arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

آیت الله جوادی آملی: انسان برای انحطاط خلق نشده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 آیت‌الله جوادی آملی انسان را موجودی حقیقی تکوینی دانست و گفت: این موجود حقیقی تکوینی در صراط تکامل قرار دارد، یعنی نه ایستا و راکد است و نه برای انحطاط خلق شده است.


به گزارش خبرآنلاین از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، آیت‌الله جوادی آملی در درس اخلاق خود با بیان اینکه موجود حقیقی تکوینی را باید با حقایق تکوینی کامل کرد، تصریح کرد: ممکن نیست یک موجودی در خارج، از حقیقت برخوردار باشد ولی کمال او در سایه عناوین اعتباری باشد. انسان با قوانین اعتباری زندگی می‌کند و مالکیت وجوب و پست و مقام او جزو عناوین اعتباری است که ما به ازاء خارج ندارد؛ این عناوین حتماً دارای پشتوانه حقیقی و تکوینی است که به صورت یک قوانین اعتباری به ما تعلیم داده شد.

وی در تائید این مطلب به آیه «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» اشاره کرد و گفت : آنهایی که تحت ولایت الهی هستند نورانی‌اند و اگر انسان، نورانی بود جایی را می‌بیند که دیگران نمی‌بینند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این بیان امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند «اِنّ اولیاءَ اللهِ هُمُ الَّذینَ نَظَرَوا الی باطِن الدُنیا اِذا نَظَرَ النّاسُ اِلی ظاهِرِها، و اشْتَغَلوا باَجِلِها اِذا اشْتَغَلَ النّاسُ بعاجِلِها» اظهار داشت: دنیا دارای ظاهر و باطنی است که باطن دنیا با چشم فیزیکی قابل دیدن نیست بلکه با بصیرتی که چشم ملکوتی دارد، قابل مشاهده است. اگر کسی آن نور ملکوتی را از آیت الکرسی و آیات الهی پیدا کرد، باطن دنیا را می‌فهمد و وقتی باطن دنیا را فهمید، متوجه می‌شود که حقیقتی وجود دارد و خودش یک موجود حقیقی است و لذا کمالش را با این حقیقت تنظیم می‌کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه حقیقت انسان با باطن این احکام تکمیل می‌شود، نه با عناوین اعتباری، تاکید کرد: اگر هم قوانین اعتباری را حفظ کنیم و هم نور الهی برای ما پیدا شود که از باطن احکام باخبر شویم، به راحتی دستورات دینی را انجام می‌دهیم.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنانش به تفسیر نامه‌های 13 و 14 کتاب شریف نهج‌البلاغه پرداخت و افزود: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در نامه 13 خودشان خطاب به دو نفر از فرماندهان لشکر فرمودند: مالک ابن حارث اشتر را امیر شما و کسانی که تحت امر شما هستند قرار دادم. دستور او را بشنوید و از او اطاعت کنید و او را زره و سپر خویش قرار دهید، به خاطر اینکه او سستى نمی‌کند و به خطا و لغزش نمی‌افتد و آنجا که باید آرام باشد، تند نیست و آنجا که باید تند باشد، آرام نیست.

وی در تشریح بیشتر این نامه گفت : سرّ اینکه مالک ابن حارث اشتر به منزله زره و سپر لشکر است، در چند موضوع می‌باشد؛ یکی اینکه مالک هرگز سستی نمی‌کند و در اراده و عمل، استوار است و چیزی او را از صحنه نبرد دور نمی‌کند، و دوم آنکه مالک در آنجا که خردورزی نظامی در تدبیر است هرگز تندی نمی‌کند و آنجا که سرعت لازم است، هرگز کندی نمی‌کند.

آیت الله جوادی آملی همچنین در تفسیر نامه 14 امیرالمومنین علیه السلام تصریح کرد: امیرالمومنین علیه السلام در این نامه، پیش از رو به رو شدن لشکرش با دشمن چند موردی را سفارش کردند و فرمودند: درست است که دشمنان در برابر دین ایستاده اند و برخی‌ها ناآ‎گاه و بعضی‌ها کافر هستند، ولی الان که آنها شروع به جنگ نکردند، شما جنگ را آغاز نکنید، به خاطر اینکه الان حجّت با شماست، و چون آنها جنگ را آغاز کردند و شما هم به میدان رفتید، حجت دیگری است.

وی افزود: امام علی علیه السلام در ادامه این نامه فرمودند: آنها به اذن خدا شکست می‌خورند و آن کس که فرار کرد را نکشید و با افرادی که توان نظامی ندارند و عاجز هستند برخورد نظامی نکنید. و زنان را با رنجاندن و آزار وارد شرّ نکنید و حتی اگر به شما و فرماندهانتان دشنام دادند، با آنها درگیر نشوید، زیرا آنها عاطفی‌تر هستند و مقاومت و تحمل آنها کمتر است.

استاد برجسته حوزه علمیه اظهار داشت: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: نه تنها در اسلام زن‌ها محترم هستند بلکه در جاهلیت هم وقتی مردی آنها را با سنگ یا چوب می‌زد، این شخص و فرزندانش را تا زمانی که زنده بودند سرزنش می‌کردند.

نظرات بینندگان