arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه

ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در سه ماه نخست سالجاری میلادی با رشدی نزدیک به ۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۵۲۷ هزار و ۸۲۶ نفر رسید تا گردشگران ایرانی بعد از آلمانی ها، در ردیف دوم قرار گیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۷ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند که سهم گردشگران ایرانی در این رقم برابر ۷.۵۸ درصد شد.

از آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه که در تارنمای رسمی این وزارتخانه منتشر شد، نشان می دهد فقط در ماه آوریل سالجاری دو میلیون و ۴۳۷ هزار و ۲۶۳ گردشگر خارجی وارد ترکیه شدند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۸.۱۰ درصد کاهش نشان می دهد. در سه ماه نخست امسال نیز نزدیک به هفت میلیون گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۰.۵۱ درصد افت دارد.

همین داده ها نشان می دهد در ماه آوریل و سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی بیشترین عامل افت در کاهش سفر گردشگران خارجی به ترکیه، کاهش ۳۰ درصدی سفر گردشگران روسیه به ترکیه بوده است.

این در حالی است که سفر گردشگران ایرانی به ترکیه به ترتیب ۱۴.۷۳ درصد و ۴.۹۸ درصد رشد کرده است.

در آوریل ۲۰۱۳ میلادی ۶۷ هزار و ۹۸۸ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این در آوریل گذشته به ۸۰ هزار و ۴۶۰ نفر و در آوریل سالجاری به ۹۲ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.

به همین ترتیب در سه ماه اول سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۳۱ هزار و ۴۷۸ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند که این رقم در سه ماهه اول سال گذشته به ۵۰۲ هزار و ۷۷۶ نفر و در سه ماه امسال به ۵۲۷ هزار و ۸۲۶ نفر رسید.

ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در ۱۲ ماه سال گذشته نیز با رشدی نزدیک به ۳۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۳ میلادی به یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۶۴ نفر رسید تا گردشگران ایرانی بعد از آلمان، روسیه، انگلیس، گرجستان و بلغارستان در ردیف ششم قرار گیرند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی در مجموع ۳۶ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۹۰۰ گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند که سهم گردشگران ایرانی در این رقم برابر ۴.۳۲ درصد شد.

ورود گردشگران ایرانی به ترکیه در حالی به ارقام قابل توجهی رسیده است که هنوز نمی توان از افزایشی ملموس در سفر گردشگران ترکیه به ایران خبر داد.

در این زمینه تلاش ها و گفت و گوهایی بین دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران و ترکیه صورت گرفته و قرار است در قالب همکاری های دو کشور ضمن تشویق سفر گردشگران ترکیه ای به ایران، با همکاری آژانس های سیاسی، بخشی از گردشگران خارجی که به ترکیه سفر می کنند، به ایران نیز هدایت شوند.

ناظران آگاه در آنکارا بر لزوم تلاش بیشتر برای معرفی امکانات گردشگری ایران در ترکیه و همکاری سازمان یافته بیشتر آژانس های سیاحتی دو کشور با حمایت های دولتی تاکید دارند.

صنعت گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی ترکیه به شمار می رود. براساس داده های بانک مرکزی درآمد گردشگری این کشور در حدود ۳۵ میلیارد دلار است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان