arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

درخواست چین برای توافق کامل و جامع با ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«وانگ مین» معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد گفت که کشورش خواستار توافق سریع، کامل و جامع در خصوص موضوع هسته ای ایران است.

به گزارش ایرنا، تلویزیون مرکزی چین روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از وی اعلام کرد که همه جوانب ذیربط در این گفت وگوها باید دقت وافر و کامل داشته و به دنبال پاسخگویی درخور و مناسب به حقوق مشروع طرف مقابل باشند.

«وانگ» افزود: در چنین شرایطی باید مداخله جویی کنار گذاشته شده و در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته ای، یک تصمیم سیاسی مناسب و به موقع اتخاذ شود.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد منع تکثیر تسلیحات کشتار جمعی گفت: با توجه به اینکه مهلت مربوط به توافق نهایی نزدیک بوده و زمان زیادی باقی نمانده است، لازم است گفت و گوهای مشروح و مبسوطی برای حصول یک توافق جامع، درازمدت و کامل با اراده سیاسی کامل صورت گیرد.

این مقام سیاسی چین تاکید کرد: زمان آن رسیده است که طرفین در این گفت وگوها اراده سیاسی قوی خود را برای گرفتن تصمیم در مورد توافق نهایی نشان دهند و اثبات کنند که این مهم، دست یافتنی است.

«وانگ» گفت که چین هرگز نقش سازنده خود را در مذاکرات پیش رو از دست نداده و همیشه بازیگری فعال در پرونده هسته ای ایران بوده است.

او همچنین تاکید کرد که پکن به شکلی عادلانه و هدفمند در گفت وگوها شرکت کرده و از این پس نیز نقش پررنگ خود را خواهد داشت.

معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد تصریح کرد که پکن به نقش سازنده خود همچنان ادامه می دهد و خستگی ناپذیر برای تکمیل رهیافت راه حل جامع، درست، سازنده و کامل برای موضوع هسته ای ایران تلاش می کند.

وانگ مین تصریح کرد: اگرچه مذاکرات هسته ای با مشکلات فراوانی مواجه شده اما دستیابی به یک توافق جامع در زمان موعد، آرزوی جامعه بین الملل است و از یک اهتمام جمعی برای حل موضوع حکایت دارد.



معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، حل مسئله هسته ای ایران را یک تجربه موفق در زمینه مذاکرات قدرت های بزرگ درباره موضوعات مهم دانست و تاکید کرد این مسئله به برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه کمک می کند.

خاطر نشان می شود، معاونان وزیر امور خارجه ایران و آمریکا از چهارشنبه هفته گذشته هشتمین دور مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع را در وین شروع کردند. در نیمه های این مذاکرات و در روز دوشنبه، عراقچی و روانچی به محمد جواد ظریف در لوکزامبورگ پیوستند و با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس گفت و گو کردند.

در نتیجه این ملاقات ها توافق شد که کارشناسان و معاونان به مذاکره ادامه دهند و در صورت لزوم وزیران خارجه به آنها ملحق شوند.

قرار است بامداد شنبه ظریف به معاونان خود در وین بپیوندد و جان کری وزیر خارجه آمریکا هم روز جمعه عازم وین خواهد شد.

مهلت خودخوانده ایران و 1+5 برای نگارش متن توافق جامع دهم تیر ماه بسر خواهد رسید.
نظرات بینندگان