arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

صدای آمریکا کارمند منتقد را اخراج کرد

يكي از مترجمين سابق صداي آمريكا (پخش برنامه‌هاي ايالات متحده آمريكا براي ايران) كه بعد از پخش يك برنامه ويدئويي اينترنتي موزيكال انتقادي در مورد جنگ عراق و مصائب بر جاي مانده از آن، به دستور مقامات صداي آمريكا از اين شبكه خبري اخراج شد، فرصت يافته است تا روز سه شنبه طرح دعوي خود را در يك دادگاه تجديد‌نظر فدرال ادامه دهد و اين پرونده را با عنوان نقض آزادي بيان در آمريكا پيگيري نمايد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فارس نوشت:

یكي از كاركنان صداي آمريكا بعد از اينكه به خاطر انتقاد از جنگ آمريكا در عراق از كارش بركنار شد براي دفاع از خود از صداي آمريكا به دادگاه شكايت كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، خبرگزاري كانادا در گزارشي نوشت: يكي از مترجمين سابق صداي آمريكا (پخش برنامه‌هاي ايالات متحده آمريكا براي ايران) كه بعد از پخش يك برنامه ويدئويي اينترنتي موزيكال انتقادي در مورد جنگ عراق و مصائب بر جاي مانده از آن، به دستور مقامات صداي آمريكا از اين شبكه خبري اخراج شد، فرصت يافته است تا روز سه شنبه طرح دعوي خود را در يك دادگاه تجديد‌نظر فدرال ادامه دهد و اين پرونده را با عنوان نقض آزادي بيان در آمريكا پيگيري نمايد.

در ادامه اين گزارش آمده است كه "ملودي نواب صفوي " در اين باره اعلام كرد كه صداي آمريكا در سال 2007، تنها دو هفته بعد از پخش يك برنامه ويدئويي موزيكال اينترنتي از وي در شبكه يوتيوب در مورد جنگ عراق، قرارداد كاري او را لغو كرد و اخراجش كرد.

اين مترجم سابق صداي آمريكا درباره ساخت و پخش اين برنامه ويدئويي انتقادي گفت كه او در زمان فراغتش با يك گروه موسيقي درباره جنگ عراق و كشتار مردم اين كشور همكاري و در قسمتي از اين ويدئوي انتقادي خوانندگي كرده است. وي گفت سپس اين ويدئوي موزيكال را به شبكه يوتيوب ارسال نمودند تا از آن پخش شود اما صداي آمريكا به محض انتشار اين قطعه موزيكال، قرارداد كاري با او را به سرعت لغو كرد.

بر اساس اين گزارش، نواب صفوي در ادامه گفت كه براي ساخت اين برنامه ويدئويي ضدآمريكايي دليلي داشته و دليل اصلي آن نيز مخالفت با تجاوز نظامي غرب به عراق و كشتار مردم بيگناه اين كشور بود.

بر اساس اظهارات اين مترجم سابق صداي آمريكا، در ويدئوي " DemoKracy "، نواب صفوي به همراه گروه موزيكي موسوم به "Abjeez " نقش روزنامه‌نگاري را بر عهده دارد كه درباره دورنگي‌هاي جنگ آمريكا كه ادعاي گسترش دموكراسي در جهان را دارد ترانه مي‌خواند، در حالي كه تصاوير نشان داده شده در آن، عكس‌هايي از انفجار بمب در خيابان‌ها، كودكان عراقي مجروح از جنگ و تابوت‌هاي نظاميان كشته شده آمريكا كه به روي آنها پرچم كشيده شده است.

اين كارمند بركنار شده صداي آمريكا در ادامه تصريح كرد كه او به عنوان يك شخص عادي درباره جنگ عراق اظهار نظر كرده است اما صداي آمريكا با نقض آزادي بيان به سرعت وي را از كار اخراج كرد. وكلاي مدافع دولت آمريكا در اين باره اعلام كردند كه اجازه دادن به نواب صفوي، براي ادامه كار مي‌تواند به بي‌طرفي روزنامه‌نگاري صداي آمريكا خدشه وارد سازد. يك دادگاه استيناف در ناحيه كلمبياي آمريكا نيز موافقت كرد كه اظهارات "آلن سگال هووله " قاضي دادگاه‌ عمومي براي بستن پرونده نواب صفوي كاملا درست بوده است.

در ادامه گزارش آمده است كه "تام كوبورن " سناتور جمهوريخواه آمريكا، شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريكا(بي بي جي) را تحت فشار گذاشت تا كساني كه با چنين توليداتي همكاري مي‌كنند را مجازات نمايد. اين در حالي است كه بي بي جي(شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريكا) صداي آمريكا را مديريت مي‌كند.

آنچه مهمتر از همه در اين پرونده جلوه مي‌كند اين است كه بر اساس مندرجات اين رونده، از همسر نواب صفوي به نام سامان اعرابي كه يكي از كارمندان بخش فارسي صداي آمريكا نيز خواسته شد به دليل همكاري در ساخت اين ويدئوي انتقادي از سياستهاي مداخله جويانه نظامي آمريكا در كشورهاي ديگر از شغلش استعفا دهد اما وي آن را رد كرد. سامان اعرابي در واقع يكي از توليد كنندگان برنامه هزل پرداز "پارازيت " بخش فارسي صداي آمريكا است.
نظرات بینندگان