هزينه‌هاي سنگيني است و ما چاره‌اي نداريم كه مردم نيز در اين زمينه وارد شوند و كمك كنند. آيا ما در اين زمينه نمي‌توانيم مدل شهرسازي را به گونه‌اي تغيير دهيم كه مردم خود مسوول محيط زيست و فضاي سبز شوند، به نحوي كه هزينه‌ي مسكن كاهش پيدا كند و مردم نيز مجبور نباشند كه در آپارتمان زندگي كنند و بتوانند در ويلا زندگي كنند.

وي با بيان اين‌كه شايد يكي از راه حل‌ها در زمينه‌ي حل اين مشكل اين باشد كه ما اجازه ندهيم جمعيت وارد تهران شود، گفت: ولي اين راه حل جامعي نيست و قانون اساسي نيز مانع اين موضوع مي‌شود؛ چرا كه در قانون اساسي آمده هر ايراني آزاد است در هر كجا كه مي‌خواهد زندگي كند و اختيار با اوست. ممكن است عده‌اي مطرح كنند كه يكي از راه حل‌ها اين است كه هزينه‌ي زندگي را بالا ببريم، ولي اگر اين اتفاق نيز بيفتد هزينه‌ي زندگي سخت مي‌شود و هزينه‌ي مديريت شهري نيز بالاتر مي‌رود؛ در حالي كه ما تلاش مي‌كنيم كه مردم راحت زندگي كنند و اين‌كه هزينه‌ي زندگي را بالا ببريم باعث سختي مردم مي‌شود و با هدف ما متضاد است.

رييس‌جمهور همچنين يادآور شد: من معتقدم كه ما بايد به مدل ديگر شهرسازي بينديشيم. من خودم بيش از 10 بار تمام دشت تهران را از بالا گشته‌ام. آيا واقعا دشت تهران حفظ شده است؟ مي‌بينيم كه ماموران شهرداري چقدر تلاش مي‌كنند كه مثلا باغ‌ها را حفظ كنند، ولي برخي آن را به انواع مختلف خشك مي‌كنند. مگر در سعدآباد نبود كه پاي 6 هزار هكتار زمين گازوئيل ريختند تا خشك شود؛‌ چرا كه آن منطقه ارزش افزوده دارد و افراد را وسوسه مي‌كند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه چه اشكالي دارد كه تهران را به سمت شرق گسترش دهيم، گفت: ممكن است اول فكر كنيم هزينه مديريت شهري اين‌گونه بالا مي‌رود، ولي اين‌طور نيست، پايين مي‌آيد.

وي با بيان اين‌كه اگر اين فضاي 2 هزار هكتاري را به فضاي 2 ميليون هزار متري در تهران تبديل كنيم مي‌توان به هرفرد هزار متر داد، گفت: البته به شرطي كه به حالت باغ بماند و مدل درخت را به مردم پيشنهاد دهيم و بگوييم سيستم آبياري آنها نيز اين‌گونه باشد و اين كار را مي‌توان در شهرهايي مانند اصفهان، شيراز و مشهد انجام داد.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌كه اكنون همه‌ي هزينه‌هاي اصلاح شرايط زندگي در شهر بر دوش شهرداري است و اين هزينه‌ي سنگيني است و شهرداري نيز اين هزينه‌ها را از طريق عوارض نوسازي و ... اخذ مي‌كند، گفت: بايد بخشي از اين هزينه‌ها در خدمت مردم قرار بگيرد. در زندگي مردم جاري شود و اين‌گونه است كه هزينه‌ي تمام شده كاهش پيدا مي‌كند؛ چرا كه كاري كه مردم مي‌كنند ارزان‌تر از كاري كه دولت مي‌كند درمي‌آيد. چرا ما در حال مردمي‌سازي امور و اقتصاد هستيم؟ چون‌كه هزينه‌هاي سرباري دولت هميشه بيشتر از هزينه‌هاي مردم است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه دولت نيز كمك‌هاي لازم را انجام خواهد داد، گفت: دراين چهار پنج سال نيز هرچقدر توانسته‌ايم، به تهران و كلان‌شهرها كمك كرده‌ايم و باز هم كمك مي‌كنيم. خودمان نيز در اين شهر زندگي مي‌كنيم، بايد كمك كنيم و دليلي ندارد كه كمك نكنيم، ولي شما بايد دقت كنيد كه يك دولت هست و هزاران نياز و تقاضا. ما اين‌جا كه نشسته‌ايم، بايد به فكر مردم روستانشين مرز پاوه و سرباز نيز باشيم و مشكلات آنها را دنبال كنيم. به آموزش، دفاع، صنعت و كشاورزي توجه كنيم.

وي با بيان اين‌كه دولت نهم اولين لايحه‌ي ساماندهي حمل و نقل را به مجلس داد و در مجلس نيز تصويب شد، گفت:در اين لايحه پيشنهاد كرده بوديم كه كاري كنيم كه 10 هزار ميليارد از بودجه بر روي حمل و نقل متمركز شود، ولي اين 10 هزار ميليارد تا كنون به طور كامل محقق نشده و هر سال پنج الي شش هزار يا هفت هزار ميليارد اختصاص داده شده است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه شهرداري تهران براي حمل و نقل عمومي به صورت نامحدود مي‌تواند از منابع بيروني اعتبار كسب كند و دولت نيز تضمين‌هاي لازم را مي‌دهد و خود 50 درصد را نيز بازپراخت مي‌كند، گفت: از طرف ديگر از صاحب‌نظران مربوطه نيز مي‌خواهيم و فراخوان مي‌گذاريم كه بگويند 50 سال ديگر تهران كجاست و آيا نمي‌شود شيوه‌ي شهرسازي را عوض كرد؟ يك هم‌انديشي در اين ارتباط انجام شود، وحدت نظري ايجاد شود و تصميم مناسب و بزرگي در اين ارتباط اتخاذ شود.

وي با بيان اين‌كه يكي از بحران‌هاي شهر تهران بحران آب است، گفت: اين در حالي است كه ما در اين منطقه آب كم نداريم و بايد به قنات‌ها توجه ويژه‌اي شود.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اين‌كه من نگران حادثه در تهران هستم، گفت: اگر خداي نكرده يك اتفاقي در تهران بيفتد كه صاحب‌نظران مي‌گويند قطعي است و در راه است كه البته ما دعا مي‌كنيم اين‌گونه نشود، چگونه مديران شهري مي‌توانند منطقه‌ي جنوب تهران، منطقه‌ي 15 و 16 را جمع كنند وقتي مسير بسته است؟ كجا راه دسترسي وجود دارد؟

احمدي‌نژاد گفت: ما بايد تصميم انقلابي بگيريم و كار انقلابي بكنيم. در مدل شهرسازي تحول ايجاد كنيم و بگوييم 20 سال ديگر بايد فرزندان ما در يك فضاي بهتر زندگي كنند و هزينه‌ي زندگي نيز كاهش پيدا كند.

رييس‌جمهور صبح امروز(يك شنبه) به همراه شهردار تهران در مراسم جشن درختكاري و افتتاح 2 هزار هكتار جنگل‌كاري در قالب طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران حضور پيدا كرد ودر اولين روز هفته‌ي منابع طبيعي و روز درختكاري اقدام به كشت نهالي در منطقه‌ي 22 تهران كرد.

قبل از آغاز رسمي اين مراسم و كشت نهال توسط رييس‌جمهور، قاليباف و احمدي‌نژاد به خوش و بش پرداختند و سپس با حضور اين دو رييس‌جمهور نهالي را در اين منطقه كاشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
1
4
خوشم مياد ايشان هميشه يه چيزايي ميگه جالب
اصلاً مردم كي تصميم گيرنده براي نوع خانه بودند ؟
تازهمردم همين 50 تا 60 متر رو هم نميتونند بخرند اونوقت خونه ويلايي داشته باشند
شهرداري تو همينش هم مونده اونوقت شما مي خواين آرادان رو جزو تهران كنيد بابا خيلي با حاليد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
0
4
زمین زیر پای مومنین نملرزد و حتما در ام القرای ایران مردم مومن هستند پس نباید ترسید و یا اینکه هر حرفی را نباید زد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
1
2
محمود داموس بنازم!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
1
2
باز پيشگو شد!!
نظرات بینندگان